//
du läser...
Allmänt

Palt med smör och lingonsylt

palt
Palt (fotograf: vet ej)

Jag håller på att koka palt. Den är strax klar. Ja, jag vet att klockan är över 8 på kvällen men det tar rätt lång tid att göra. Bara en sån sak som att man först måst´gruva sig i nån vecka innan, eftersom man måst skala potatisen först. Sen tar det nån dag till att övertala dottern att kanske hon borde skala istället. Efter det är man tvungen att leta reda på potatisskalaren innan man måst ringa Grannen och be om att få låna hennes potatisskalare för att man har förlagt sin egen. (vart fasen har jag lagt den!?) och efter det kan man bara skjuta upp att göra potatissmet i köttkvarnen genom att gå ut med hunden på en låååååång promenad först.

Så här gör jag palt.

1. Så sällan som möjligt.

2. Någon annan skalar.

3. Inte för stora mängder på en gång.

4. Jag tager vad jag haver och inte ett dugg mer.

Tant Rasch paltrecept.

Ta ett gäng skalade potatisar. Vanliga vinter, ej färska eller mandel.
Mal ned dem. De går att riva också men det måste gå att görta smet på dem genom att vätskan pressas ur potatisen så har man en köttkvarn är det grejt..

Koka upp massor av vatten i en väl tilltagen kastrull. Salta. Lite så där som man brukar när man kokar potatis.

Rör ihop potatssmeten med mjöl. En del använder bara potatismjöl har jag hört, och då måst man pressa ut vätskan ur smeten, men de flesta använder vanligt mjöl vad jag vet.

Man kan använda bara vanligt vetemjöl, men om man har så är det gott att använda råg- grahams och kornmjöl i också. Jag hade bara vetemjöl idag eftersom det här med palten kom som en chock efter att ha förnekat tillblivelsen så länge det bara gick.

Å så saltar man. Mycket. Tungan ska börja krulla sig när man smakar av smeten, då vet man att man har saltat tillräckligt. Ta inte FÖR mycket salt heller. Man saltar ju även vattnet. Smeten är klar att göra palten av, då det blir kvar ett hål när man provsticker med fingret. Men det ska va i början när man häller i mjölet, den ska inte användas till väggspackel.Sen gör man palten. 

Man är tvungen att ha våta verktyg och händer för annars kladdar det sig så gud förbannat. Jag brukar inte sätta i fläsk, steker upp sånt på sidan om istället.

Sen gäller det att man inte släpper inte ned klimpen för fort ned i det kokande vattnet, den ska hinna hårdna lite. Och så lägger man i alla klimpar, en och en. Den som är extrempetig ser till att det blir perfekta runda och exakt lika stora klimpar. Vi andra som bara vill att det ska gå över.. gör klumpar. De blir precis lika goda.

Om man tråkas ihjäl under tiden man gryllar med med den erbarmliga paltsmeten, är man tvungen att dö där på sin post om man nu vill ha nån palt. Även om ens dotter far iväg för att köpa godis på COOP med en kompis istället för att peppa sin moder att stå ensam kvar och tristessdöden dö med en bunke potatissmet in famnen. Det vill till å koka över mest hela tiden, man har lock med glipa, mellanvärme på spisen. Viktigt: kolla att ingen palt fastnar och bränns vid i botten mellan varven. Det tar ca 45 minuter att koka ihop rätt så stora paltar och de brukar ha flutit upp en stund innan.

Palten serveras med lingonsylt och smör. Man dricker givetvis mjölk till.

Det var allt om palt för idag. 

Ps, det vart såklart jättegod palt. Men i morgon förstår ni, blir den ännu godare för då ska vi steka den.
——————————————————-
 Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

7 thoughts on “Palt med smör och lingonsylt

  1. Mmm, palt… och ingenting säger du, onda människa!

    Posted by Martina | lördag 5 april 2008, 9:35 e m
  2. Jamen, jag visste ju ingenting förrän det var för sent!

    Posted by Tant Rasch | lördag 5 april 2008, 10:03 e m
  3. Då förstår jag!!!! Trodde först att du bastade när det pös
    ut en massa ånga från ditt håll!!
    Vad du är duktig!!!
    I morgon så tänkte jag göra Janssons…
    Potatis, det är fint dé!
    Då behöver jag nog skalaren….är så jobbigt med förskäraren!
    Har tvättat och strykt kläderna, så jag är beredd inför
    Jury – uppdraget i morgon!
    Man kan säga att det är som i USA, man blir helt
    enkelt utvald som Jurymedlem, det är en plikt!
    Men JAG är stolt, skall berätta hur det gått på min flik i morgon!!
    Jag vet redan hur jag skall rösta, hi hi

    Posted by Grannen | lördag 5 april 2008, 11:19 e m
  4. Har du testat att gå direkt på pulvermos, så du slipper skalproblemet?

    Posted by Witchbitch | söndag 6 april 2008, 12:23 e m
  5. IMen det här kan ju bli perfekt (förutom att det blir lite långt att åka, och jag GI-bantar just nu) Jag har inget mot att skala, jag har aldrig ätit palt, men länge varit sugen. Jag har jämt 47,5 sorters mjöl o gryn i skafferiet, och jag letar ursäkt att köpa köttkvarn till min stiliga köksmaskin! Kom hit för all del! (Ta med grannen oxå, och vem mer som ville ha palt!) Eftersom jag gärna kladdar, och lyssnar på radio mens jag nästan hypnotiserad rör i grytan, kan jag koka indiska frikadeller samtidigt. Så kan ni sitta o flamsa i kökssoffan.

    Posted by annak | söndag 6 april 2008, 3:25 e m
  6. Tycker jag låter som en toppen idé!!
    Indiska frikadeller låter ju spännande också!

    Posted by Grannen | söndag 6 april 2008, 6:12 e m
  7. ÅH, jag älskar Pitepalt. Är uppväxt på sån. Med smör och mjölk till. Men det brukar bara bli av någon gång per år.

    Posted by Johnny Scharonne | lördag 12 april 2008, 10:51 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

