//
du läser...
Okategoriserade

Tant Rasch testar Luleås kaféer

Take Away på Storgatan i Luleå har inrett ett kafé i källaren och satsat på 50-tal. Typ.
(Båda mobbefotona är från TA: s)
Ta1

Varje torsdag tar jag mig själv i kragen och går på kafé vare sig jag vill eller inte.
Ett
mål är att hitta FAVORITFIKET, ett annat att jag ska lära mig att begripa att jag faktiskt kan gå ut och njuta av en kopp fika alldeles ensam utan att röka. Jag röker nämligen inte sedan 5 ½ år, (eller om det är mera?) men känslan av att man går på kafé för att dricka kaffe och kedjeröka 5 cigg till varje kopp sitter fortfarande i ryggmärgen.

Den känslan tänkte jag jobba bort. Och nu när man som tur är inte får röka någerst längre tänkte jag att det skulle vara lätt att införa den här nya vanan. Men tro mig, det är rätt läskigt att sätta sig och bara fika utan anledning. Jag provar nya kaffesorter och tesorter till nån macka med ost och skinka. Jag brukar ta med mig sånt jag kan jobba med så jag jag har nåt att göra för jag kan inte det här med mindfulness. Ibland fuskar jag och ringer till nån kompis. Gud vare tack för Halebop. Och Parlino. =D

ta2

Jag har inte hållt på så länge med att leta favvoplejset men de kaféer som jag hittills själv tycker är mysigast här i Luleå tycker jag är TA: s (Take Away), Metropol, Holms(Örnäset) och Kafelinos nya Lounge.

Mellanmysiga Luleåfik är Roasters och Symphoni. Roasters har ofta långa köer när jag kommer vid 12-tiden. Jag pallar inte att vänta medan tanterna före mig petar i salladsdisken.. 2 majskorn, 5 ärtor och ett par gurkskivor.. etc.
Symphoni är för fullsatt med matgäster för att såna som jag som bara vill fika mitt på dagen, det känns som att jag tar upp en lukrativ matplats i onödan för dem.

Tristast är Waynes på Strand, Dagoberts och Smedjan. Det är mest miljön jag tänker på, för TA. s tex, hade INTE gott kaffe de senaste gångerna jag var där. Kaffetävlingen vinner Kafelino med sin Löfbergs Lila och alltid fräscha kaffe och Holms har bäst service.

Nästa torsdag tror jag att jag ska besöka fiket bakom Shopping som jag aldrig minns vad det heter. Nåt som börjar på S kanske? Jag ska ta mitt bokprojekt med mig. Hoppas de har saffranssemlor.

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Tant Rasch testar Luleås kaféer

  1. Fiket bakom Shopping borde vara Condis, det är helt ok fast det stänger alldeles för tidigt, typ kl 17. Håller med dig om att TA är mysigast, men Roasters (om man nånsin får en sittplats där) har grymt goda kaffe”drinkar”. Jag brukar dricka Vaniljchock; en dubbel espresso med vaniljsirap, chokladsås, vispgrädde och lite kakao på toppen… Det är en hel måltid i sig själv =).

    Metropol är bra eftersom man får en kanna te eller kaffe för priset av en kopp, två eller tre påtårar alltså. Men det stänger också alldeles för tidigt.

    Posted by Martina | fredag 7 december 2007, 3:16 e m
  2. Är det nånsin rökfritt på Metropol? Sist jag var där fick jag ha gasmask, eller blandar jag ihopet med nåt annat, eller menaru det på Kungsg.
    Hur som helst så letar jag med, ibland, å sen är jag partriot till döden. Tyvärr så stängde mitt favvo, Ebeneser, så nu har jag slutat fika bara för det.
    /aw 🙂

    Posted by aw :) | fredag 7 december 2007, 5:15 e m
  3. Martina; nu när du säger det.. kommer jag ihåg att jag var på Seven heaven förett par veckor sedan, jag måst nog gå tillbaka dit för visserligen var kaffet förfärligt, men glassen! Glassen var helt otroligt god! Och miljön. Fantastiskt mysigt.

    aw; Det måste verkligen vara länge sedan du var ute och fikade, det är nämligen lag på att det ska va rökfritt på alla fik, restauranger etc sedan bra länge… hehe Och Ebeneser, det var väl lilla kafét som hade det? WG:s typ? Bästa semlorna i stan!!!! Hur ska vi nu få tag på dem?

    Posted by Tant Rasch | måndag 10 december 2007, 7:43 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

