//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

Jag kanske inte kan räkna men matematik – DET begriper jag.

Matte är görsvårt, är det inte? Men inte är det lika svårt som räkning.
Det vet jag för jag kan inte räkna särskilt bra alls.

Jag har dyskalkyli, ett slags kusin till dyslexi. Jag räknar ideligen ut grejer. Hur fel som helst.
Överslagsräkning i huvudet är jag bra på, även om jag kanske inte minns summan särskilt länge.
Men helt klart minns jag summan lättare om jag har den i huvudet som en tänkt siffra, varför vet jag inte. 

Mitt största bekymmer efter min bristande förmåga att förstå mig på tiden/klockslag, är förmodligen siffror. De förstår mig inte. Eller om de bara är rastlösa, vad vet jag? Men nåt fel måste det vara på dem. För varför skulle de annars inte hålla sig stilla när jag ska skriva av dem? Och varför är det svårare att komma ihåg 1:or, 3:or, 7:or och 9:or? Särskilt om de sitter ihop tillsammans i nån kombination som inte går att översätta till kod på nåt vis? Eller inte ska summeras. Till exempel tillsammans med en massa siffror i den övre 10-skalan.

Senast igår fick jag ett mobilnummer via sms av yngsta tösen kompis till en annan av hennes polers, som jag sen skulle föra in i telefonboken på mobilen.

Problemet uppstod omedelbart eftersom det stod TVÅ nummer på displayen när jag valde ”använd nummer” för att spara det jag hade fått. Där fanns både det från polare 1 och det från polare 2. Inget från vilken avsändare. GAAAAH! Bägge numren såg likadana ut vid första anblicken. Lika långa och lika många. Jag stirrade uppfodrande på dem men icke, inga magiska under. Och då ska ni veta att jag ändå är en mycket bestämd dam när det vill sig.

Kanske ni inte tror mig, men jag fick gå tillbaka många gånger och memorera vilka två siffror som stod sist i det nummer jag skulle spara, men fick fan blackout när jag skulle välja vilket av de två numren jag skulle spara lik förbannat. För hur var det, kanske det var det som slutade på 54, eller om det var det med 87 som skulle sparas – eller inte sparas?

54 såg bekant ut på något vis, kom jag på i ett starkt behov av en minneskrok. Ulle, har hon inte nåt liknande, eller om hennes började med 284? Kanske jag kunde minnas vilket nummer jag ska spara genom att koppla ihop det med Ulles? 

Äh, till och med när jag skulle skriva 5 8 4 nyss blev det fel. Jag tänkte en siffra men skrev tvärtom. För 84, blir 48 och minsta gemensamma nämnare.. det är väl 2, är det inte? Om man tar bort 500hundringen från början alltså. Eller om det var 2 hunkor?

Näe, jag fixar helt klart inte att känna igen tal som något att räkna med, opålitliga som de är av naturen. Inte att räkna ut tal utan att räkna på fingrarna heller. Och en massa annat. Men be mig göra något annat som kräver idérikedom. Som ett överslag, en kalkyl över vad det skulle kosta att oss personligen att ta över och driva Europa med kringkostnader ett par år framåt, utan allt för stora förluster. Sånt är inga problem… Typ. Själva drivandet däremot, för någon annan hålla på med.

ADHD:n ställer ju till det ännu mer förstås. Men det tar vi en annan gång. 

Majsan67 gav mig förresten uppslaget till det här inlägget 😉

Radioinslag från SR 12 aug 2008
Dyskalkyli, problem med att räkna, uppmärksammas allt mer. Fler avhandlingar än någonsin tidigare skrivs på ämnet och i september hålls den första dyskalkylikongressen i Sverige. En av dem som valt att berätta om sin diagnos för att fler ska kunna få hjälp är Sanna Vorela från Alnö.

SVT, Tv-inslag Godmorgonsoffan om Dyskalkyli 
Vad innebär det att leva med dyskalkyli? MARIA JOHANSSON är en av många som har svårigheter med siffror. Vi talar med henne och hennes matematiklärare GUNNE BERGSTRÖM och neuropsykologen BJÖRN ADLER.

