//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

Jehovas Vittnens tidning VAKNA om Aspergers syndrom

I morse när jag käkade frukost passade jag på att läsa det senaste numret av VAKNA, en tidskrift som Jehovas vittnen brukar dela ut tillsammans med Vakttornet till folk som tar emot tidningen när de travar ut i ”tjänsten”. Helst ska man faktiskt skänka en slant för tidningen. Har hänt att jag gjort det om jag har haft nån tjuga i närheten när de velat ge mig den eftersom jag vet det här, men oftast inte. Jag gillar de flesta som ringer på, men har de med sig ungar blir jag jävligt förbannad och det får de veta eftersom de bara är ute efter att skrämma dem Jag avskyr också när osande väckelseprofeter, alltid i form av två äldre män som ska lära folk veta hut börjar förkunna på trappan som vore de exorcister. Jag avskyr auktoriteter i allmänhet och självgoda, uppfostrande gubbjävlar i synnerhet. Sen att de råkar vara JV har inget med saken att göra.

Döm min förvåning när jag slog upp tidningen och läste innehållsförteckningen, på sidan 22 fanns ett reportage om Aspergers syndrom! Ett bra reportage till råga på allt. Det här visste jag inte, att Jehovas vittnen accepterar neuropsykiatriska diagnoser och det utan att försöka få till det så att de går att BE bort med hjälp av deras enda sanna och obestridliga tro! Sånt där hålls en del andra fanatiska samfund på med. Livets Ord, tex. Där blir man botad från alla möjliga sjukdomar via deras pastorer. I allafall blev man det förr. Ulf Ekman minns ni väl? Vet inte var de står vad gäller NPF-diagnoser.

Jag skannade in hela artikeln och sparade som PDF >>>

Några länkar:

Jehovas vittnen officiell hemsida

En hemsida OM Jehovas vittnen
En annan om stödgrupper för dem som lämnat JV

Varför jag tar upp det här? Jo, jag tänkte att det här dörrknackandet borde fungera åt andra hållet också. Damptanter och övriga som känner att ni önskar att fler känner till mer om de här diagnoserna; Nästa gång JV ringer på, prata lite med dem (om det finns tid) Ta reda på vad de själva som personer vet om NPF, berätta mer för dem om Asperger, ADHD och andra NP-funktionshinder.

De går ut för att ge oss de ”goda nyheterna”, varför inte passa på att förkunna lite tillbaka, om sånt som de faktiskt själva anammar och är intresserade av att lära sig mer om? Som tex hur man bemöter en person med Asperger;



Ur artikeln Leva med Aspergers syndrom (VAKNA september 2008
)

************************************

Jag är jätteintresserad av att studera tro överlag. Särskilt de extrema trosinriktingarna. Har deltagit i religionscirklar när jag pluggat, läst mycket religionshistoria bara för att det är så mycket jag vill förstå och dessutom har jag läst bibeln ett antal gånger från pärm till pärm, även om jag inte skulle kunna citera ett enda ord från den så här på rak arm. Vad gäller min egen tro så plockar jag lite som jag har lust. Jag är en slags religiös vilde på det vis att jag känner att en del religioner och trosriktiningar har nåt som känns är vettigt för mig, för någon vild sökare är jag INTE. Snarare en hittare. Och förkastare.

Jag har haft förmånen att möta många människor med sånt som kan uppfattas som udda idéer och/eller trosuppfattningar. Med möta menar jag att jag på något sätt har fått ut något av det, kunskap, självinsikt eller ännu fler fördomar (hur nu det har fått plats), ja ni vet nog allesamman vad jag pratar om.

Minns en Livets Ord-kille som jag jobbade med för säkert 20 år sedan, som berättade hur det gick till när han träffade sin fru och friade till henne. Det är så romantiskt! Nästan som en saga. Och verkligen helknäppt.

Jari, min jobbarkompis,var  så fruktansvärt blyg. Nästan sjukligt blyg. Och så fruktansvärt KÄR. Han brann! Kvinnan i hans liv, som tillhörde samma församling, såg honom inte. Hon visste inte ens om att han fanns.Han höll sig undan så långt bort från henne som han kunde men ändå kunde skymta henne.

