//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

OS: Michael Phelps – ADHD förstärker guldfokuset

Jag har en ADHD-dag idag. Ni vet OS? Jag är inte särskilt insatt i de olympiska spelen är jag tvungen att erkänna (trots all min träning med min tama daggmask Max.. se tidigare blogginlägg)
Och redan nu har jag tydligen missat tyngdlyftningen. Det är ju sanslöst kul att se. Fatta hur mycket folk orkar lyfta! Jag brukar förresten följa Starke-Man tävlingarna också när jag kommer ihåg att se dem. Vi har sjukt bra killar inom den sporten här i Sverige.

Jag brukar mest kolla på sammanfattningarna för OS eller annan sport som får världen att stanna, på samma vis som jag ser en film som jag inte kan koncentrera mig på av någon anledning. Dvs jag läser vad den handlar om och ser början och slutet. Allt det där i mitten fattar man ju ändå hur det gick till. Särskilt dramaintriger har jag svårt för, psykologiska thrillers läser jag bara på baksidefodralet eller tv.nu på vad de handlar om. Jag törs inte se såna.

Kom jag från ämnet? Vad KONSTIGT hörni 🙂


Michael Phelps – Killen som vet att använda sin ADHD

Var det nån fler än mig som såg Godmorgon Sverige på SVT i morse? Snacka förresten vad bra att det är SVT som kör OS. Ingen reklam.
Här är ett inslag från morgonsoffan
Ni kan ju kolla på hela sammanfattningen men för den som vill direkt på kärnan kan ni dra fram till ca 08:26 där man börjar snacka om Michael Phelps – killen från USA (uppdaterat, se kommentarerna..) som bestämt sig för att ta 8 OS-guldmedaljer. Han har levt med en känd ADHD-diagnos sedan barnsben berättade hon, vad hon nu heter (även om hon sa ADHD-prognos hahaha). Och han har precis som de flesta andra med diagnosen blivit utskälld för att han inte kunde koncentrera sig i skolan och var allmänt hyperaktiv och superstökig under sin uppväxt. Idag använder han ADHDns så typiska hyperfokus till att ta OS-guld på OS-guld. *applåderar och visslar*

Jag googlade fram sökresultaten på Phelps åt er latmaskar så ni har hela Michael Phelps väg mot sina guldmedaljer på samma sida.

Sydsvenskan skrev om Phelps igår.
DN skrev det här i morse.
och idag skrev även Peter Johansson på Unt.se 
en krönika om Michael Phelps, Men lagoma Peter Johansson är väldans negativt inställd mot Michaels kaxiga besked om att han avser att ta 8 guld. Så det blir ingen guldstjärna till Johansson från mig inte.

Uppdaterat: Aftonbladet om Phelps

Övrigt. Min tama daggmask Max och Maxine kunde inte simma för det svenska OSlaget i år pga klorhalterna. Men Stefan Nystrand och Jonas Persson som hoppade in för Max och Maxine gör så gott de kan. Eloge till dem.

—————————————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

5 thoughts on “OS: Michael Phelps – ADHD förstärker guldfokuset

  1. I landet Lagom ska ingen ADHD- prognosad (!)australier komma och säga att han ska ta 8 guld i OS. Här ska vi säga att ”jag ska göra mitt bästa” och ”det är roligt att bara vara här”. Ungefär som när folk ringer till Ring så spelar vi och missar frågan och säger ”Det var roligt att komma fram”. Varför är det roligt att visa att man är kass? Heder åt Phelps, må han vinna alla guld han kan!

    Posted by dolotric | tisdag 12 augusti 2008, 1:11 f m
  2. Jag råkade lägga Glenn´s kommentar (förlåt Glenn, HUR ska jag gottgöra dig?) till mig som skräppost och nu fattarjag inte hur jag fåt tillbaka den. Men hur som helst så upplyste han mig om att Phelps är från USA och det är klart han är!

    …Så vad hade JAG skrivit.. *kollar*

    hahahaha Australien! Det är ju där Eemon kommer ifrån. *skyller genast på ADHDn*

    Här är Michael Phelps officiella hemsida!
    http://www.michaelphelps.com/2004/english.html

    Posted by Tant Rasch | tisdag 12 augusti 2008, 3:23 e m
  3. Men men men. Nu har till och med jag fått en sport-idol. Jag som annars är nästan lika sportskyende som Max o Maxine skyr kalk.

    Attans vad utvecklande DAMP-tantsumgänget är.

    Tack snälla snälla Tant R.

    Och va snyggt här blivit….

    Posted by Mammamumrik | onsdag 13 augusti 2008, 11:02 f m
  4. Tack för berömmet om hur fint det har blivit. Jag använde en storsop! *förklarar* 😉

    Kalk? å nej… (törs inte berätta)

    Idoler ja, ni i min fanclub borde egentligen starta arbetsgrupper av fanclubs under Tant Rasch FanClub för alla era idoler. Det behövs nog en samlingsorganisation över allt detta knädyrkande för dessa lättdistraherade …Titta där – en fettfläck på köksskåpet!

    Posted by Tant Rasch | onsdag 13 augusti 2008, 12:05 e m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Michael Phelps har gjort det mest logiska - vunnit allt istället för inget « TANT RASCH - lördag 23 augusti 2008

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

