//
du läser...
Allmänt

Jag ska börja styrketräna idag

Jag ska börja träna idag.

Lisa som har årskort på Helex här i stan har möjlighet att bjussa en vän på ett par provveckors gymträning. Jag tror att det kan bli så att jag kommer att få alla sex veckorna, det gick att göra så förra året med en annan kompis och 6 veckor är nog tyvärr vad jag behöver för att veta ifall jag verkligen vill fortsätta på gymmet eller inte. Två veckors provträning får man bara träningsvärk av och det skulle jag knappast komma igång på nu. Själva behovet av träningsvärken 😉 kommer först senare. I varje fall var det så för mig förra gången jag började träna. Tror det var 2003 typ. Eller kanske 2004… Minns inte. Det tog typ en och en halv månad innan jag började uppskatta träningen.

Då, i alla fall, tränade jag i nästan två år men sen blev jag skadad i en axel och en handled så jag fick lägga av och sen kom jag inte igång igen. Fick en spruta cortison vilket gjorde det värre av nån anledning, testade vattenchigong i två terminer som sjukgympa och sånt men nån styrketräningslust kom aldrig krypande. Och förresten är ett årskort på gymmet nåt så förfärligt dyrt för en som är pank. Men jag får väl lösa det på nåt sätt, kanske man kan köpa av kort från folk som har några månader kvar här och där och som vill sälja sitt kort. Eller nåt.

Förra gången jag började träna tyckte jag att jag att jag MÅSTE bli av med ett större antal överskottskilon, även om det var pga att jag var tvungen att stärka rygg, nacke och axlar, ledband som jag började träna via min sjukgymnasts ORDER.
De där ledbanden och avsaknaden av muskler och sånt var mindre viktigt ansåg jag som vände och vred mig framför spegeln så gott det gick för mina krämpor, och det enda jag såg var en massa fettvalkar och andra utseendefixerade brister. Fel rent utav. 

Men nuförtiden är jag PERFEKT som tur är. Därför har det varit lite svårare att motivera mig själv att börja träna. Men så för ett par tre månader sedan fick jag ett ordentligt ryggskott (igen) och förstod att det var bäst att ta tag i min hälsa på ett konkret vis. Sakta men säkert har den där känslan vuxit, Jag känner att jag skulle vilja bli så där ryggstark och smidig i kroppen som när jag styrketränade förra gången,. och nu kom den här möjligheten att kunna sätta igång lusten att träna på gymmet igen.  Jag gillar att gå på vissa av de där gruppträningarna också. Förut var Body-Pump och Core mina favoriter. Det hände att jag gick ett par pilatespass emellanåt också. Men nu skulle jag inte palla. Jag har en hand och handled som bråkar och en rygg som gnisslra, jag äv ovig och har ont överallt tycker jag. Så jag börjar i maskinerna, dem kan jag. Min plan är att gå varannan dag och köra ett försiktigt grundpass.

Det ska bli så KUL! Och oj vad jag kommer att kvida i morgon!
Stretching i all ära, men inte motverkar det den första tidens värsta träningsvärk inte.

Bodypump

———————————————————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

4 thoughts on “Jag ska börja styrketräna idag

  1. Jag ser en bild:

    Dinosaurie + muskler

    …. och en absolut anledning för omgivningen att gå åt sidan. Det blir ju liksom lättare att kasta blomkrukor. Blomkrukor i storleken torgdekoration.

    Själv borde jag också ta och göra något åt ryggen(en biverkning av kast med närmsta tillgängliga vapen). Men varför ska det vara så svårt att komma igång?

    Tror förresten de flesta gym har månadskort också eller nån forma av autogiro där man delar upp betalningen per månad. Fast det är förstås en omöjlighet för mig och det blir till att komma på andra lösningarna.
    ….

    Posted by Frk F | tisdag 24 juni 2008, 7:11 f m
  2. Jag tränar sedan ett år, tre ggr i veckan. (och NEJ jag är inte stolt över det. Det ruinerar nämligen min image totalt. Jag HATAR gympa. Så det så!!)

    Men den lilla skokartongen i skogens utkant ligger för långt bort… så jag tänker återuppta gummibanden. Dom är faktiskt rätt bra. Och billiga!!

    Enda problemet är att jag inte klarar att räkna repetitioner. Men jag har en plan. Kolla – det kanske blir ett inlägg om gympa för ”DAMP-lady dinosaures” Sen får vi väl tänka ut nån pakt så det blir av oxå. Hets varandra. För jag vill aldrig mer bli klen igen.

    Det är som du säger Frk F – man kan kasta så ynkliga saker då… Tänk att du (oxå) är så ohyggligt genomklok!

    Posted by Mammamumrik | onsdag 25 juni 2008, 1:04 e m
  3. tssss….. kasta ynkliga saker, ja i så fall är mina söner hemskt ynkliga haha, för dom kastar jag med heeela tiden 😉

    nädå, men jag kan inte träna, får sån hemskans skoskav då…. på varenda tå nämligen 😉 *himlar me ögona*

    fast å andra sidan, så tänker jag ibland om man kanske skulle bli liiiite piggare av o röra lite på sig.. hmpf…
    räcker det inte me o springa efter ungar några timmar om dan??? Det borde väl vem som få muskler av 😉

    Posted by majsan67 | onsdag 25 juni 2008, 2:08 e m
  4. Tjena brudarna, va kul att ni peppar lite. Jag peppar tillbaka heja heja!!

    Posted by Tant Rasch | fredag 27 juni 2008, 1:09 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

