//
du läser...
Allmänt

Tant Rasch tränar till toppform

pilates

Jag har en dvd från iForm som jag har haft i flera år och testade ett par veckor då jag fick den för att jag trodde att pilates kunde vara kul att träna hemma. Men det blev liksom inte av att träna för att det visade sig vara jättesvårt att andas på rätt vis samtidigt med rörelserna enligt instruktionerna och därför kom jag av mig ideligen och gav upp. Jag vet ju varför jag inte kan lära mig den här typen av träning lika fort som alla andra men det är jobbigt att behöva fejsa sina brister så konkret. Jag har i princip ingen simultankapacitet. Det har bland annat med arbetsminnet att göra och jag kan heller inte koncentrera mig om jag måste minnas dels tidigare, dels direkta instruktioner samtidigt som jag ska hålla ordning på det motoriska.

Hösten-våren 06-07 gick jag vattenchigong på Step In. Det var samma problem för mig där. De nya som kom in i gruppen eftersom sa efter ett par tre gånger att de äntligen fått kläm på andningen och att hålla balansen och att bara följa med i rörelserna. Snacka om att jag kände mig misslyckad! Det tog mig 12 gånger två gånger i veckan att hålla balansen hjälpligt på ett ben och få armarna och benen att samverka när vi skulle göra de olika rörelserna. Men koncentrationen, att vara i nåt slags NU som tydligen innebar att man inte skulle tänka alls (hå hå ja ja) var det värre med. Fast jag kände mig allt mer närvarande ju mer jag fick till rörelserna och slapp tänka manuellt. Jag gick två säsonger och mot slutet hade jag fått rätt så bra kläm på balansen och medrörelserna men sen blev jag less och gav mig ut i vårsolen istället.

pilatesmatta

Men nu har jag blivit sugen på att börja träna nåt som ökar smidigheten och igår testade jag och dottern ett nybörjarpass från pilates-dvd :n. Och visst var det svårt att hålla rätt på alla in och ut-andningar på rätt ställe, men jag kände direkt att jag har tillgodogjort mig en hel del andningsteknik på vattenqigongen! Så jag tyckte mest att det var roligt när jag tappade takten och vi fnittrade glatt vid alla våra missar för det ÄR svårt att göra rätt från början, det säger de till och med under introduktionen. Vi bestämde att vi skulle fortsätta träna hemmapilates tillsammans. =)

En av alla pilatesbloggar där ute: thinkpilates.com/
Yoga/pilatesmattorna ovan kommer från http://medball.com

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