—————————————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

5 thoughts on “Jag kanske inte kan räkna men matematik – DET begriper jag.

  1. Hmmmmm!!! Intressant…..

    Jn: 🙂 Intressant? Ja det ska jag säga det att det kanske låter intressant, men inte känns det så, det kan jag lova. *suck*

    Posted by jn | tisdag 16 september 2008, 5:28 e m
  2. Bra att du uppmärksammar detta. Jag såg det visst på någon annan blogg innan också, minns inte vilken men det var inte Majsans iaf.

    Jag kände faktiskt inte till att termen dyskalikylki (helvete vad svårt det var att skriva det!) fanns. Det här med att ”vända på siffror” har jag ibland stött på dock men aldrig reflekterat över särskilt mycket då jag har sett det som något naturligtvis och dessutom relaterat till mitt eget synsätt på min privatekonomi. Men nu känner jag mig klokare och ska räkna mina Euro-mynt från Grekland som är måååååånga. Helt onödigt att jag har dem, man får ju inte växla in mynt här. Surpuppor, ”INGA MYNT!” skriker de på banken. Fast man kan ju alltid räkna dem.

    Käraste psyk. jo jo jo det blir nog bra 😉 *hastar* men nu måste jag fråga
    VARFÖR står det att alla inlägg hos damptanterna (se min damtpantsfeed) är inlagda torsdagen den 1 januari 1970? Jag har gjort vad jag kan för ändringar, men eftersom jag/vi lagt in feeden från din sida måste det va nån datumisntällningen antingen hos dig eller ”between blogs” som spökar. Kan du kolla hos dig?

    Posted by Psykbryt | tisdag 16 september 2008, 6:36 e m
  3. men hjäälp va jag kände igen det där med mobilproblemet. haha, jag skrattade när jag läste de, sådär får jag oxå göra, gå tillbaks, kolla, glömma, gå tillbaks osv.
    Jag tappar siffrorna direkt.
    Och matte i skolan ska vi inte tala om, fattade absolut INGENTING och gör fortfarande inte.

    Huvudräkning ger mig huvudvärk, men faktum är att sonen med sitt speciella sätt att räkna har lärt mig en del 😉
    Shit, jag kanske har dyskalkyli oxå??? fast jag tror inte de, har inte läst så mycke då jag inte funderat på de… hmmmm

    sv:
    woooow, va duktig du har varit som la av efter så många år. Jag har ”bara” rökt i 20, om det nu har nån betydelse för hur lätt eller svårt det är, inbillar mig att det är svårare ju längre man har rökt?

    Jag känner mig otroligt motiverad, pigg, glad och kreativ. Att trötta jag ger mig ut på nästan dagliga promenader trodde jag ALDRIG skulle ske. Undrens tid är inte förbi.
    Vet att jag är jävligt envis och når dit jag vill om jag väl bestämt mig, och det är väl det som varit problemet, har väl inte varit motiverad nog tidigare 😉

    Men jag vill oxå ha en damptants-feed-lista på min blogg (jädra långt ord), hur får man en sån???
    heeeelp

    Posted by majsan67 | tisdag 16 september 2008, 8:48 e m
  4. Inget illa menat:-) Vi klurar på det där framöver
    😉

    Posted by jn | tisdag 16 september 2008, 8:49 e m
  5. Gudars! Om jag måste läsa ett recept ca 100ggr, eller om jag inte kommer ihåg om det var förra året eller för 5år sedan som jag gjorde en viss sak. Och får jag frågan vilket åratal jag gick ut skolan så lyser det ”error” i pannan på Tristessen, för då börjar det dundra på uppe i boetten efter svar som aldrig kommer Måste ha svart på vitt för att kunna svara på vissa saker. Är det bara den gamla goda adhdn då?

    Kram tösabit!

    Posted by tristess | onsdag 17 september 2008, 9:30 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

