//
du läser...
Allmänt

Internetbanken som hjälpmedel

På tal om stöd när man har problem med att planera och hålla ordning. Det brukar färga av sig på allt har jag märkt och det inkluderar givetvis ekonomin.

Jag blev orolig som fan där för ett par år sedan, ett (extremt kreativt) bipposkov hade fått ekonomiskt negativa konsekvenser som tyngde nåt så gud förbannat, därför ansökte jag och fick en God Man via överförmyndigheten. Det kändes jobbigt att bli tvungen att överlåta den på någon annan, men jag kände att jag måste göra nåt drastiskt för att slippa all oro och stress kring min ekonomi.

Till saken hör att jag har en mycket god överblick på min ekonomi. Flera års skuldsanering och ett stort behov av att ”umgås” med min ekonomi (Som jag döpt till Tryggve) på ett naturligt och avslappnat vis har gjort att jag vill att min ekonomi Tryggve, vars existens är beroende av mitt beteende till 100%, ska kunna lita på att jag aldrig mera kommer att misshandla honom halvt till döds, vilket jag gjorde i åratal. Stackars Tryggve. Och mig.

Jag är ingen dumskalle bara för att jag gjort en massa dumma grejer som jag sen fått ta konsekvenserna för. Jag har snackat igenom min ekonomi med KO (konsumentomudsmannen), KF (kronofogdemyndigheten) och min gamla bankgubbe som även sitter i näringslivets toppskikt. Jag har lärt mig mycket och kommit fram till ett, som jag tycker, superenkelt system som fungerar mycket bra för mig, Jag ringer även och kollar med myndigheter etc om det är nåt jag inte begriper eller tror kan bli problematiskt så jag får veta om det i tid och kan börja göra nåt åt det direkt. Jag är kort sagt …ekonomi-intresserad.

Efter den första genomgången av min ekonomi med min Gode Man blev jag en smula betänksam. Min GM förstod sig inte på internetbanken! Hon förstod heller inte sig på mitt behov av att få veta exakt vad som var betalt – och när. Hon envisades med handskrivna gireringsblanketter. Jag fick ett kvitto på en klumpsumma från en suddigt kopierad gireringsblankett (hur skulle jag veta att den var postad i tid?
Det var ju till henne all min post gick så jag skulle ju inte få några påminnelser om nåt blev fel…) Jag sov knappt den där första veckan hon skulle sköta mina räkningar eftersom hon inte skickade iväg gireringen förrän i slutet på månade av nån anledning. Näe,kände jag. Min skuldsanering fick inte gå åt pipsvängen bara för att hon inte hade datorvana. Jag ringde givetvis till fordringsägaren i hemlighet och frågade om pengarna kommit in. Jadå, de hade bokförts den 1:a. Allt var i sin ordning.
Jag fick spatt.

Jag betalade alltid dem före den 25:e. Det hade gått per automatik med hjälp av swedbanks ”betala till flera” men nu när hon inte visste när de skulle börjas betalas igen, fick jag ta bort dem för att hon skulle betala manuellt.  Jag hade särskilt bett henne att se till att det som skulle betalas manuellt till banken via hennes kära gireringsmetod åtminstone skulle skickas iväg senast den 25:e. Jag blev så hypad av det här att jag blev rekommenderad att öka medicineringen av min dåvarande terapeut. Is i magen var det ja…

GM ansåg vidare att jag bara borde ha ETT konto istället för flera stycken till olika saker, även om det mest var ett gnissel och mutter om det från henne. Hon visste att jag inte tänkt mig god man mer än högst 3-4 år tills jag var helt klar med alla skulder, det hade jag varit tydlig med. Jag som har flera olika konton har dem av goda skäl och förklarade hur det fungerade.
”Det går in på detta, sen slussas det iväg till dessa. Från dem betalas det här ut till räkningar, eller ligger kvar för sånt som ska sparas till eller betalas avgifter för.  Överföringarna som gäller sånt som går till valfria utgifter som tex mina och barnens mobiler eller busskort kommer in här.” Jag tecknade en enkel bildkarta. Hon tyckte bara att jag gjorde det besvärligt för mig. Pilar hit och dit och ingen ordning alls tyckte hon. Jag sa att det var enkelt eftersom det fungerade. Tog som exempel att det är samma sak som att tapetsera i en hyresrätt, man måste göra ett bra grundarbete annars får man betala fastighetsägaren för omtapetsering när man flyttar. Vi talade helt enkelt olika språk men jag kände mig som en idot för att inte hon begrep, det kändes som att hon inte riktigt ville förstå hur jag tänkte eftersom vi skulle bli tvungna att samarbeta vare sig hon var van vid det eller inte.

Hon var trevlig som tusan men när jag förstod att HON VILLE SKJUTA UPP att ”detalj-budgetera” tillsammans med mig tills jag hade flyttat (det handlade om 2-3 månader) så började jag fundera över hennes engagemang. Jag gick med på det först men kände egentligen genast att det blev fel eftersom jag verkligen hade behövt hjälp med att reda upp det mesta just då. Hon var av den medlidsamma typen så hon tyckte väl mest synd om mig kanhända. Och nu kanske jag säger nåt dumt här, men i mina ögon var hon helt enkelt grund som en tesked och inte speciellt konfliktbegåvad.

