//
du läser...
Okategoriserade

Åsiktsmaskinen

Jag älskar åsikter. Särskilt mina egna. Jag tycker och tycker från morgon till kväll.
Någon gång emellanåt händer det
att jag retar mig på mina åsikter;

– HUR kan jag ha en så urbota korkad åsikt om det här? tänker jag och bannar mig själv. JAG om någon borde väl veta bättre!

Men jag förbannar inte mig själv särskilt länge när jag håller på, det är det bästa med mig. Jag blir ilsken sekundsnabbt – och sen är det klart. Detta kan eventuellt bero på att jag är född under Åsiktsmaskinen, ett dubbeltydligt lufttecken på stjärnhimlen som ger egenskaper som extremt dogmatiskt tänkande. Även om en del anser att tyckpendeln svänger väl mycket åt avartshållet för personer födda i det tecknet, typ till svart eller vitt . Ibland samtidigt.

Hör här. Så här står det i Tant Rasch astrologibok ”Skyll på stjärnorna” om stjärntecknet Åsiktsmaskinen:
Åsiktsmaskiner behöver ingen yttre uppmärksamhet för att fungera, de är självförsörjande. Därför hjälper det inte att hata en åsiktsmaskin. (Det hjälper inte att älska den heller) Fast lite roligt är det förstås när alla håller med en. Men det är även på så vis en åsiktsmaskin sållar agnarna från vetet. Åsiktsmaskinen talar nämligen sällan för de redan frälsta. Sånt håller bara fjantskallarna på med tycker de, såna som gillar slutna tillställningar som sekter eller andra inbördes beundrande gruppgemenskaper.

Det mest utmärkande för en åsiktsmaskin är att den lägger ned mer tid på argumentation än på att känna efter vad den egentligen känner att den tycker om saker och ting. Därför går det inte att reta upp en åsiktsmaskin för att få tyst på den, det är samma sak som att ge åsiktsmaskinen bekräftelse på att det finns en levande debatt, eller i varje fall en diskussion och i värsta fall en möjlighet att hålla monolog.

Fattar ni? Det här är ett bra mycket coolare stjärntecken att vara född i än en gammal våg eller nån fånig skorpion.

Sammanfattningsvis:
Åsiktsmaskiner skiter fullständigt fan i att tycka något alls, eftersom det skulle störa argumentvinklingen. Allt som betyder något är att finna och smasha iväg argumenten som vinner och få motståndarsidan att knäa. För och emot sak, spelar roll vilket. Bägge är roligast.

Nå. Det behöver ju inte stämma på varenda punkt, du KAN vara en åsiktsmaskin trots din ambivalens *tröstar*.

För det mesta kommer vi rörande överens, jag och mina åsikter. Och det är av den anledningen jag anser att jag kan allt det här om åsikter, förstår ni. Och jag vet minsann hur man känner igen en äkta åsiktsmaskin. Som till exempel Linda Skugge. LS har en hemsida, bloggar i amelia och skriver krönikor i expressen och kanske nåt mer plejs, jag har ingen aning. I alla fall så skriver hon i expressen nåt inlägg att hon vet varför alla hatar henne och sen raddar hon upp några argument som på en präktighetsbarometer skulle visa på anledningen till att hon är hatad.

Hm. Jag som inte har följt bloggen eller krönikan kontinuerligt (men jag läste en del idag på hennes hemsida) vet ju inte om Linda Skugge (se bild, jag gillar färgerna!!!) blir hånad, mobbad och förföljd för sina åsikters skull. Tänk, hon kanske blir mordhotad varenda dag eller spottad på när hon står i kassan på NK. Huvva vad hemskt!
Men hatad? Är det inte att göra sin egen person en otjänst att utropa sig till en hatad person om man tycker till om allt. Folk kan ju ta sig för att hålla med!!!!

Just idag var det förresten en rätt så intressant grej hon skrivit. Ligger i tiden och allt =)
Krönikan handlar om att LS tycker att folk måste ta ansvar och inte gnälla så förbannat över det de ställer till med själva. Jamen amen! Bra Linda. Det har jag också tyckt i evigheter. Börja gör det NÅN så man får facit!

Men (korkskallevarning!) så kommer vi till detta och då föll hela det trevliga resonemanget som skulle få pöbeln och patrasket att ta sig i kragen Linda backar (för säkerhets skull?) och ska till att börja ödmjuka sig.. Hon skriver;

” Det enda vi inte kan styra över är sjukdom.Vi kan få cancer, als, ms, crohns, whatever.
Men snälla, ta kontroll över det ni kan. Bete er inte som tomtar som har noll koll.
Det är svårt att lyssna på en vuxen människa som självmant har tagit sjuka lån, struntat i att utbilda sig, shoppar för mycket, frossar i mat och som sen klagar och demonstrerar.”

Då blev jag fan sné. Det lät så vettigt alltihopa först, jag gillar ju ilskebyttor och spottkobror även om jag inte alltid e på samma linje precis…, men det där var fan dumt skrivet i det här sammanhanget.
De här symptomen hon beskriver är välkända konsekvenser och kriterier för det Linda Skugge kallar”tomtar med noll koll”. Människor som är manodepressiva, schizofrena, psykotiska och/eller har ADHD eller andra neuropsykiatriska funktionshinder m.flera. Många som har de här sjukdomarna och funkishindren går helt vanliga vuxna människor omkring med och verkar va helt ”som de ska” för att de ser ut och beter sig som vem som helst den mesta tiden. I de flesta fall (enkel gissning) vet de inte ens om att deras beteende är avvikande, och tar självmant lån , struntar i utbildningar, shoppar så inihelvete för mycket, frossar i mat eller annat som innebär negativa konsekvenser. Som de sen gnäller och klagar över att de inte klarar av att hantera – av uppenbara skäl. Inte utan mycket hjälp och stöd.
Bara som en hint alltså. 😉

.

Tant Rasch – Tycker till
(uppdaterad med kortare rubrik  fre 8/1 för att sidan kajkiloppade av någon anledning) 
About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Åsiktsmaskinen

  1. Nejmen se! En till som upptäckt att Skugge inte har alla hemma! *bugar*

    Posted by Raggoparden | tisdag 5 februari 2008, 1:57 e m
  2. Det är inte kul med personer som har tusen åsikter, men noll insikter;-)

    Posted by Piglette | tisdag 5 februari 2008, 3:52 e m
  3. Raggoparden; Ha ha ha, upptäckte och upptäckte… men man känner la igen en kålsupare! Fast jag tycker att det kan vara i sin ordning att ha tillgång till lite insikt som;
    Piglette säger, för man ska fan ha på fötterna innan man smockar till dem som redan ligger på det viset.

    Posted by Tant Rasch | torsdag 7 februari 2008, 5:06 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

