//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

Mitt huvud är en torktumlare får 5 Tant Rasch

Jag har sett det här programmet som SVT1 sände klockan 21:00 ikväll och som jag flaggade om igår; Mitt huvud är en torktumlare.  Jag hade såklart glömt bort att det skulle sändas utan råkade zappa in när jag som vanligt skulle till att kolla ifall jag kunde se ett par tre program samtidigt eftersom det ändå inte verkade vara nåt bra på nån kanal.

 Jag tror att hela sveriges adehåde-elit 😉 kände (eller kommer att känna om ni inte sett det ännu) att det här programmet är äkta programvara.

Programmet ”Mitt huvud är en torktumlare” får 5 stycken Tant Rasch.

   

Motivering:
Jag blev riktigt tagen ett par gånger under den andra halvtimmen när jag dels kände igen mig själv i tonen som följde programmets mest röda tråd och dels ännu en gång blev så lycklig över att tänka på att jag inte är ensammen om att ha det så  här. Den första halvtimmen höll jag mer på med att hoppas att alla såg den! (Skojar lite men kanske fanns det fler där ute som också gjorde detsamma hahahahaha) Ibland vet jag faktiskt inte vad jag tycker och det är förvirrande.

Äh. Sidospår igen. Måste förresten berätta att jag är svintrött, har varit uppe sen halv sex och borde ha lagt mig för ett par timmar sen så om det här är fullständigt förvirrat för dig att läsa så vinner jag eftersom det ändå är jag som SKRIVER det 😉

Tbx:
Det var alldeles för kort
eftersom jag hade behövt ett par ex av programmet för att dela upp det på några kvälla på NPF-träffarna som diskussionsunderlag för både vuxna och ungdomar och absolut behöver jag tvinga Luleås alla skolpersonal m.flera att se det här programmet och få .

Det var alldeles för långt för jag började fundera över vilka jag skulle ringa som måste se programmet och fick ideligen en massa impulstankar som att, DET måste jag blogga om, DET måste jag komma ihåg och Men han känner jag ju!  Jag har nämligen svårt för att hålla fokus när jag otippat börjar uppmärksamma vad jag känner och fortsätter att känna klart det. *förklarade på pedagogiskt ADHD-maner om varför fokus och uppmärksamhet är olika saker. :-)*

Sen märkte jag plötsligt att klockan 21:32 (jaha, varför minns jag vad klockan var men inte vad det var han sa som jag tänkte att det måste jag skriva upp?) bytte programmakarna klippteknik som tur var för mig, och visade ett lite längre inslag om kriminalvården. Precis före det började jag fundera över om jag kanske borde ringa nån och be denne spela in det och istället blogga om programmet medan jag fortfarande kom ihåg några detaljer den första halvtimmen och inte bara mina reaktioner.

Jag skrattade gott åt mycket de andra sa, eller egentligen med.. Särskilt roligt hade jag när Per F impulsivt rörde sig och samtidigt snackade rätt ut med det där försvarande förklarandet som är så jäkla typiskt folk med ADHD åt explosionshållet. Numera ser jag ju att vi med hyperaktiv ADHD många gånger har ett liknande rörelsemönster precis som ”aspisarna” som har sitt. (Även om många också har blanddiagnoser)

Undrar om Per Fosshaug har börjat medicinera? Jag ska inte bestämma åt andra hur de ska göra men jag har sett mig själv på video från min revytid å det måste jag säga, nu när jag känner igen mig själv omedicinerad i andras kroppar att hade jag vetat så hade jag börjat för läääänge sedan. Men det är jag det. Och självfallet gör jag inte reklam för glasögon på nätet heller.

Tösabiten med fiolen hade kunnat applicera sin erfarenhet och den hjälp hon fått av att balansera upp sin brist på t.ex impulsbroms med concertan den korta tid hon tog den. Det har jag hört andra som också klarat. De har alla utom en varit ungdomar.  Jag är imponerad och även lite avundsjuk även om jag unnar dem som fixar det. Ungdomarna har helt klart större möjligheter med sina unga hjärnor att minnes- och sinnesförankra kroppen och tänket så det blir blir mer automatiserat än det tidigare manuella beteendet. (jag vet – överkurs.. )

Sen om NT-folket fattar, vet man ju inte.

Lassie: Flera av deltagarna har jag träffat personligen, bland annat Andreas som ingår med mig och flera andra i ett studiematerial om NPF som ABF har tagit fram tillsammans med Attention i år och så Hasse som också deltog på en konferans förra året i Västerås. Eller om det var Uppsala? Det var nån mer också. Hm…

————————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

6 thoughts on “Mitt huvud är en torktumlare får 5 Tant Rasch

  1. själv skulle jag inte klara en dag utan Concertan om jag nu måste kunna fokusera och hålla koncentrationen uppe mer än en minut i taget.

    jag ger också fem tantraschor!
    🙂

    Posted by Birgitta Alvskogen | lördag 6 september 2008, 12:12 e m
  2. eller fyra när jag tänker närmare efter…

    Hej alla; Birgitta hade utvecklat varför hon gav 4 i en kommentar hos Mammamumrik så jag kopierade helt fräckt hennes kommentar därifrån om hennes syn på programmet (eller i alla fall en jättjättekort sammanfattning).

    Så här skrev alltså Birgitta Alvskogen;
    ”Jag såg den, men tyckte den var sådär… dock det som fastnade var att alla pratade om utanförskapet, den där känslan av att vara annorlunda, som jag så väl känner igen.”

    Posted by Birgitta Alvskogen | lördag 6 september 2008, 12:15 e m
  3. Programmet får fyra röda tofsar av mig. Tycker adhd är svårförklarat och dom lyckades inte heller riktigt. Underbara porträtt ändå!
    Hoppas länken funkar.. isf kan du se det hur många ggr som hellst 🙂 Mitt internet är för långsamt.
    http://svt.se/play?a=1237257

    Posted by TantVass | lördag 6 september 2008, 6:25 e m
  4. http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1237614
    suck.. fattar inte.. kanske detta går bättre..

    nå, du hajar poängen.. programmet är out there 🙂

    Posted by TantVass | lördag 6 september 2008, 6:31 e m
  5. Min Mamma ringde mig typ tio minuter innan det skulle börja och tipsade mig om det. Jag satt och läste och TVn var avstängd att ändra mina planer och plötsligt börja titta på TV kändes inte aktuellt, så jag kollade att den gick i repris och ignorerade det hela. Sen när den gick i repris var dekodern laddad för inspelning och vi skall se den så fort tillfälle ges, jag börjar bli riktigt nyfiken på den.

    Posted by Kimberly | onsdag 17 september 2008, 9:21 e m
  6. Förresten jag glömde… jag har hakat upp mig på titeln.. om huvudet är en torktumlare blir det inte obehagligt varmt? Antagligen inte menat så men jag kan ändå inte lösgöra mig från tanken.

    Posted by Kimberly | onsdag 17 september 2008, 9:24 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

