//
du läser...
Allmänt

Parlino funkar inte samt förklaringen till LLTs mobiltalande busschaufförer

Nu blir jag så där galen som jag aldrig varit förut, igen!
Mitt Parlino kontantkort slutade fungera bara så där i förrgår morse! Nu har jag försmäktat utan mobil i tre dagar. Det är fan allvarligt för jag är tvärberoende av den. Barnen, vänner och annat löst folk jag snackar med finns uppdelade på Telia, Halebop och Comviq så det är ett perfekt abbonemang för mig och jag vill helst inte byta.  Det är fel på kortet sa de på kundtjänst efter lite mailande hit och dit och de skickar mig ett nytt skrev de, men tills dess är ju jag mobillös!

I torsdags var det extra hemskt att vara utan mobil för jag kunde inte skicka iväg mitt veckomess till mina prenumeranter. Okey, de kanske inte prenumererar frivilligt på mitt torsdagsSMS men jag har noga valt ut ett tiotal människor utan ett eget liv ur min telefonbok för att de ska få ta del av mitt spännande bussliv varje torsdag förmiddag vare sig de vill eller inte. Om jag ska lida för att jag varit tvungen att välja att ställa av bilen så ska minsann de också lida.

Förra torsdagen cabbade busschauffören ned.

Nu fick tyvärr ingen veta vad som hände nu i torsdags men jag kan berätta det nu istället. Jag klev alltså på bussen och satte mig och sörjde över att min mobil inte gick att ringa eller skicka SMS med och trodde att chauffören skulle skjutsa mig och de andra passagerarna till stan utan några som helst bekymmer, vilket de för övrigt brukar göra enligt ett slags tidschema som de alltid ändrar precis när man äntligen lärt sig det utantill.  Jag såg att han satt med sin mobil klistrad vis sitt öra men de brukar ju ha det nuförtiden, busschaufförerna. Det är därför de kör som busstjuvar numera.

Tillbaka till mitt bussliv.

Sen började bromsandet. Busschauffören visade det sig, hade en slags fördröjningseffekt mellan sin vilja och sin fot. Och det märktes extra mycket de gångerna då busspassagerarna kom på att de ville kliva av längs vägen genom att klicka på små knappar som sitter här och där i bussen för att folk ska kunna välja vilken de vill trycka på. Det visade sig att LLT har har startat ett samarbete med Ninas Trafikskola och Telia mobil och det här var vår busschaufförs första körlektion.

Ja så kan det vara.
Undrar vad som kommer att hända nästa torsdag.

____________

Varför skrev jag det här?  😉
Jo, Hälften av gångerna jag sätter mig på en buss sitter chauffören (ofta män någonstans i 30-årsåldern) och snackar i sin mobil under körningen och glömmer av vad han gör vilket har resulterat i att inbromsningarna blivit nog så hårda och folk ser väldigt uppbragda ut de gångerna. Samma när de drar iväg från hållplatserna. Sist höll en gammal dam som knappt kunde gå, på jättelänge innan hon kunde gå vidare och sätta sig för hon var tvungen att hålla fast sig. En av medpassagerarna hjälpte henne såklart, men hon VÅGADE inte fortsätta innan det blev lugnare.

Och jag har varit med flera gånger de senaste månaderna att passagerarna varit tvungen att ropa åt chauffören att lugna sig i kurvor eller stanna etc.
LLT må ha fått bästa betyg för att logistiken funkar utmärkt men chaufförernas mobilsnack kontra körning får underkänt av mig

————————————————————-
Läs även vad andra bloggare har för intressant att berätta om , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

