//
du läser...
Allmänt

Hemglass är nyttigt


Råttfångaren från Hameln

Jag borde verkligen inte, men jag gjorde det ändå.

Hemglassbilen stannade 5 meter från min ytterdörr och spelade så förtjusande på sin flöjt att mina ben dansade ut med min arm som höll i plånboken. De tar kort numera i hemglassbilarna, visste ni det?

Det blev ett pack med Vaniljstrutar Duo Light. 10 stycken för 95 kronor. Det värsta är att jag kommer att äta upp allihopa själv. Det bor en liten hemglassmissbrukare i mig som GÖMMER glass i frysen så att inte ungarna ser den och tullar. Hon brukar även gömma chokladgodis för samma barn.

Men nu har jag börjat träna igen och det är ju inte sååå kul att mata fettdepån kring magen med härdat fett och transfetter när jag lägger ned tid och ork på att upp muskler om de aldrig kommer att få en chans att visa sig (för mig) 

Lightglass är faktiskt gott. Inget socker ska det va i dem. Kanske är de rentav nyttiga?  *hoppas* och jag tvekade faktiskt en sekund innan jag bestämde mig för att faktiskt köpa något (visst e ja dökti), för jag funderade grundligt över om det kunde va transfetter i glassrånet, glassen eller i glass-auran tamigfan.. nåja, kanske inte i glassauran. Men handen betalade innan sekunden var över så tja..*rycker på axlarna* Vad ska en stackars flicka göra?

Jag kunde inte släppa det här med transfetterna så klart, gjorde (press)kaffe och satte i mig en glasstrut på direkten som provsmakarglass och eftersom den var god tog jag en sån. Glass är som vin förstå ni. Men eftersom jag inte dricker vin utövar jag vinprovning på glass istället. Fast provstrutar finns det inga så jag har kommit fram till att det är lika bra att man testar på en hel åt gången eftersom man sällan blir på lyran av en sån.

Det finns fler såna som jag upptäckte jag nu. Såna som köper glass mot sin vilja.
Jag har BEVIS! På hemglass hemsida under vanliga frågor hittade jag detta från mina glassätarlikar:

4. Använder ni vegetabiliskt fett med
Transfettsyror (TFA) i era glassar?

Nej, det vegetabiliska fettet som används till glassrecept innehåller inga TFA. I någon enstaka produkt med kakaoöverdrag finns det TFA och då står det delvis härdat vegetabiliskt fett i deklarationen.

5. Finns det Transfettsyror i gräddglass?

Nästan alla våra glassar är tillverkade på mjölkfett såsom grädde och mjölk, vilka innehåller små mängder naturliga Transfettsyror.

6. Finns det härdat vegetabiliskt fett i era glassar?

Vi tillsätter inte härdat fett i glassrecepten, men det finns härdat fett i bl a strössel.
Ja, vad var det jag sa! Glass är nyttigt.
Och nu kommer vi till snöeri 2. 
Är jag verkligen den enda i universum som glatt mumsar i mig sånt som visar sig innehålla diverse konstigheter medan jag förkovrar mig om dem, utan att blinka?

Produktbeskrivning Duo Light
Glasstrut med vaniljmjölkglass, mjölkglass med ananassmak och kakaorippel (8,4 %), utan vanligt socker. Sötad med aspartam. Innehåller en fenylalaninkälla.

Vad fasen är fenylanalin? Googlade.
Den här var bra (om Fenylalanins positiva verkningar) Bland annat ökar det sexlusten. Hör ni det, bjud kärleken på glass redan i kväll så ska ni få se på attan!
Det här var inte bra, men nu vet jag allt om varför man tar blodprov i foten på våra bebisar när de föds. Det är inte alls för att de samlar DNA till kriminellbanken! 😉 Det är pga fenylanalinet! Som jag fattar det kanske man inte ska äta Duo Light om man väntar barn då alltså? Googlar vidare på det..

Ja se här. Här hittar jag en grej på livsmedelsverket om fenylalanin, Lusläser medan jag äter glass 3. Hm. Det ÄR så att man helst inte ska käka den här typen av glass när man är gravid. I allafall inte flera tusen omdagen. En sån tur att jag inte är gravid! 🙂
 
Det här kopierar jag till er från Livsmedelsverkets hemsida som inte orkar klicka länken ovan som ni fick av mig. Det är jag som har fetat texten här och där så ni ser vad som är viktigt menar jag.

Aspartam är en av de mest testade av alla livsmedelstillsatser (1,2,4). Det har visats i djurförsök att tillförsel av mycket höga doser aspartam eller fenylalanin – långt över de mängder en människa intar genom konsumtion av aspartamsötade livsmedel – kan påverka halten av vissa signalsubstanser i hjärnan. Detta kan i sin tur påverka hjärnans funktion och djurets beteende. Mycket höga doser av aspartam (gäller även fenylalanin) har hos unga rhesusapor framkallat konvulsioner som liknar epileptiska anfall. Man har i djurförsök visat att aspartam inte har några effekter på fortplantningsförmågan och att det inte framkallar missbildningar på foster.

Resultat från djurförsök tyder på att aspartam inte heller är cancerframkallande. Sammantaget har man utfört tre carcinogenicitetsstudier på råtta. I samtliga studier handlar det om s k livslång exponering (två år för råtta) och med doser upp till 8 g aspartam/kg kroppsvikt och dag. Denna dos, omräknat till en vuxen människa, motsvarar cirka 2 400 burkar aspartamsötad läsk varje dag under en livstid. Utvärderingen av JECFA 1981 baserades på en tidig studie utförd på råtta (2). Slutsatsen blev att det inte fanns några fynd som talade för att aspartam skulle ha en cancerframkallande effekt. Efter denna studie har ytterligare två studier utförts och resultatet av dessa överensstämmer med den tidigare studien. Överlevnaden i kontrollgruppen var jämförbar med den i gruppen som fick aspartam. Det fanns inget dos-responssamband när det gäller tumörincidens. Faktum är att tumörincidensen var så låg som 2,8 procent i den aspartambehandlade gruppen, vilket är den spontanincidens man kan förvänta sig hos två år gamla råttor.

Ja nu när jag har läst på om det här fattar jag äntligen! Det är den förväntade spontanincidensen som dansar ut med min börs när Hemglassbilen spelar på sin flöjt. Råttans! Attans – menar jag.

———————————————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

