//
du läser...
Allmänt

Att skola sig i tid om det (färdig)skrivet ska bli

Idag kom jag fram till att det var dags att ta itu med mitt skrivande från fler håll. Jag har skam till sägandes aldrig gått en skrivkurs, om man nu inte räknar uppsatsskrivande i grundskolan. Jag är medveten om att jag gör stora fel sett ur svenska språknämndens perspektiv men kommer nog knappast att lyckas göra något åt dem om jag inte skolar mig. Men det verkar så tråkigt på nåt vis. Jag KAN ju redan skriva! Om inte annat på mitt vis. Och det trots att jag saknar skrivstrategier och klassisk stilteknik. Men det är just det jag måste känner jag på mig. Lära mig mer om tekniken för skrivande, menar jag. Tänk så bra att jag kom på det nu. I tid menar jag. Jag är trots allt på rätt sida om döhalvan även om det nu bara är 2½ år kvar innan jag passerar linjen…

På tal om ”i tid”.
Jag är inte skolad tecknare heller, en rå talang som tyckt att det var kul att ”rita” bara. Nu idag när jag vet varför jag hoppat alla dessa möjligheter som givits mig som från ovan är jag så lagom glad.

Jag fick bland annat erbjudande av rektorn om att börja på Konstlinjen i Sunderbyn som sextonåring på mina ”arbetsprover”. Jag hade olovandes dekorerat väggar och lister och lite allt möjligt i studenthuset jag bodde. Det var mina lärare som fick konstlinjens huvudlärare, hette han Roland? att gå och titta på vad jag hade ställt till med (det var ju inte graffiti förstås, men man fick inte göra bildkonst på väggar, lister, tak och golv..)  Jag gick en utbildning på folkhögskolan för oss mellan 16-20 år på något de kallade Ungdomslinjen då och fick byta omedelbums. Jag hade inte ens grundskolekompetens, det var därför JAG jag U-linjen.

Jag ville börja för jag blev ju smickrad förstås, men jag iddes inte hålla på med att sitta och texta i flera veckor och hålla på med en massa onödiga tråkigheter. Jag ville måla. De hade underbara nakenmodeller och eftersom vi delade husrum med eleverna såg jag vad de åstadkom och jag ville lära mig, men inte det. Först skulle jag hålla på att texta sa Roland. Jag stod ut i nån månad, sen iddes jag inte gå dit mer.

GAAAAH!

Alla damptanter vet vad jag menar nu. Och alla dampfarbröder också. För mig var det här med att teckna och måla, skulptera eller formge, berätta och dramatisera – något som bara fanns där som att kunna knyta skor. Jag förstod därför inte vidden av den stora apparat som dragits igång för att ge mig förtur in på en utbildning vid 16 års ålder som man sökte och kom in från 18 år. Om man hade talang och ambition (och tur, antar jag.)

Fan, vad förbannad jag blir när jag tänker på det här. Visst var jag korkad som gav upp för att det verkade för träligt att genomföra i den ordning de bestämt att utbildningen skulle ske, i 4 ÅR! Men varför var jag korkad? (För om jag nu ska vara pretto så ligger mitt iq över medel även om jag hamnar under genistrecket) 
Nåja, idag vet jag ju att det fanns och fortfarande finns en ”god” anledning till att jag slutade där och började och slutade på 14 000 andra utbildningar och jobb.

En får va gla´ för det lilla 😉

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

