//
du läser...
Allmänt

Tjejig cafébutik med piffig pinup-stil i Luleå

I fredags följde jag med äldsta dottern till Fröken April, en 50-tals inspirerad butik med ett liiiitet liiiitet café som ligger i väntsalen på tågstationen, ni vet i järnvägshuset. Eller nytt och nytt. Det öppnade i april men jag har inte varit där förr. Jag visste inte om att det fanns förrän dotra släpade dig mig. Men nu vet jag och nu vet ni också. 🙂

Snacka om mysigt ställe. De serverade kaffe i en blåmönstrad arabiakopp a´1850 typ. Jag vet, för min mor har en sån servis fast den är nog äldre… som hon ärvt av sin mor. Fröken April är ett såååå coolt ställe med mycket kvinnlig atmosfär men för den delen inte nåt ljuvromantiskt trams. Man kan absolut besöka det här plejset även om man är en stor stark karl. (Särskilt en med presenter i blick, kanske jag kan tillägga hahahaha) Eftersom butiken med café ligger mitt i väntsalen så är det också ett bra sätt att inhandla en liten sista-minutenpresent när man kommer med tåget till eller från Luleå, bara så ni vet.

Och kanske det är först då man tittar in i den samtidigt både söta och sexiga klännings- och underklädesavdelningen man förstår varför butiken kallas Fröken April 😉

Här finns allt man inte visste att man behövde… allt från supertjusiga tvålaskar och kristallgodisskålar till läckra  korsetter och höfthållare med rejäla gammeldags hyskor a´la Dita Von Teese. Klassisk Pinuppa – boa, hatt och handskar, tvättäkta rött läppstift och spetskorsetter ni vet.. Här till vänster ser ni ett par… spiror med supersnygga gammeldagsa nylonstrumpor, se hälsömmen – det är äkta vara! Jag snodde såklart bilden på Secret in Lace. Här är ett annat Ditakit Så ser ni stuket.

Va? Onej, jag är inte alls alldeles galen i spetsiga klackar och sömmar hahahahaha Hur kan ni tro något sådant!? Det var bara det att jag inte hittade NÅGRA bilder av silverljusstakar när jag googlade… 🙂

Butiken och cafédelen (som för den delen brer ut sig i butiken eller om det är butiken som brer ut sig kring cafédelen? Jag vet inte riktigt..) följer samma linje, och man kan gå där i evigheter och kika på alla små roliga grejer, som tuggummin med roliga texter och anndra små grejer. Jag hittade en adresslappsgrej till resväskan med en tecknad kvinna a´la 50-tal på som det stod We all have our bagage på. Nå, det fanns mycket mer. Ni bara MÅSTE besöka luleåbutiken Fröken April allihopa! Även ni som bara har vägarna förbi.

Här är lite bilder från butiken i övrigt (även om man inte kan se den inre kafédelen)
Jag stal bilderna härifrån

Fröken April drivs av ett par mycket driftiga damer – Ulrika Nilsson och Kristina Palo. Ulrika är förresten gammal Svartösta´bo så visst kan man tro att jag gör reklam för Fröken April bara för det, men så är det inte! Eller jo… lite.  Fast det var ändå dottern som fick mig att följa med från första början – hon var helt LYRISK över en massa saker som hon bara MÅSTE visa mig (julklappstider väntar…) Hon hade varit där med en väninna och de hade totalfastnat där.. men HON visste minsann inte att en svartöstassare fanns med i konceptet så det så!  En blå klänning med vita prickar står nu högt på hennes önskelista till jul

*******************
Själv funderar Tant Rasch på om kanske
det inte är på tiden att skaffa sig en ny tomtedräkt…


Dita Von Teese

(Denna outfit har ingenting att göra med Fröken Aprils
sortiment vad jag vet. Jag hitade den på Dita Von Tees hemsida.
Alltså när jag googlade efter silverkandelabrar..)

Fler pinupbilder av Dita

——————————————————————-

Uppdaterat januari 2009 GIS-mormor hittade till Fröken April hon också. Fina foton.

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

8 thoughts on “Tjejig cafébutik med piffig pinup-stil i Luleå

  1. Man blir lättad:-) Fiiden finkar…haha. Det lät på dig som om det var stjärnornas krig ett tag, men du styrde ditt rymdskepp rätt och allt löste du:-)
    Imponerande…

    jn: stjärnor och rymdskepp i all ära, men nu tror jag min herre glömde sig och virrade iväg i fel inlägg… 😉

    Posted by jn | onsdag 10 september 2008, 4:52 e m
  2. Läste igenom mitt eget inlägg och inser att det kan låta som att Fröken April bara saluför Dita Von Tees underkläder överlag och dessutom i hela butiken hahahahaha, men det gör de inte. Det är bara ett av flera märken och dessutom finns det inte alls särskilt mycket i klädväg om man jämför med övriga presentartiklar. Men allt är liksom mycket piffigt med 50-talskänsla, man måste gå dit för att fatta tror jag.

    Och ingen av ägarna har bett mig berätta om butiken eller cafét bara så ni vet, så här kan komma att bli en del missförstånd om man tror att jag personligen marknadsför dem för deras räkning. De kanske blir ledsna för att jag inte skriver mer om deras specialkaffemaskin tex. Det var bara det att den inte heller fanns på bild enligt google *ljuger skamlöst*

    hehe

    Posted by Tant Rasch | onsdag 10 september 2008, 10:09 e m
  3. Jag äääälskar Dita! Hade Fröken April salufört ett sortiment a lá Dita, då hade du nog fått en långväga gäst.

    Tror jag hade greppat en Akka runt halsen o flygit till norrland direkt!

    Så klart man fastnar i en sån affär!

    Jomen de GÖR det, saluför en del Dita-stuff. Men när jag beskrev det först så kanske det lät lite väl mycket tänkte jag.

    Å du vet la att du e välkommen ändå! 🙂

    //TR

    Posted by Frk F | torsdag 11 september 2008, 12:46 f m
  4. Det där låter definitivt som ett ställe för mig;-))

    Posted by Anne-Sofie | torsdag 11 september 2008, 7:40 e m
  5. Tuff butik, älskar Dita och hennes underkläder, så supersnygga.

    Posted by Nylonstrumpor | söndag 23 augusti 2009, 6:39 e m
  6. Nylonstrumor: Tusen tack för länken, vilka jätteläckra strumpor!

    Posted by Tant Rasch | lördag 29 augusti 2009, 2:07 e m
  7. Hej!
    Här hittar du tyvärr inte några kandelabrar heller, men ändå.
    http://carlsautosalvage.blogspot.com/search/label/pinup

    Posted by Carl | lördag 21 november 2009, 11:56 e m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Tant Rasch i Kurirens C-magasin idag « TANT RASCH - lördag 13 juni 2009

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