Nåja, helt klart tyckte hon att jag var svinjävlajobbig som behövde ha egen koll också. Till sist kom vi överrens om att jag kunde sköta min ekonomi bättre än hon kunde. Vilket är sant. För tydlighetens skull vill jag säga att jag ÄR ett jobbigt kontrollfreak när det handlar om min ekonomi och att min före detta Gode Man varit det i många år, men var van vid att helt få ta över. Hom trodde nog att det inte var så stor skillnad på det och att vara en slags ”behjälplig ekonomi-stödjare” som det var sagt att hon skulle vara från början.

Idag ser jag på interbanken som mitt alternativ till ”God man”.. Jag och Tryggve snackar ihop oss  om det vi planerar, sen hälsar vi på GM som har hand om plånboken för att ta reda på om det går att genomföra eller inte. Jag förvarar mina pengar hos banken men när jag vill på dygnet kan jag besöka Internetbanken och ta en titt på vad jag har – eller inte har. Visst, de lånar mina  stålar medan de ligger i det virtuella kassavalvet och spårar med automatik varenda kortbetalning jag gör, men det ser jag som jävelusiskt praktiskt eftersom jag kan göra detsamma och hålla koll på vad jag sysslat med under året.

Varför jag tycker att budgetering är ett sätt att författa en historia

Innan jag förstod att matematik är ett sätt att kommunicera avskydde jag det, det var bara en massa ointressanta siffertal som skulle räknas ihop till nya tal, vilka jag inte hade nån som helst relation med. sen jag begrep att ekonomi handlar om tvåvägskommunikation ser jag till att ha så lite som möjligt att göra med kontanter. De är ett slags klagande energitjyvar som ständigt gastar: Du är tråkig! Vi vantrivs! Ge bort oss!

Jag ser matematik som ett språk men begrep inte att jag är lagd åt platonism/matematisk realism ( matematikfilosofi)  förrän jag var i 40-års åldern.
Nej, inte visste jag att det fanns nåt som kallades det förut, men jag minns hur jag började resonera eftersom jag blev intresserad av dataprogrammering och insåg att programmering gick ut på att försöka vara så tydlig det bara gick så att det man tänkte skulle fungera i teorin skulle bete sig på ett visst sätt i praktiken. Det knepiga låg i att vara tydlig med vad man ville genom att detaljerat beskriva varje steg som måste tas under berättelsens gång. Man måste f.ö vare extremt kreativ för det gäller att kunna förutse det oförutsedda för annars…

Ja ja, det gled iväg lite off topic som vanligt, sorry. Nåni, nte vet jag hur ni som förhoppningsvis har idats läsa det här tänker, men jag har svårt att tro att de flesta människor klarar av att tänka längre än till att det inte är deras grej det där med att förebygga en totalkrasch i Världsekonomin – Urmodern till vars och ens alldeles egen Tryggve.

Jag googlade lite efter direktlänkar under tiden jag skrev det här inlägget och hamnade hos en intressant och bloggare som har en helt annan åsikt än mig vad gäller banken som ett nödvändigt hjälpmedel för oss som inte fixar det här med kontanter, vare sig i plånboken eller i madrassen.Jag har själv funderat över vafan som kan komma att ske nu när allt som skapas på internet samlas in oavsett det är privat eller inte. Vad hände med den mänskliga faktorn egentligen, hur kommer det sig att vi inte räknar med den? Jag undrar vad som skulle hända om Internet en dag vändes ut och in som ett örngott och den mjuka kudden vi vilat så tryggt vilat vår kind emot ramlade ut? Eller har det kanske redan hänt?

Ett nytt penningsystem. använder sig inte av några mjuka kuddar när  skriver om att bankerna försätter oss alla i ett skuldslaveri. Länken går till inlägget där han skriver:

”När google får igenom sin fusion med banksystemet (som tydligen är ganska långt gånget i USA) så kommer t.o.m din mobil vara en del av banksystemets övervakning av ”din” plånbok (i den mån den längre är ”din” då krediterna i den är en del av bankernas skuldövervakningssystem”

eller som jag skrev i det här inlägget Maktkunskap:

”[...] det fattar väl vem som helst att mycket av den där informationen allt mer har blivit ett maktmedel för näringsliv och politiker att valla in likt boskap, brännmärka och skoninglöst tjäna ännu mera pengar på!
Inte? Men hallååååååå! Information är våra nya stålar! Vi ska idga byteshandel med den. Sedlarna är förlegade och för den delen, kontokorten också.”

Det var nog allt. Och jag ids inte koorläsa. Korrlöäsa. Ja ni fattar.

TANT RASCH – idgar väl lite görenheter sen idag dårå.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

RSS Rebecca Rasch

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

