//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

STORT TACK till Anna Kettner, Annika Sundbaum-Melin, Per Fosshaug och di andre

Herreminje!
Jag har glömt att lägga ut den här länken!!!! *fy på mig*
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1186060

Anna Kettner

Min ADHD-favvo Anna Kettner (s) i SVTs morgonsoffa i juni 2008. Anna arbetar som landstingspolitiker på heltid i Stockholm – om vi nu ska va struntviktiga vad gäller yrkestitlar – men som ändå känns viktigt att berätta eftersom hon faktiskt HAR ett jobb hahahahahaha.

Äh, det är många som har jobb och har ADHD/ADD (och andra NPF). Och ännu fler har förmodligen eget företag (eller planerar ideligen att starta ett) även om det inte alltid funkar med det administrativa. Nästan aldrig förresten. Fast är man tillräckligt framgångsrik/förmögen rik så går det ju.. då kan man ha kognitiva hjälpmedel som till exempel en (eller varför inte flera?) sekreterare, en revisor och nån firma eller gullig marktjänst som sköter ALLT där hemmavid…

Jag hade nog nöjt mig med en sekreterare och en revisor. OCH en fönsterputsare. Okey, kanske nån som lägger in tvätten i garderoberna också. Jag har inget emot själva tvättandet nämligen. Så länge jag slipper stå ute med en klappa vid älvkanten med storbyk som jag måst´ få rent och torrt innan veckan är slut (Tänk: Januari och 24-30 grader kallt!)

Nu kom jag från ämnet (VAD KONSTIGT!)

Nå, Anna berättar i intervjun av han vad han nu heter (ischa, jag hinner inte minnas”) om sin ADHD, yrkesliv, vardag och omgivningens reaktioner och tar exempel från sin egen vardag och jag tycker att vi som också har den här diagnosen ska vara mycket lyckliga för att vi har Anna.
Hon gör nämligen en sjuhåvetes insats med att hjälpa till att föra ut kunskaperna om samt avdramatisera det ”fruktansvärt skämmiga misstaget att låta någon får veta att han/hon eller ungen etc, har ADHD” (mina ord, inte Anna Kettners)  

Tack för att du finns, Anna *hjärta*

***

Annika Sundbaum Melin

Annika Sundbaum Melin

Jag har ju skrivit lite om fd. bandyspelaren Per Fosshaug och journalisten Annika Sundbaum-Melin och ADHD-dokumentären som fick 5 ”Tant Rasch” av mig.
(Här är deras besök i SVT:s den 4 september inför dokumentären Mitt huvud är en torktumlare som sändes samma kväll. (Tack Tant Vass för länken)

Läste förresten en liten artikel som svt skrev om Per Fosshaug, en av dem som var med i dokumentären ”Mitt huvud är en torktumlare”  och blev återigen förvånad över att att en artikelförfattare kallar ADHD en sjukdom. Jag ska banne mig snart skiva detta i varenda inlägg jag gör;
ADHD är ingen sjukdom, det är en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning.

Jenny

Promotar seasickjenny.wordpress.com.
En Damptant på återväxt. (hehe)
Läs hennes inlägg HÄR om dokumentären
”Mitt huvud är en torktumlare”.

 

 

 

———————————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

4 thoughts on “STORT TACK till Anna Kettner, Annika Sundbaum-Melin, Per Fosshaug och di andre

  1. Hej! Vad glad jag blev för att ni tar upp mitt inlägg! Stort TACK! Hoppas jag kvalar in som Damptant ;D

    Posted by Jenny | söndag 7 september 2008, 5:14 e m
  2. Å tack snälla. Just idag är jag så lagom tuff. Det behövs bara en rejäl tvätthög, veckostädningen och tankarna på saker jag inte riktigt får till, så dyker man en stund.

    Skolstarten är ju också en riktigt aschlig och ängslig tid i varje DAMP-tantsfamilj….

    Men det är ju inte bara de onda eller oförstående kommentarerna som går rakt in. Utan också de insiktsfulla och generösa. Känner hur hela ryggraden liksom krummar ut sig och rätas ut.
    Nu ska här jäklar i main lilla låda vikas tvätt!!!!

    (fast om man ska vara skitviktig med titlarna är jag ju inte landstingsråd längre. Dessvärre förlorade vi ju förra valet – så nu är jag landstingspolitiker på heltid. Men inte råd…..)
    (Attans vad den där frisyren är snygg. Just nu spretar det lite tafatt – men det saknas inte många centimeter till att kunna ha det sådär. Någon månad och lite röfärg – tack för påminnelsen bästa Tant!!!)

    Posted by Anna K | söndag 7 september 2008, 5:26 e m
  3. Hej Anna, jag råkade förkasta din kommentar, men jag svarar ändå 😉
    Jag ska genast ändra.
    ….Eller man kanske kunde tänka att du är en slags rådrest? En landstingsrådrest? *finissar hejdlöst*

    Själv har jag köpt en ny tabort-sprutmojutt på tal om tvätt. Jag har sedan innan tabort-kulör, tabort-vit och nu idag har jag skaffat en tabort som tar de mer vanskliga fläckar; olja, asfalt, den nuvarande regeringen å sånt.

    Posted by Tant Rasch | söndag 7 september 2008, 6:34 e m
  4. nu ska jag utredas för adhd. Sonen är helt övertygad om att jag har detta skamliga skamliga (ironi) och t ycker att jag omgående ska börja medicinera.
    hej då från Gullan!

    Gu´ så bra Gullan, snart får vi alla veta om vi ska skämmas över dig eller inte!
    hehe

    Posted by gullan | måndag 8 september 2008, 7:50 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

