//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

Tant Rasch blå period

Kan Pablo Picasso så kan Tant Rasch!
Visste ni att den blå färgen associerar till allt möjligt i vårt undermedvetande?

  • Kommunikation 
  • Hav och himmel
  • Pripps blå
  • Blåmärken
    …och nu även till
  • Tant Rasch blogg

Jag gillar blått i vissa sammanhang men det är en vidrigt svår färg att inreda med. Blå färgtoner bekymrar mig däremot inte i skriftliga sammanhang då jag inte är förtjust i texter som harmoniserar i beige. Ska vara neonbeige i så fall.

Vet inte om jag presenterat Harkvinnan för er förut? Det är min (och många andra hyperaktiva adehådeares) ”Inre ADHDkvinna”. Visst är jag förresten snygg i öron?
Just öronen skulle förmodligen en stor del av min bekantskapskrets önska hörde till min YTTRE Harkvinna. Men varför lyssna när man kan tolka? 😉

Öronen ska ses som ett slags radar. Antenner att fånga upp minsta distraktion med.
Den här figuren Harkvinnan har jag skissat på en tid till ett bokprojekt som jag och en annan galen tjej (hon bor i Stockholm) har börjat med för länge sedan och som kommer att ta evigheter att slutföra eftersom vi är som vi är. Jag vet inte om det blir så, men det kan hända att det blir varsin bok mitt i allt. (Och om nu någon stjäl min grundidé om de här figurerna som jag för övrigt har bra mycket mer material till..  så vet ni vart ni såg det först 🙂 )

Harkvinnan är alltså MIN idé och ett av de strörre av mina bidrag till boken förutom författandet som sådant, Hon har alla möjliga hyss för sig. Lägg märke till tvättlappen på Harkvinnans aviga tröjärm samt hennes oerhörda fokus i blick. Paradoxen med ADHD när den är som bäst… 

Här är en annan grundskiss till projektet. Harkvinnan har en kompis som heter Bästisen. Hon har också ADHD, men en mer komplicerad problematik sedd utifrån. (Hennes H drar mer åt det hyperPASSIVA hållet…) Bland annat har Bästisen extremt många komorbida symptom som hon inte vill förstå att hon dras med. Harkvinnan har förstås inga tillägg! 😉 Ska vara sitt ointresse för Bästisens självupptagenhet då. Och totala hyperfokus på det hon själv håller på med. Fast eventuellt skulle man kanske kunna räkna in hennes bristande *valfritt* och svåra kognitiva problem. En viss samsjuklighet förekommer också.. Men de tillstånden sitter mer på en tredje figur, eller hur man nu ska förklara denne 😉

 

Harkvinnan och Bästisen kan såklart läsas på flera nivåer och är nog mycket lätta att identifiera sig med för de flesta vuxna kvinnor med diagnosen ADHD/ADD. Och till viss del med blanddiagnoser. Skurknän undantaget.  

——————————————————————
Läs även om några andra har bloggat nåt intressant om , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Tant Rasch blå period

  1. Det blir en del dubbelpingbacks av Frk F ibland, som nu ett helt år senare.. Men det gör inget. Det är så kul att återse min egna gamla blogginlägg som jag glömt bort att jag skrivit. 🙂

    Posted by Tant Rasch | lördag 29 augusti 2009, 2:15 e m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Smått och gott « Frk F - tisdag 12 augusti 2008

  2. Pingback: Smått och gott | Frk F - lördag 29 augusti 2009

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