Jari bad på sina bara knän i flera veckor, ja månader, att hon skulle upptäcka honom men ingenting hände. Hans knän blödde bokstavligt! Han förbannade sin Gud och hade så när förlorat sin tro när en annan kille i församlingen som inte hade en aning om hur det stod till plötsligt dök upp en kväll hos honom och frågade om han behövde hjälp med något. Han tog det som ett tecken på att Gud hade skickat honom hjälp och de bad tillsammans. Den andra killen bad för att min arbetskompis skulle våga ta kontakt, att han skulle få ett modigt hjärta och jag minns inte allt. Men hur det nu var så kände Jari sig så stärkt av de där bönerna (de bad högt, ropade, rabblaade berättade han) att han hade sin bönepolare att följa med till den här tjejer samma kväll. När de kom dit ställde Jari sig på sina knän och friade till henne! Och hon sa ja! De gifte sig tre veckor senare.

Jag retades jämt med honom om det där att de gifte sig direkt.

Du var säkert bara kåt och ville bara ha henne i säng, sa jag och skrattade, för han hade varit oskuld innan de gifte sig.

–  Japp, sade han utan att blinka, klart jag ville. Men mest ville jag ligga med henne för att jag älskar henne så galet och oerhört mycket.

Sin  bröllopsnatt berättade han, hade de ägnat timmar åt att be på sina bara knän och tacka Gud för att de funnit varandra. Jag är fortfarande helt faschinerad över hans berättelse, även om jag inte fattade varför de måste ha så bråttom med att gifta sig eftersom de inte kände varandra alls. Men det var väl nån kärleksbön som blev uppfylld för dem bägge då – eller nåt.

😉

———————————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

17 thoughts on “Jehovas Vittnens tidning VAKNA om Aspergers syndrom

  1. Trevligt att du uppskattade tidskriften om Aspergers syndrom. Inte alla känner till att artiklarna i Vakna! är så genomarbetade.
    Det ser ut som att det blivit ett fel i länken till den officiella hemsidan. Den rätta adressen är:
    http://www.watchtower.org. Därefter går det att välja språk och ämne.

    Posted by Tehå | fredag 10 oktober 2008, 6:44 f m
  2. Jodå, jag jag vet. Men däremot fattar jag inte varför det i princip bara är översättningar. Varför skrivs det inte mer om svenska förhållanden. För jag har svårt att tro att JVpersoner här i Sverige är likadana som de i tex USA. Inte såna jag har träffat i vardagen i varje fall.

    Och nu har jag ändrat länken. Tack för att du sa till.

    Posted by Tant Rasch | fredag 10 oktober 2008, 10:44 e m
  3. Intressant *mejlar* ibland blir man positivt överraskad! JV har slutat komma hit tror jag om de inte är här när vi inte är hemma eftersom vi inte alltid öppnar dörren om vi inte väntar besök.

    Posted by vegangeekgirl | lördag 11 oktober 2008, 6:18 e m
  4. Har fått en hel del förfrågningar om artikeln. Jag har lagt den på ett ställe på datorn och minns inte riktigt vad jag döpte dem till. Men så fort jag hittar den igen ska jag skicka den till er.

    Och så kanske jag borde lägga upp dem här.. Nåni, det löser sig. Hav förtröstan bara 🙂

    Posted by Tant Rasch | torsdag 11 december 2008, 9:16 e m
  5. Jag vet varför man inte skriver om de svenska förhållanden här.. man har inget förlag här som skriver. Det stängdes ner för ett antal år sen. Nu finns huvudkontoret i USA.

    Jag e ledsen att jag inte ger dig min mailadress :).

    Posted by Lilly | onsdag 17 december 2008, 1:58 e m
  6. Aha! Ja då vet vi det. Men det är ändå knäppt. Jag menar det finns en Rikets sal i varenda liten by tom, nog borde det väl finnas skribenter och en och annat som kan tänka sig starta ett eget litet förlag?

    Posted by Tant Rasch | torsdag 18 december 2008, 5:53 e m
  7. Hör av dig. Jag är ett JV. En bluesgubbe. Riffraffe

    Posted by Ralph Buss | fredag 6 februari 2009, 10:04 e m
  8. Jag hörde av en kollega senast igår att JV inte accepterar några funktionshinder.. tänk vad lite man vet..
    Själv har jag inte en susning och det kanske är lika bra det 🙂

    Posted by AtDeHyDi | onsdag 29 april 2009, 7:51 e m
  9. Är kollegan JV eller bara en dörrigenslängare? Eg spelar inte det nån roll förstås. För Hahahahahahahaha Ska det inte bli kuuuul att upplysa denne om att den har fel? Att du när du kom hem letade igenom din lektyr. Å berätta att du hittade PRP_aspergerartikeln i Vakna… *å så ser du andligt tänkande ut* …i vilket nummer var det nu…? Jo just det, i septembernumret, säger du triumferande.

