//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

Kommer någon att lyssna på mig?

Håller på att förbereda material inför en föreläsning i presentationsteknik och kroppsspråk/kommunikation. Jag ska hålla den för min lokala föreningsstyrelse under nästa vecka eller då nästa för det är några som känner sig osäkra på hur man gör när man föreläser. Jag behöver själv rosta av mina kunskaper i presteknik inför publik så det här känns jättekul. Särskilt eftersom flera av deltagarna har ADHD.

Det är helt klart en utmaning att sammanställa ett kortkursinnehåll på ca 3 timmar till deltagare som behöver tydlighet genom exakta exempel – utan att ge dem direkta instruktioner som de känner att de MÅSTE. Det har jag inte behövt tänka på förut på samma sätt som jag måste nu. Inte som jag tycker i alla fall. Jag vill på nåt vis få till övningar som man lätt kan applicera på sitt eget föredrag och känna sig tokpeppad av. Det här med ADHD/ADD och att tala inför publik är mer komplext, eftersom fördelarna med ADHD paradoxalt nog framträder tydligt såna gånger som jag ser det. Här kan en person med ADHD som verkar totalt förvirrad i normala fall 😉 plötsligt hålla ”många bollar i luften”, improvisera och entusiasmera med briljant tydlighet. Jag förutsätter att alla begriper att föredragshållaren känner för sitt ämne, i alla fall sen en eller ett par minuter tillbaka. För när man har förstått att det är lyssnarens intresse man ska fånga så finns inga hinder.

För en hyperaktiv adehådeare handlar det här med att ställa sig i centrum och tala inför andra mest om att använda sig av en skickligt inarbetad presentationsteknisk plattform. Det gör det för alla, även NT även om jag tycker att det här med att vara faktakunnig är allra viktigast personer med Aspergers syndrom. (NT= Neurotypisk) . Jag är övertygad om att det kräver mer förberedelse och övning i HUR än VAD man ska informera om trots att man verkligen behöver veta vilka begränsningar som gäller och dessutom får inte för mycket förvirrande övertydlighet eller känslomässig talarlusta 😉 ta över handen. Dessutom måste man ta hänsyn till sin bristande tidsuppfattning och det allra största problemet; STOPPKNAPPEN. Den trycker man inte gärna på när man anser att man har flyt. Det här gäller givetvis inte alla med ADHD och ”di andre” men jag tror att väldigt många håller med mig 🙂 Alla dessa man kan man med lätthet översätta till jag, som i Tant Rasch hahahaha

När jag talar inför en publik behöver jag och försöker se till att ha med mig en sufflör. Någon som påminner mig om nästa moment när jag tappar tråden och ger signaler om jag drattar för långt från ämnet.

Att handleda andra till att hålla sitt eget föredrag är ett utmärkt sätta att delegera, är det inte? 😉

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 thoughts on “Kommer någon att lyssna på mig?

  1. Jag tycker absolut att man kan lyfta fram det som är positivt med en diagnos, också. Presentationsteknik är intressant- det är något jag själv i mitt tidigare yrkesliv har varit tvingad till och utfört under stor social ångest som inte andra har märkt så mycket av. Skönt att höra att du känner peppad inför uppgiften! Jag hade gärna varit där. Som sufflör eller åhörare. Det hade gått hur bra som helst.

    Kram!

    Posted by Psyk | tisdag 26 augusti 2008, 9:38 f m
  2. Tack jag tror också att det kommer att gå jättebra. Jag har avsatt ett par timmar om dagen till att få materialet färdigt. Det viktiga är övningarna och så tänkte jag meila ut lite till deltagarna innan så jag vet vad de absolut vägrar att göra för att spara allas tid. Jag skulle inte lägga ned 2 sekunder på att övertyga någon annan att överge sina principer bara för att.

    Posted by Tant Rasch | tisdag 26 augusti 2008, 9:52 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

