//
du läser...
Okategoriserade

Julen handlar om julstämning. Basta!

Jag har laddat med julstämning sedan första advent jag. Lika bra att dra till ordentligt redan från början. Det är ju julstämningen som julen egentligen handlar om, hur som helst. 1 :a advent bar jag in den dignande jullådan från förrådet. Sen klädde jag och ungarna granen (och kattsäkrade den), bakade lussebullar, spelade julmusik, tände första ljuset i julljusstaken, hängde julgardiner, pysslade och invigde det nyinköpta glöggsetet till Grinchen som hatar julen. Vi gör detta varje år jag och mina yngsta töser. Underbar start på julen. Jag bara älskar det.

julkrubbaEn del hävdar ju att julen handlar om andliga grejer. Evangelium, vise män och stjärnor i Betlehem. Men handen på hjärtat nu allihopa.. Jesusbarn i krubbor och herdar som vakar sött, det är väl inget – Det är för samma, samma, samma tycker jag. För minimalistiskt, för grått men framför allt; för TYST. Tänk vad trist om vi firade jul utifrån sånt! Jag ser det framför mig som jag sitter här och skriver; En grå gammal krubba med hö, på julgransmattan och bara ett par sovande åsnor som sällskap.

Ischa för att vara tvungen att fira julen utan en äkta JUL-JUL! Ingen bjällerklang på högsta volym på Åhlens, julskinka, knäck eller konstiga syltor som ingen äter, inga överfyllda parkeringar utanför varenda varuhus, inga önskelistor, ekonomiska ruiner eller tindrande julstjärnor i VARENDA fönster! Ingen Kalle Anka Klockan 15.00 heller och absolut ingen Karl-Bertil Jonsson och hans ömma moder.

Ingen julsprit heller, som osökt leder till julfyllebråk och besvikna barn, och inte en droppe JULMUST!!! Ingen försenad färdtjänst eller ensamma kvarglömda gamlingar eller hemkokt risgrynsgröt med en nedsmugglad mandel till den som ska bli gift härnäst. Ingen glitteröverströdd blinkande minigran inköpt på Röda Korset för endast 15 kronor! Inga färgglada kärleksfullt inslagna paket med glänsandejulgranspynt_1165409683.jpg korksskruvssnören under det prunkande julträdet i Walt Disneys anda och heller inga hyperaktiva, julklappsögda ungar som väntar spänt på att Tomten ska komma och undra om det finns några snälla barn.

Det vore HEMSKT om allt sånt bara inte fanns! Jag vill faktiskt inte vara utan (nästan) allt det. Fyllebråken och den ekonomiska ruinen till exempel, känns inte särskilt tomte-ho-ho-ho liksom.

Det var nog allt för idag. Nä, just ja!
Finns det nåt slags regelrätt facit för hur julen ska firas?
Japp, det finns det.
HÄR >>

.

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 thoughts on “Julen handlar om julstämning. Basta!

  1. Hej!

    Tänkte lämna ett litet avtryck. Hittade din blogg idag genom en kommentar i Frk Fs blogg och la dig genast bland favoriterna i bloglines så jag kan följa dig när du uppdaterar 🙂

    /Karin

    Posted by Karin | torsdag 20 december 2007, 11:01 f m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Adventshelg och Grinch-mys « TANT RASCH - lördag 29 november 2008

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