    Å sen förklarar du inget mer…

    😉

    Posted by Tant Rasch | torsdag 30 april 2009, 9:38 f m
  10. Det gör mig så varm att läsa att det skrivs
    sådana fina saker av Jehovas Vittnen.
    Hedersamt!

    Posted by Lotta Abrahamsson | tisdag 5 maj 2009, 9:24 e m
  11. Lotta: Tack! 🙂

    ——-

    Hej alla! NU har jag lagt in en länk till artikeln som PDF. Ni hittar den i inlägget direkt under den första bilden.

    /TR

    Posted by Tant Rasch | måndag 11 maj 2009, 12:44 e m
  12. Hej Tanten 🙂
    Tack för trevlig läsning! Du verkar vara en öppen och godhjärtat själ. Fortsätt kämpa vännen!

    Posted by Staflie | måndag 13 juli 2009, 7:53 e m
  13. Hejsan! Jag lyckas alltid komma försent hehe till sådana här trevliga samtal…
    Jag är ett JV jag har ett barn som har ADHD + autismliknande tillstånd – samt svagbegåvning. Han är född sådan men han blev när han var 8 år påkörd av en bil och han fick en inre blödning i hjärnan. Ja g har skrivit en bok om hur vårt liv har varit under många år och hur vi kämpat för att han skulle få den bästa vården. Vi flyttade till och med 500 mil för att få den vården och lära oss hur vi skulle bemöta hans diagnos som han fick, alldeles försent.
    Så Vi JV Ber inte bort sjukdomar, vi sjunger inte heller bort dem. Tidskrifterna är skrivna just för att det är ett stort utbredande problem särskillt för oss i norden. Människor runt omkring dessa personer med NPF blir missförstodda och många är rädda för dem. Därför är denna tidskrift utgiven för att ge oss alla JV eller inte information – hur det är att leva med NPF OCH hur ANDRA kan hjälpa till.
    Jag personligen som bor just nu i Grekland blev jätteglad över att artikeln skrevs – eftersom vissa likheter finns med min egen sons funktionshinder. Här i G rekland finns ingen sådan information och förståelse. Men Vakttornets org. är dem som stått för den upplysningen. En liten sak till – vi tar inte ut våra barn för att skrämma dem eller andra. Men vi vill ta dem med oss pga att de är våra barn o ingen bli r tvingad av att följa med. Min egen dotter lyser av glädje när vi ska ut tillsammans. Särskillt nu när vi ska lämna inmjudningar här i Grekland (hela jorden) från o med den 13 feb till Åminnelsen vi firar varje år.
    Men jag förstår att vissa kan känna det irriterande – men ett tips – svara med ett leende och adjö!
    Ha det bra ! Härligt med ”icke fördömande” sidor……
    Mimmi

    Posted by Mimmi | fredag 12 februari 2010, 4:30 e m
  14. Hej Mimmi. Tack för ditt innehållsrika inlägg. Det var bra att du skrev det där med ungarna. Jag vet inte varför jag skrev att JV tar med sig ungarna för att skrämma dem, tror jag gjorde nån långsökt förklaring till att det gick ut på att visa att icke-JV är elaka eller nåt. Nå, nu har du förklarat hur du tänker i allafall.

    Vad är det för en bok du har skrivit?

    Mvh
    Lene

    Posted by Tant Rasch | torsdag 25 mars 2010, 9:39 e m
  15. Hej !Missade igen….maila mig så kan jag maila dig ett svar…
    Kram Mimmi

    Posted by marina | fredag 24 september 2010, 9:39 f m
  16. Jag måste säga något som kanske sticker något i ögonen. Tyvärr är inte alltid församlingar inom Jehovas Vittnen lika tillmötesgående. Men det är trevligt att några trivs. Jag hade oturen bara att hamna illa. Därför skall detta inte tas som om jag kritiserar JV:s i största allmänhet. Utan bara den församlingen som jag var medlem på.

    Jag har idag Tourettes syndrom, ADHD/DCD med autistiska drag. Vilken kombination! 😀

    Posted by Micaela | fredag 6 januari 2012, 5:39 e m
  17. Jag som okonfirmerad och otroende läste för några år sedan bibeln från början till slut, med några luckor (somliga avsnitt är oläsliga). Trodde den skulle ge mig några visdomsord av filosofiskt värde, men jag blev mest skrämd, gravt uttråkad, förvirrad och chockad. Jag behåller lätt muminböckerna som källa för livsvisdom. Vad hittade du som kunde förmå dig till att läsa den fler än en gång? Eller glömde du helt enkelt av vad den innehöll 🙂

    Posted by martinlundholm | torsdag 30 augusti 2012, 11:31 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

