//
du läser...
Okategoriserade

På gymmet – 3 ggr i veckan!

 Jag är görstolt över mig själv för att jag tränar. Går tre gånger per vecka och just nu går jag två bodypump-pass i veckan som jag varvar med en Core för jag har inget bra schema för maskiner eller fria vikter. Jag avskyr Spinning och Aerobic så det skippar jag. Värmer bara upp på cykel och sånt men det gör man ju ändå.

 På måndag ska jag överta ett årskort av en tjej och efter det har jag möjlighet till personlig rådgivning och sånt i gymmet. Får även tillgång till deras sjukgymnast vilket är bra för mina axlar som varit kaputt, så de måste jag vara försiktig med. Jag har fått lära mig hur jag ska göra med dem för BP och Core, så jag håller mig till dem även om jag måst börja lägga till lite annan benträning och vader också tycker jag.

Det finns även annat än ett personligt träningsprogram jag måste snacka med dem om. Jag är, som den som läser den här bloggen vet, en damptant. En bokstavstant. 🙂

Jag har de här bokstäverna – jag ÄR dem inte.  Jag har sen en tid undrat över det här med styrketräning och centralstimulerande medicin som Concerta eftersom jag har börjat träna på gym nu igen efter 4 år. Kanske måste man göra mer koständringar för att bygga på sig lite muskler än andra människor? Eller nåt annat? Som att minnas att uthålligheten och mindre smärtkänslighet kan öka skaderisken.
Japp, jag vet att det här är en icke så rumren frågeställning för folk dopar sig med sånt som efedrin och skit för att nå toppresultat men då snackar vi så höga doser att det inte ens kommer i närheten av de låga för medicinskt bruk. Så nu undrar jag helt fräckt – är det nån som har erfarenhet av det här med gymträning och conserta och liknande prep som används som meds? För och nackdelar?

Andlig dynga mot cs undanbedes bland kommentarerna.. vänligt men bestämt 🙂

—————————————————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

5 thoughts on “På gymmet – 3 ggr i veckan!

  1. Jag har definitivt märkt att uthålligheten påverkas. Jag får knappt nåt flås alls numera inte heller svettas jag på samma sätt till medmotionärernas förtret. Det känns lite läskigt för jag har varit en ganska hyperventilerande person förut när jag motionerat. Jag upptäckte det ganska snabbt och lförsökte att inte utnyttja alla resurserna just pga skaderiskerna.

    Det där med matbiten vet jag inget om, men jag vill ju inte få muskler så då tänker man kanske annorlunda. Jag vill bara bli stark. Jag äter som jag alltid gjort: väldigt torftigt och naturnära. Skulle kroppen behöva nåt extra eller utöver det vanliga så blir jag väl sugen på det. Litar kanske lite för mycket på kroppens egen system

    Posted by Frk F | lördag 19 juli 2008, 2:56 e m
  2. *fnissar lite* Torftigt och naturnära? Låter som mitt eviga knäckebröd och vatten. Hade jag inte haft barnen hade ja nog bara levt på det.

    Vad duktig du är som tränar. Verkligen!!! Sambon fick ett gammalt löparband av nån som han gav till sonen(som några gånger nämt att han vill ha träningsprylar. Han ”joggade” en gång. Sen var det tråkigt. Såklart.)och nu står den och stirrar på mig i garaget.

    Jag skulle ju behöva träna lite…axlar och nacke men det är ju jobbigt! Jag är verkligen lat! Däremot SKA jag börja rida nu, hoppas att Ritalinet ska få mig fokuserad nog att komma ihåg att jag har en häst som står och dammar i en hage. Det jag inte ser, det finns inte…
    Jag skulle behöva ha honom i trädgården här. Då hade jag ridit varje dag antar jag.

    Axlar och nacke som sagt… Men jag HAR sneglat lite på det där löpbandet. Men som tur är, är jag nästan aldrig ensam hemma. Känslan av att flåsa springandes på ett gammalt löpband ute i garaget några minuter känner jag mig inte bekväm med alls.
    🙂
    Får börja bli raska promenader. Jag ska ta en kik på FrkF:s scheman tänkte jag, jag har gjort måååånga såna men dom blir aldrig riktigt bra. Såklart.
    *pratprat*

    Posted by SvartFundering | söndag 20 juli 2008, 10:28 f m
  3. Jag käkar ju Concerta 72 mg. Och jag tycker mig ha märkt att jag blivit en jävel på att cykla och ta raska promenader. Faktum är att jag trott att det hängt samman med min viktminskning, men när du nu drar paralleller så här går det upp för mig att fan det där stämmer ju.

    Men annars har jag inte någon erfarenhet ännu från gymträning etc. Kanske dags att börja utforska…
    🙂

    Det som för övrigt förändrats med medsen är förstås koncentration och fokusering, samt impulskontroll. Dessutom har jag blivit så mycket lugnare och mer sansad och jag sover bättre. Jag sover till och med gott under dagen när den verkar som bäst.

    Men jag är impad av din träning, god fortsättning och lycka till och hoppas att du förskonas från skador!

    Posted by WitchBitch | söndag 20 juli 2008, 11:04 f m
  4. Å Tant bästa tant. Du är verkligen duktig!
    Jag äter ju betablokerare oxå (och för att inge ska få hjärtsnörp – mitt blodtryck har INGET med Ritalinen att göra – det är nogrant utrett) Betablokerare trycker ju ner förmågan.

    Dessutom är jag så otroligt dålig på att jämföra. Har alltid trott att min totala fokus på nu har med ADHDn att göra.
    Eller så är det en överlevnadsstrategi. Jag klamrar mig fast HÄR med näbbar och klor.

    Och var försiktig lilla tant. Det är farligt med den höga smärttröskeln. Själv har jag haft busont i fötterna i vår. Troligen inflamation eller (som sjukgymnasten trodde) stressfrakturer för att jag går för långt i inte tillräckligt bra skor…

    Hur går det med Max?

    Posted by Mammamumrik | söndag 20 juli 2008, 1:41 e m
  5. Men tack hörni, för väldigt bra svar!

    Jag fick ett pers program idag. Å herreminje vilken läckerbit till träningscoach slash sjukgymnast hörni. Jag hörde knappt hälften av det det där charmot sade pga de där melerade ögonen. Men han skrev ju upp allt på kortet så det ger sig väl… Jag tände särskilt på yoga, när han föreslog det eller pilates som stabiliserande träning mellan styrkepassen.

    (jag måste sluta läsa witchbitch blogg…)

    Posted by Tant Rasch | onsdag 23 juli 2008, 9:43 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

