//
du läser...
Allmänt

Det är internationella kvinnodagen idag hörninini!

attack_of_the_50ft_woman-751417.jpg

Det vore välan att häda om jag inte uppmärksammar att idag, den 8 mars är den Internationella Kvinnodagen.Jag vet faktiskt inte riktigt HUR jag ska uppmärksamma den bara.
Men om jag inte tänker alls så ser jag framför mig en rad med kvinnor som jag beundrar eller ser som banbrytare på olika vis. Därför får det bli en av dem jag skriver om idag.carolina gynning

Nej, jag ska inte skriva om Carolina Gynning här till höger, även om den tjejen är en banbrytare som jag inte kan låta blir att vara fascinerad av numera.

Svarta Björn, är n långt mer fascinerande kvinna, en legendarisk och mytomspunnen rallarkocka från nordnorge som föddes 1878 och var inte mer än en flickunge på bara 20 år när hon slet i ödemarken med att utfodra rallarna som byggde järnvägen mellan Kiruna och Narvik på i princip ingen lön alls.

Idag skulle man nog kalla det hon gjorde en slags mycket avancerad mat och bakcatering med tillhörande tvättbyk, läkar– och psykolog mottagning, systuga etc, om man nu vill underskatta den kvinnans arbete. Jag kan inte i min vildaste fantasi föreställa mig hur hårt det måste ha varit för en kvinna (eller man för den delen) att arbeta på fjället under de omständigheterna. Isande kyla om vintern och myggplågan om sommaren. Och i fjällen kan man ha 8 årstider om dygnet mitt i allt. Tänk att inte ha tillgång till rinnande vatten och disk- och tvättmaskiner, kylar, frysar, spis och you name it och sköta en vildmarksrestaurang. Den tjejen var extremt tuff även för den tiden. Att laga mat, baka, tvätta, skaffa ved och vatten och hålla gubbarnas tassar borta så gott det gick krävde förmodligen femtioelva lager skinn på näsan, en rejäl kniv och ett sjuhelsikes humör.

Enligt sägnen ska Anna Hofstad som hon hette, ha varit jäkligt smart, vacker, mörk och mystisk, mycket självständig och med stor integritet. Livet på fjället var hårt, man överlevde de värsta depressionerna och pinan med hembränt och hon blev snart lika alkoholiserad som karlarna. Hon ska även ha förlustat sig med flera rallare per natt sägs det.

Jo schhååår, det tror jag absolut – om man stryker ”förlustat”, för jag kan ju tänka mig hur det gick till. En tungt grovarbetande kvinna som ska upp och styra med de lika hårt arbetande karlarnas frukost under de omständigheterna före fan på morgonen, och slita med kvinnogöra till sena kvällen FÖRLUSTAR sig knappast med ett gäng rallare om nätterna. Och om dagarna kan hon inte haft tid helt enkelt. Men vi låtsas att det är sant… då gissar jag att hon sov sig igenom eländet med hjälp av det hembrända och såg till abortera graviditeterna med vad som fanns till hands. Självaborter har kvinnor gjort i alla tider. Med mer eller mindre lyckade resultat. Karlarna gillade henner hur som haver, jag antar att hon hade en viss respekt med sig eftersom livet var som det var för dem ”på rallen” och hon var visst den bästa kocka man kunde ha. Med den tidens mått var hon femstjärnig.

Hon hade trots allt romantiska drömmar som vilken ung kvinna som helst. Hennes rörde sig om en man som blev hennes käresta. Ådals-Kalle hette han. Men så kom den leda Maja, en annan kocka på rallarleden och slog klorna i honom. Det låter kanske mycket romantiskt det här, men faktum är att de båda kvinnorna slogs nästan till döds om honom och Maja vann. Jag hoppas att den mannen var värd det. Svarta björn hamnade på sjukstugan på grund av skallskadan som Maja ställt till så det måste ha varit illa med Anna. Ni vet, det finns folk i stugorna här uppe i norr som fortfarande lagar sina benbrott själva om de bara kan. Den leda Maja blev enligt legenden kallad Björndödaren” efter misshandeln så den måste ha varit det slagsmålet som avgjorde Annas sista dagar.

svarta björn

Nåni, den dumpade, misshandlade och olyckligt kära Anna var nu svårt alkoholiserad, och förmodligen gick hon omkring med obotliga veneriska sjukdomar efter alla ”förlustelser” och fick nån lungsjukdom till sist. Hon ska ha dött av den och det tror jag absolut att hon gjorde, dog alltså. Men hon kämpade som fan innan dess. Det beundrar och hyllar jag henne för.
TROTS att man egentligen inte vet om hon alls fanns på rikt! Hon kan lika gärna ha varit många rallarkockerskor i en och samma Svarta Björn.

Men ändå, tänker ni liksom jag, att idag liksom alla andra dagar, lever kvinnor runt omkring i världen som försöker försörja sig själv och sina barn så gott de kan under liknande omständigheter.

Ska vi beundra och hylla dem också? Eller finns det andra alternativ?

.

Googleresultat på Svarta Björn
Svarta Björn, Vinterfestuke

.

Andra har också har skrivit intressanta ting om internationella kvinnodagen:
Läs andras bloggares åsikter om , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

4 thoughts on “Det är internationella kvinnodagen idag hörninini!

  1. Tack! Fantastisk berättelse!

    Posted by Lilla Blå | lördag 8 mars 2008, 2:47 e m
  2. Man behöver komma ihåg den där otroliga styrkan, som inte bor i bara några. Utan i alla faktiskt. Sen blir .den av olika skäl tydligare i några. Så låt oss hylla varandra o särskillt dem som har det kärvt just nu o inte ger upp. Utan medömkan (det lär va några andras specialitet) hjälpa till på det sätt man kan. Somliga skriver fantastiska bloggar. Sånt hjälper!

    Posted by annak | lördag 8 mars 2008, 5:41 e m
  3. Håller med Lilla Blå – en fantastisk berättelse! Jag har själv varit där och tittat på hennes kors och hört en en del av berättelsen (av min man som kommer från de trakterna). Men som sagt, vem vet hur det egentligen var? En sak är säker – både historien och nutiden är full av starka kvinnor som kämpar och står i, utan att få all den uppskattning de är värda. Det finns ännu mycket att kämpa för och förändra!

    Posted by ilse-marie | söndag 9 mars 2008, 3:13 e m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Regeringen fuskar med både ord och siffror « Ett hjärta RÖTT - söndag 9 mars 2008

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

