//
du läser...
Allmänt

ekonomikompassen.se

Idag ska jag försöka betala mina räkningar rätt. Jag ska skriva siffror som tex 224 och 239. Det borde jag klara. Även om det känns som att det egentligen borde stå 446 på den första och 240 på den andra Håll tummarna!

(Övning: försök räkna ut varför min tolkning av summorna är så logiska).

Hittade en ny tjänst på Swedbank för privatkunder, ekonomikompassen.se. Man behöver inte ha konto på Swedbank för att bli medlem och använda sig av räknings- och budgetprogrammet etc. Men jag gissar att man måste vara det om man ska kunna tillgodogöra sig allt.

Jag har hållit på att skriva till Föreningssparbanken, numera Swedbank i evigheter och kommit med massor av utvecklingsidéer för att förenkla min ekonomiska tillvaro och se – det hjälpte.

————————————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

6 thoughts on “ekonomikompassen.se

  1. Åh, min mamma har excelmallar för allt sånt. Hon är besatt av ekonomi och hetsar med det dagligen. Inte för att hon har någon, ekonomi alltså, visserligen. Ska tipsa henne om sajten. Jag ska för helvetet inte in där. Jag försöker betala allt när jag får pengar. Om jag hittar räkningarna i blähögarna.

    Posted by Psyk | tisdag 23 september 2008, 3:43 e m
  2. Jag umgicks alldeles för våldsamt med min ekonomi där ett tag. Den hamnade på intensiven med dropp till sist. Numera försöker jag hålla mig till att badda pannan på den och se till att den har det bra – den där enda gången i månaden på mitt svartvita kontor.
    Okey då, det blir två gånger eftersom jag är tvungen att checka ett par dar in i nästa månad så allt är draget via autogirot .

    Om man redan sitter i excel funkar det nog bättre med det 🙂 Jag skrev att det var ett budgetprogram, men det är mer ett verktyg. Jag testade det själv och det klarar enklare kalkyler men sparande och sånt verkar inte att gå att specifiera speciellt mycket ännu så länge.

    Posted by Tant Rasch | tisdag 23 september 2008, 5:08 e m
  3. Hejsan!
    Hittade hit från Norrbloggen och har sett dig hos MAJSAN också, tror jag *hm* jag har haft en hemsida/blogg – klotterplanket eller jag har haft flera före det men har tappat ”kliet” i fingrarna att skriva just nu, letar dock hela tiden efter någonstans att skriva, en bra blogsajt med valmöjligheter på layouter 🙂

    Bor också i Norrbotten och har en dotter med Aspergers / viss ADHD problematik…

    Brukar vara på barnsajten.se som MammaMia och bolla tankar, ideer och funderingar med andra föräldrar.

    Hoppas du/ni får en bra dag!

    Hej MammaMia, så kul att hittade hit! Japp, jag administrerar den bloggen så gott det går även om det är hemsidan som gäller. Det är på taöl om en ny föräldragrupp för föräldrar till barn med npf ute på Hertsön (om du nu inte bor för långt bort för att känna att du orkar kommaförstås). Men jag går händelserna i förväg eftersom vi inte har klubbat igenom det. Återkommer till dig, Hinner inte kolla om du har kommenterat på NB också, men annars – gör det där också om du är intresserad. Och du, vi har NPF-kafé (fd adhd-kafé) på tisdag den 30:e. Vi träffas i centrum numera. Kolla NB :-)Kom å va med om du finns i faggorna!

    Posted by MammaMia | onsdag 24 september 2008, 8:07 f m
  4. 224: 2+2=4 och 2+4=6 det blir ju 446
    efter 239 kommer 240 som är mycket lättare att skriva.
    Och det blir lättare om 224 är 446 eftersom du har ett tal med 240. 446 och 240 hör ihop. det gör inte 224 och 239.
    så tänker jag.
    Hej då från Gullan!


    Rätt. rätt och åter rätt! 😉 Jag kan göra på två sätt, beror på hur stor summan är, ibland summerar jag de första talen om de hör ihop med slutet på talet (har jag upptäckt och då är summorna ofta mycket stora) eller så tänker jag baklänges först och tar 4+2 och sen vänder och räknar ihop 2+2. Jag avrundar ofta men 239 blir 6 som är ett ental och då avrundar jag uppåt för 39 är ingen siffra och skulle förövrigt bli 6 det med som skulle bli 8 och det är också ett ental. Och då stämmer det inte längre för det har ingen decimal och en tressifrig kan inte bli tvåsiffrig eller ensiffrig. För 3+3 är 6 precis som en ensam 9a. 9+3 och DET räknar man väl inte ihop ju, det fattar vem som helst 🙂 hahahaha (eller hur… 😉 ) Jag fattar inte varför det här går så fort att skriva fel men när jag upptäcker det, tex när jag ser kontouttdraget eller får påminnelse eller tillbaka pengar, då blir man nervös nästa gång man sätter sig och ska skriva siffror igen och då blir det såklart ännu värre.

    Och som du säger, 446 hör ihop med 240. som blir typ 600 spänn eftersom 40 och 46 egentligen inte existerar.

    Det här är ju bra om man ska komma ihåg koder eller telenummer. Men det är helt befängt när man ska betala räkningar, det lovar jag hahahaha Snacka om pärs!
    //TR

    Posted by gullan | onsdag 24 september 2008, 9:03 f m
  5. jag vet jag vet…. hmmm 239 blir 240, ja det är väl den där ”nästan”-summan, det är enklare att räkna om man avrundar till närmsta tiotal.. .eller…

    224 blir 446.. 2+2=4 två gånger, 2+4=6 jamen då blir det ju 446
    Så skulle jag nog oxå kunna få ihop det. Allt prat om dyskalkyli har fått mig att undra, och nog sjutton skulle jag kunna kvala in i det. Men jag har inte så ont av det nu för tiden, det finns ju räknare. Men som barn, var det helt hopplöst med matte, fattade absolut INGENTING, och räkna i huvet, va e DE för knastrams..

    ska kolla den sidan, har iof ett jätteexcelark för varje år, som jag har en förmåga att krångla till å det allra grövsta men det är alltid kul me lite nytt 😉


    Vad har du för excelark, är det nåt eget verktyg som du totat ihop eller?
    Jag gjorde ett par såna egna budgetlösningar när jag fick för mig att jag skulle lära mig programmet (nu igen), det var kul men det tog så mycket tid att sitta och designa det snyggt, så själva budgeteringen hann jag knappt med, kunde inte låta bli eftersom jag gjort det själv från grunden. Numera gör jag det för hand och SEN lägger jag in det och skriver ut.

    //TR

    Posted by majsan67 | onsdag 24 september 2008, 3:41 e m
  6. Hejsan igen!
    jag bor utanför Piteå kommun och har inget körkort 😦 så jag lär inte dyka upp på något som sker i Luleå…Men tack ändå för inbjudan 🙂

    Hoppas du haft en bra dag, jag håller på att klura ut vad/vars jag ska ha en blogg någonstans *hehe* Inte lätt inte…

    Posted by MammaMia | torsdag 25 september 2008, 6:25 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

