//
du läser...
Allmänt

Rådrest av Rasch

Vissa dagar, som den här tex, känner jag mig liksom rådgivande. I mitt fall är det en rest från igår kväll. Sent igår kväll. Man kan inte bara kasta rådrester, som ni vet, det vore rentav slösaktigt. Jag känner att jag måste tänka på dem som svälter. Undernärda små rådlösa stackare, offer för sin blockerade hjärna, seratoninhalten ligger under minus fyra och självmordstankarna ökar. Nja, kanske inte självmordstankar då, kanske att en del hellre skulle vilja köra över nån, eller nej, inte köra över det blir så grisigt och då kan Criminal Mindsgänget komma och profilera en och i mitt fall blir det ju stupstocken direkt – ni vet, ni som har hängt med mig den här tiden…I alla fall så kom en bekant förbi här igår kväll, förvirrad och totalt rådlös. Det var kaos på jobbet, berättade hon. Hon hade tagit ledigt i nästan tre månader bara därför, för att hon kände sig utbränd och visste inte HUR hon skulle bli av med alla sina tankar om jobbet, ur skallen

Kanske hon trodde att hon kunde glömma dem här, för att hon tror att mitt hem är en tankedump? Äh, såklart det inte är det. Det är mer en slags karantän, som i ett virusprogram. Hjärntvätten, kallar jag den. Dit för jag alla de svältfödda och krympskallade vilsna själar som är i trängande behov av vägledning – när hjärtat sprutar ur sig ord och tankar i fel ordning och alla känslor på en gång. *nynnar* För att göra en lång historia ännu längre – Vi tar den korta versionen 🙂

Hon sade att allt var den nya chefens fel att alla på jobbet bråkade men inte vågade säga nåt i händelse för att förlora jobbet. Vi snackar ett MEGAproblem som man lätt kunde skriva feta rubriker med. Min bekant skulle kunna ge orättvisorna och arbetskonflikterna på det där stället ett ansikte, och vi som fick veta, skulle aldrig våga lita på de livsnödvändiga tjänsterna igen. Eller fast kanske vi inte gör det i alla fall för en del är ju totalt paranoida, som jag tex, jag åt inte paprika eller renkött 10 år efter Tjernobyl. Eller vem gjorde det egentligen? Men bekanten vill inte bli fotograferad så hon snackar hellre skit bakom ryggen med dem av sina kolleger som tycker som hon, eller henne, hur är det nu man skriver? Istället tog hon ledigt och nu har hon huvudet fullt av jobb jobb jobb, istället för att sitta på balkongen, chilla och dricka Bacardi. (Okey,okey, sommaren regnar – men det var en metafor, pucko! )Jag förklarade för henne, på mitt kärleksfullaste och mest pedagiska vis, att hennes hjärna begick ett tankefel. Och inte bara ett. Hon och hennes lika lurade kolleger hade gått på sin egen förträfflighet. Det skulle inte hjälpa att de lönnmördade chefen, konflikterna skulle finnas kvar för att de funnits där i urminnes tider. Egentligen, upplyste jag henne, klafsar ni omkring mitt i ett milsvida, jätteslemmigt och stinkade träsk av mänsklig diarré. Du och de dina tror att det är chefen som skiter, va? sa jag. Men hur fan ska en enkel sketen, ursäkta utrycket, chef ha kunnat åstadkomma ett så enormt träsk med rinnande bajs?” frågade jag henne. Den nya chefen må vara en skitstövel som inte klarar sitt jobb, men att han fått så mycket problem med er och har tappat kontrollen över hela organisationen beror enbart på att den tidigare chefen var respekterad som ledare av er (vilket inte denne är pga att den förre hade blivit utbytt och berättat det!), var bättre på att lyssna och än bättre på att hålla konflikterna i schack. Men också mer manipulerande, som sagt. Din chef är ingen psykopat, även om han verkar knäpp, sa jag. (hon tror att han är en psykopat) Han vet inte hur han ska torka upp skiten, vem han ska delegera till eller vem han ska fråga, bara.

Han är på ledarskapsutbildning nu, skrattade hon elakt.
Bra, sade jag. Men ni blir nog tvungna att se er egen del i det hela. Särskilt du, eftersom vi pratar om DIG. Trots att du går omkring i diarré har du något att vinna på det. Vem vet om du hamnar i något ännu värre om du stövlar därifrån? Kanske är det tryggt att klafsa omkring där, du och de flesta av dina kolleger har ju skaffat er gasmasker för att kunna andas mellan okvädningsorden.

När bekanten till sist gick hem sent omsider, berättade hon att de faktiskt hade haft en sån där konsultfirma som analyserar läget på en arbetsplats på hennes jobb i tre veckor, och att konsulterna tydligen hade kommit fram till detsamma som jag gjort (på en kvart). Fast ingen visste vad de skulle göra med materialet och ledningen hade inte tid eller hur det var …fast de skulle på en team-konferens om några veckor. Äh, det vet ju alla hur bra konflikter löses på ett sånt ställe, eller hur! *ironisk* Man häller i folk sprit, uppmuntrar till sodomi och smygfilmar alltihopa. Sen skickar man hem dem med en miljon och de andra får tjäna ihop till brödfödan genom att vika ut sitt opererade privatliv i Expressen och Aftonbladet.

Konferenser löser alltså ingenting.Istället läste jag högt för henne ur min Klokbok, andra utgåvan, (det var den jag skrev efter Tokboken). Sedan gick hon, nöjd och på gott humör, hade släppt jobbet och förstått att allting börjar med den egna inre balansen. Hjärntvätten hade gjort sitt, tänkte jag, drog ur kontakten och somnade gott. Men så när jag vaknade i morse, kände jag hur Hjärntvätten bootade om av sig själv. Det var ca 3,5 kg rådrester som låg kvar låg och pyrde. Det är därför, kära besökare, som du och di andre finner otroligt visa råd bland dina kommentarer från mig ibland. Det är helt enkelt lite rester från igår. Bara att smäcka i sig!

————————————————————-
Läs även andra intressanta bloggares åsikter om , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Rådrest av Rasch

  1. Oh nu blev jag så lugnad!
    Har ju ibland känt mig direkt orolig att vi tär på Tants resurser och att det på nåt sätt kan bli nöd och brist där uppe i Norr.

    Men det är alltså lite rester som det ändå är lika så gott att få avsättning för så här i rötmånadens första skälvande dagar. Så oerhört lugnande Tant lilla.

    Jag kan för min del gärna ta emot lite dubbletter oxå om det skulle givas sådant. Jag glömmer ju så lätt instruktionerna, strör dom om mig i mitt vimsiga lilla liv

    Posted by Mammamumrik | torsdag 24 juli 2008, 12:21 f m
  2. Åh! Rådrester! Give it to me…

    Vilket underbart ord. Det vill jag gärna ta upp i något sammanhang.

    Posted by Psyk | torsdag 24 juli 2008, 10:01 f m
  3. Själv nyttjar jag inte rester. Jag har råd att käka färskt, så att säga…
    🙂

    För övrigt anser jag att inlägget förmedlar klokhet! Kunde knappast sagt det bättre själv, nämligen, hehe…

    Posted by Birgitta E Alvskogen ~WitchBitch~ | lördag 26 juli 2008, 12:54 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

