//
du läser...
Allmänt

Inte ens militären kan stoppa ljuset för Burmas folk.

Nån mer än jag som försökt läsa Aftonbladet på webben idag för att veta om de skrivit mer om militären i Burma maskar för att stoppade hjälpsändningarna med kex till Burmaneserna som sitter utan mat, husrum och allt annat som var det enda vissa hade kvar, dvs de som inte regimen har förgripit sig på? och fick ett minnesljus i form, av en fånig helsida (inte en pop up) tillägnat Engla.

Ursäkta mig för min allt annat än empatiska hållning i detta ljusskick, men jag blev jääääkligt förbannad för jag tål inte ljushjälp som jag anser är fjant. Fast jag missuppfattade kanske alltihopa, jag har ett satans humör.

Men lugnade mig när jag insåg det geniala i handlignen -för nu vet jag (idé!) hur jag ska kunna hjälpa och minnas Burmas folk.

Jag ska fan tända LJUS! Och (upp)lysa upp er tillvaro vare sig ni vill det eller inte, lägga in min blogg som förstasida på hela wordpress – FÖRE Carl Bildts topblogg.

ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk

Här följer lite rapportering om cyklonen och vad den ställde till med för människorna som har det nog svårt redan.

Fler lågor till upplysning:
Man startade en kampanj i Usa förra året kampanj. En 30-dagarskampanj för Burmas förtryckta folk.
Här är ett av kampanjbidragen

ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk

DN skrev lite om krisen i Bruma (kris? som att det inte pågått längre än nån vecka låter det som)

Den nytillträdde indiske arméchefen Deepak Kapoor hävdade på måndagen att hur den burmesiska militären hanterade protesterna är en ”inre angelägenhet”.

…och det här är rätt intressant, den här mannen nedan på videon säger nåt klokt på tal om det uttalandet och mycket annat, tycker jag.

Han anser att så länge Burma inte är något hot mot USA (eller mot Sverige för delen eller hur?) så går man inte in och protesterar eftersom landet måste få ha sina egna grejer för sig… 

Ja precis. Typ som att anse att folket bara är slavar åt militären till exempel.  Eller som att anse att så länge inte din grannar är elaka mot dig får de skända, kränka, våldta, misshandla och döda sina barn varenda dag ifall de har lust. Det är helt i sin ordning att familjer gör lite olika när det kommer till hur man behandlar familjemedlemmarna, jajamensan. ”Och de har då ändå så många barn i den där grannfamiljen”, tänker du (och du och du. Och jag.) och undrar om du ska åka och köpa det där snygga tyget du såg på stan.  

Alldeles för många att bry sig om. 53 miljoner innevånare i en diktaturstat som kör med skräckvälde för att kunna ha det lite lyxigt.
Ljusen räcker inte till.

ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk ljuslåga för Burmas folk

Jaja, nog om det.

Ut och köp sterinljus hörni. Elda och tyck till vetja. 
OBS;  bara kom ihåg att släcka dem när ni går hemifrån.
Lagom med eld är trevligast.


Hur man släcker en svensk eld

Ps. Ja det finns poänger. Massor.

 ——————————————————————-
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , ,

 

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Inte ens militären kan stoppa ljuset för Burmas folk.

  1. Ibland känner man bara en sådan maktlöshet när man läser och ser nyheter om humanitära katastrofer.

    Men den här gången är lidandet för de redan så hårt utsatta människorna i Burma, för mycket för att bara luta sig tillbaka i soffan och inte göra någonting.

    Vi bloggare är en maktfaktor här i Sverige och kan påverka. Vi är alla på något sätt engagerade medmänniskor och vårat engagemang kan göra skillnad.

    Vill du hjälpa mig sprida *Blogg uppropet för Burma-offren*?

    Gå in på min sida och läs gärna mer:

    http://smalltownstyle.blogg.se/1210265083_blogg_upprop_fr_burma.html

    Med vänliga hälsningar

    Sara Small Town

    smalltownstyle@hotmail.com

    Posted by Sara Small Town | söndag 11 maj 2008, 12:04 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

