//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

Hur förändrar man så NT fattar?

På tal om barn med ADHD (eller nåt annat npf) 

Jag blev så jäkla förbannad på en NT en gång när ett par stycken mammor satt och delade med sig till  om sina jävulskt dåliga erfarenheter av sina barns dagistid/skolgång kontra sina diagnoser innan de ääääntligen RÅKADE träffa på nån som kunde ta till sig nånting alls om detta och blev vändpunkten för de här föräldrarnas barn. Vilka för övrigt befann sig i övre tonåren och lite till.

Den här NT:n som satt med av egen fri vilja som vilken som helst av oss andra (å hade tydligen jobbat som pedagog eller vad det var inom skolan) började jiddra på en massa om att han tyckte att man (de mammorna) inte skulle kritisera en stor del av lärarkåren på vissa skolor (vi snackar namedropping utan censur ;-)) utan det var ju bättre att man pratade om det som var bra, sade han TILL oss alla som satt där (ingen annan var NT), och han poängterade att vi borde vara positiva till allt det där BRA och snacka mer NYANSERAT!!! Vilket rikspucko. NT tar allt så personligt och hävdar suverän sak, trots att de HAR en impulsbroms. Jättekonstigt, tycker ni inte?

Jag tror inte att han väntade sig en omedelbar och mycket nyanserad utskällning av Tant Rasch. Den gick i tydliga nyanser av rött, skitjävlaförbannad samt offentlig avrättning – alla med en högst personlig prägel.

Min åsikt i nyansfrågan är att man aldrig någonsin bör vräka ur sig grejer nyanserat om sånt som behöver förändras och det NU om de ska begripa vad som gäller och vägrar lyssna, när man riktar sig till (eller OM) makthavare och andra i påverkansställning för att berätta om .

———————————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Hur förändrar man så NT fattar?

  1. vad är NT?
    Hej då från Gullan!

    Hej Gullan: NT= Neurotypisk.
    Mer om detta här: http://isnt.autistics.org/

    😉

    Posted by gullan | onsdag 3 september 2008, 6:46 e m
  2. Rätt Rasch! I övrigt är jag fortfarande på pappret dåligt insatt i NPF, men nu när jag har flyttat över mitt realtidsfördärv och fått lite mer ordning så ska jag ta reda på det. Sen. Browsa lite bland dina länkar eller så.

    I alla lägen tycker jag det är viktigt med RÄTT information och bra förebilder, men det har redan behandlats. Barnen måste skyddas. Rikspuckon behöver vi inte fler av.

    ;D

    Sen. Ska bara.. 😉
    Jag tror nog du har rätt så koll på vad NPF innebär.
    Och du behöver inte ha koll på allt! (säger jag som gräver ner mig i forskningsrapporter… *suck*)

    Posted by bippoqueer | torsdag 4 september 2008, 1:11 e m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: NT, NF eller NN?? « Mammamumrik - lördag 20 september 2008

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

