//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

Kan Anna Kettner så kan Tant Rasch!

P1 alldeles nyss, berättade Anna Kettner som är politiker, om sin ADHD!
Å jag tänker.. kan hon så kan jag. För hennes problematik verkar va bra lik min.
Om det är bra eller inte vete katten förstås.

Ni bara måste läsa den här artikeln i SvD:

Klarar politiken trots adhd

Publicerat: 27 februari 2008, 08:23

Beslutsfattare. När politikern Anna Kettner fick veta att hon har ADHD ville somliga i hennes omgivning att hon skulle ligga lågt med det. Nu berättar hon för första gången i en intervju om sin diagnos och hur hon klarar ­sina uppdrag. Läs mer >>>


About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

5 thoughts on “Kan Anna Kettner så kan Tant Rasch!

  1. Hej
    Jag hörde också radioprogrammet med Anna Kettner. Även jag har adhd. Läste också om Anna Kettner att folk tydligen hade sagt att ”Jamen du är ju politiker, du kan ju inte ha adhd!” Jag är i samma situation; jag har en akademisk utbildning (men det har tagit förbaskat lång tid) och folk säger ofta till mig att jag ju inte ”kan ha adhd” PÅ GRUND AV att jag ju är akademiker. Jaha, tänker jag, i så fall har vi ju ett botemedel mot adhd! Om man inte KAN ha adhd om man är akademiker, så borde ju alla som har adhd ju bli akademiker, eftersom det tydligen botar adhd.
    Så kan man ju tänka, då blir det kanske begripligt för folk hur korkade sådana uttalanden är.

    Posted by ADDy | fredag 29 februari 2008, 5:29 e m
  2. ADDy:

    🙂 Underbar slutsats.

    Mm. Det är så typiskt att omgivningen vägrar godta ADHD och liknande NPF. Ivarje fall från början innan de förstår vad som skiljer agnarna från vetet. Många känner sig tvungna att försvara sin diagnos inför släkt och vänner, arbetskamrater etc. Åter andra skäms och törs inte berätta.

    Och nu när jag tänker på det, en del vet inte ens om att de har det men alla fattar!

    Det är bra att berätta för dem som kan behöva få veta i alla fall. Det förklarar en HEL DEL och folk kan sluta ta ens paradoxala brister så himla personligt.

    Posted by Tant Rasch | fredag 29 februari 2008, 6:08 e m
  3. Jaa tänk så (Alltså kan jag så kan du!!!)
    Förundrad över att ha tagit mig hem har jag plockat upp min ”duktigt av mig” bukett (Inköpt på Farsta torg då vi var där o protesterade mot höjningen av SL-taxan. Jag värvade en riktigt mysig arg/glad kvinna i 70-åråldern till partiet) o mina ”fredagsmys musslor. Sudden (valpen) ligger bredvid o gnager ben och jag skulle bara lyssna hur det blev o kolla om någon verkade ha hört på studio ett idag o då hittade jag denna blogg. Va glad jag blir. Det är precis därför jag bestämde mig att berätta. Eller som min pappa alltid brukar påminna mig ”Man kan dubbelt så mycket som man själv tror o 10 ggr så mycket som ens mamma o pappa tror att man kan”

    Posted by Anna K | fredag 29 februari 2008, 7:19 e m
  4. SVD-artiklarna finns på internet också 🙂

    Posted by Johnny Scharonne | fredag 29 februari 2008, 7:30 e m
  5. Anna K: Så kul att du hittade hit! Också.. hahahaha
    Du kanske skulle ta och köpa en lott eftersom du har sånt flyt? 🙂

    Jag fick budkavlar jag, ett telefonsamtal från en person och sen ett sms från en annan om att ”nån politiker som har ADHD” om en kvart! (ingen idé att säga till tidigare liksom) och jag antar att programmets sändningstid slussades runt på de flesta NPF-forum för vidarebefodran.
    Det handlar egentligen inte så mycket om just di, som du VET, det handlar ju om att informera och att även berätta om dem som vardag och jobb fungerar för. Kanske att politikeryrket kan vara ett drömjobb för en hyperaktiv eldsjäl med ADHD, för man kan ju byta sakfrågor mest hela tiden.

    Och vad gäller SL-taxor.. Pensionärer och skolungdomar borde få åka gratis lokaltrafik (buss, pendel etc)året om, dygnet runt i hela landet. De ska kunna ta sig fram och hem och särskilt tonåringarna lär sig att man det är okey att inte ta bilen överallt.
    Ja se där, nu har jag nåt att lobba för! 🙂

    JS: Bra att SvD har den här artikelserien och NU fungerar även länken som jag hade länkat till, såg först nu att jag hade skrivit en helt galen länk först. Inte undra på att jag får redigera och uppdatera varenda inlägg jag skriver 1000 gånger! Suck.

    Posted by Tant Rasch | fredag 29 februari 2008, 8:14 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

