//
du läser...
Okategoriserade

Påsketi påsk

blakulla.jpg
Gla´påsk hörninini.
Inatt när jag var ute med hunden tog jag det här fotot med min kameramobil.
Detta som bevis på att påsken är kommen till jorden i år också.
Jag har ingen aning vem häxan på bilden är, för jag är förmodligen den enda tant i världen som inte reser till Blåkulla på skärtorsdagen och minglar med trollpackor. Däremot har jag en likadan kaffepanna.
.
Nu är det nog en och annan som undrar hur det kommer sig att jag av alla tanter stannar hemma istället för som alla andra kvinnor åka iväg till universums största tjejfest på en knotig, svinkall och förtrollad gammal kvast i sällskap med ett par frusna innekatter och en enliters kaffepetter kan jag tänka mig och visst kan jag berätta trots att ni inte har det minsta med det att göra.
.
Nåni. Det är inte så att jag aldrig har rest iväg till Blåkulla men jag gav upp efter de första två åren. Det var bara samma samma samma. Hur tråkigt som helst. Alla häxor står tålmodigt och väntar i de många mil långa låååångsamma köerna som bildas allteftersom man anländer.
Kaffepannorna ställs direkt på glödande härdar längst hela den ringlande kön och man dricker direkt ur pipen för så gör häxorna på Blåkulla medan de väntar. Och som alla som känner mig vet – jag klarar inte av att vänta särskilt länge, jag får extra mycket DAMP av det.
Det är alltså den goda, enda och mycket enkla anledningen till varför jag inte åker till Blåkulla och aldrig mer kommer att göra det.
.
Första gången jag åkte dit kom faktiskt jag i tid *kors i taket* men det var så många framför mig att jag glömde av vad jag gjorde där och uppviglade en kvinnogrupp av kömotståndare. Vi sjöng slagord i stämmor ett par timmar och lät katterna leka med lite påskris, sen for var och en hem till sitt för ingen orkade stå i kö längre.
.
Andra gången visste jag vad jag hade att vänta men for ändå eftersom det förväntades av mig på den tiden detta utspelades. Den gången struntade jag i att hålla tiden och anlände bland de sista. Vis av den första gångens erfarenheter hade jag med mig en bok, en stor pumptermos med hett bryggkaffe och en termosmugg, ett par korvmackor, ett renskinn att sitta på och några varma filtar. Katten hade blivit överkörd så den kunde jag inte ta med mig.
.
Den skärstordagsnatten for jag hem när kaffet var urdrucket och mackorna uppätna. Vilket gick kvickt för några tyska häxor som kom för första gången hade missuppfattat intruktionen som sade ”medtag egen dryck”. Tyskehäxorna hade tagit med sig varsitt 6-pack Heineken istället för kaffe. Ölen var alldeles för kalla att dricka i den bitande vinden på Blåkulla så de fick dela kaffe med mig för att inte frysa ihjäl.
När jag gav upp och flög iväg hem på min varma renskinnsbeklädda förtrollade kvast såg de så små ut där de stod sist i kön. Jag undrar än idag om de också for hem efter en liten stund eller om de tålmodigt väntade in sin tur att kyssa Djävulens håriga röv.
About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

5 thoughts on “Påsketi påsk

  1. Håller med dig om att det kan bli tjatigt där…
    Men hörde att det blivit lite nyheter från och med i år!
    Mest positiva faktiskt, dom sponsras nämligen av Kommunernai landet, och då vill dom ställa sig in kan du tro!
    Gratis parkering på HELA Blåkulla, bjussar även på kaffet
    med tilltugg när man står i kön!
    Och inte nog med det, håll i dig, man får en hel kull
    med kattungar!! Så att inte beståndet minskar, hörde jag
    men då har dom ju inte varit hit och tittat….
    Men jag tror att man kunde bortse från det
    om man innehar mer än 2.
    Nu till det mindre roliga…
    Resorna är inte längre avdragsgilla ej heller får du
    bidrag för arbetskläderna!
    Men ….åker du på gamla kvasten, den utan jet-motor, så
    får du göra miljöavdrag, du blir även svanen märkt!
    Så det går väl jämt ut, vad jag förstår!
    Och du, dom har bytt ut den gamla Djävulen, nytt friskt blod
    och framför allt, renrakad där bak!
    Så nästa år åker vi, eller…vi kanske tar en sista minuten i natt??

    Posted by Grannen | fredag 21 mars 2008, 7:21 e m
  2. Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaah! Å har du läst tebax i mina gamla inlägg så heppa jag ju som fan på Sjögren…

    Oavsett om den floppa i festivalen nu, så tror jag att den kommer att gå till ”historien” ändå….

    \\o o// \o/

    Gläd Pask! 😛

    Posted by svartstina | fredag 21 mars 2008, 8:05 e m
  3. Man vill ju inte vara paranoid i onödan, men här tror jag snarare det är i nödan.

    Betänk att många kommuner numera är högerstyrda. O här avskedar de undersköterskor mfl så det bara visslar om det.

    Jag tror helt enkelt borgarna försöker göra sig av med oss besvärliga kärringar. O på nåt sätt gör det omöjligt att återvända å man väl landat. Dom inför vl flygförbud o skyller på den stackars Carlgren. Eller kanske NATO o kampen mot terrorism???

    Skulle inte förvåna mig om inte ”häxa” dyker upp under både rubriken ”nystartsjobb” o ”avknoppningar” rätt snart.

    Så snälla tanter o grannar. Håller er hemma. Ni behövs här

    Posted by Anna K | fredag 21 mars 2008, 9:11 e m
  4. Vilken rapp och härlig text, med en riktig grädda till avslutning! Glad påsk! ;D

    Jag drar till Grekland, tillbaka början av april. Vi hörs sen. Naturligtvis står Bryt för aktiviteten på Psykbryt medan jag är borta.

    Psyk

    Posted by Psyk | fredag 21 mars 2008, 11:52 e m
  5. Nej Grannen, du får ha den baken för dig själv, sen får den vara hur ansad den vill. Jag åker inte en endaste påsk till och du hör ju vad Anna säger; borgarna gör ju bara sig av med besvärliga kärringar på det viset. Hm.. Kanske att det där arselet inte är vad det ser ut att vara!

    Anna: absolut – jag håller mig hemma. 😉

    psyk, HA DET BRA I GREKLAND! Jag har aldrig varit där och önskar själv att jag kunde åka till Island för det verkar vara så himla härligt. Men det blir välan aldrig att jag kommer mig iväg dit kan jag tänka mig *suck* Som vanligt funkade inte er komentarstjosan (kan vara att det är tung trafik på kvällarna) så jag skriver här just nu och chansar på att ni kollar kommentarerna via dashborden 🙂

    Posted by Tant Rasch | lördag 22 mars 2008, 10:13 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

