//
du läser...
Okategoriserade

Men vilken TID börjar de?

Jag sitter här och är sååå dökti 🙂
Jag har skrivit ut tonåringens skolschema inför skolstarten i morgon. Ett till mig och ett till teenisens bästis ömma moder och när jag då ändå var igång skrev jag ut varsitt mindre till skitungarna att vakta med sina liv. Precis som de gör med sina mobiler, sina skåpnycklar, sina gympagrejer, sina vantar, mössor, läxböcker och sina mopeder. Ja.. nu förstår ni givetvis hur det kommer att gå med dessa scheman. Men jag har gjort vad jag kan idag i varje fall, so be it.

Det är bara en grej som bekymrar mig. NÄR börjar de? Vilken tid ska de vara på skolan i morgon? Är det schematiden som gäller? Den här skolan kör periodläsning** och det innebär att klasserna börjar lite olika tider varje dag så schematiden behöver inte stämma för imorgon. Det är tur att jag redan är galen.

Som jag begriper det är det mycket viktigt för många människor att man ska börja en bestämd tid och enligt skitungarna ska de börja klockan 12:00. Hm, det verkar konstigt. Om de hade varit 7:eklassare så kanske.. men 9:orna? Näe, så kan det bara inte vara? De borde börja redan klockan 6 på morgonen och hålla sig borta till läggdags redan första dagen. Och absolut har de gjort läxorna, ätit nyttiga måltider, hunnit surfa och hänga med polerserna innan de dyker upp för tandborstningen och en godnattkram. Eller hur! (Det var ingen fråga…)

———————————————————–
Periodläsning innebär att läsåret för den här skolan är uppdelat i 7 perioder med 5 veckor i varje period. Detta innebär att eleverna bara behöver ägna sig åt maximalt åtta ämnen åt gången. Målsättningen är att uppnå:

  • ökad koncentration i lärandet
  • lugnare tempo
  • färre arbetsprocesser på gång samtidigt

————————————————————
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Men vilken TID börjar de?

  1. Det där låter som en förträfflig läroplan. För skitungarna alltså. Men inte för föräldrarna som helst vill få fröna i säng så tidigt som möjligt för att kunna avnjuta lite kvällsfrid.

    Ibland undrar man vems sida man står på….hrm?

    Posted by Frk F | söndag 24 augusti 2008, 10:44 e m
  2. men vilket fantastiskt bra upplägg!!

    men blir det ändå inte väldigt mycket som ska läsas då i varje ämne, att det blir intensivt??

    för mig hade det nog kvittat, blir jobbigt ändå :O)

    va duktig du är som skrivit ut så många scheman.
    Kan man få dom så dom direkt från skrivarn flyger o sätter upp sig på ett bra ställe??
    Igår sprang vi o letade efter store sonens schema så han kom försent. gryyymt… det låg under några andra paper… varför lyfta på saker hmpf 😉 dumt

    Posted by majsan67 | tisdag 26 augusti 2008, 3:35 e m
  3. Jag tackar för de bekräftande kommentarerna 😉

    Majsan: Vad har jag SAGT om att tänka lågiskt? *undervisar myndigt* STÄLL grejerna på nåt sätt, HÖGISKT ÄGER! 🙂

    Det visade sig att de skulle börja klockan 10 och sen ha en långsam start hela veckan. De har nåt slags arbetslag tillsammans med 7:orna och 8:orna. En ”snäll och skyddad” variant av universitetens nollningsperiod kan tänkas.

    Posted by Tant Rasch | tisdag 26 augusti 2008, 9:39 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

