//
du läser...
Allmänt

Harry Nyman är borta – Det blir riktig ingen jul i år


Jag fick alldeles nyss ett sms från min yngsta dotter. Det stod:

”Det blir ingen riktig jul i år. RIP Harry Nyman!”

Det där essemesset är en hedersbetygelse som heter duga! Ungdomarna skickar vidare, antar jag. Och jag förstår varför. Finns inte en unge häromkring som inte varit inblandad i Harry Nymans roliga tokerier nån gång.

Cirkus Minimums superartister Marion, Mirjam och Jacqline gjorde publiken andlösa på svartöstadagen 2005.

Harry påannonserade och fick ungar i alla åldrar till att göra de mest halsbrytande konster i den flyttbara cirkusverkstad Cirkus Minimum (se ovan) för att inte tala om den helt underara föreställningen julkalendern i Stadsparken. Varje dag vallfärdade barn från alla hörn och kanter för att få se dagens föreställning i julkalendern. Jultomten spelades självfallet av Harry Nyman eftersom han är jultomten. Eller var. För nu är han död.

Harry bodde här i Svartöstan i många år och var mycket omtyckt av alla. Vågar jag påstå! 🙂 Han var tjuvrolig som attan, kunde alltid får folk på gott humör. Svartnade till själv ibland, och konstigt vore väl annars – Harry var en tvättäkta människa.


Harry Nyman.
Saknad av alla.
…eller RIP, Harry Nyman! som ungarna essemessade.

Radion om Harry Nyman med länkar

Skådespelaren Harry Nyman, konstnärlig ledare för Lule Stassteater har avlidit 56 år gammal, skriver Norrländska Socialdemokraten. Harry Nyman var en av Luleås mest kända kulturprofiler och en av grundarna av Lule Stassteater 1975. Senast i somras fick han hedersbetygelsen Årets Lulebo.

Vid sidan av arbetet på teatern har han också undervisat i teater på universitet, högskola och folkhögskola. Barnteatern låg honom varmt om hjärtat och för Luleås barn var han också känd som tomten i stadens egen julkalender.

————————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Harry Nyman är borta – Det blir riktig ingen jul i år

  1. Jag hade honom som lärare i scenisk beredskap på Musikhögskolan i Piteå. Jag träffade honom bara några dagar innan jag fick beskedet. Jag var chockad, och ledsen. Tror inte det har sjunkit in ordentligt än. Det gör fortfarande ont i bröstet när jag går genom entrén, hans rullstol står kvar. Som vi för övrigt lagade åt honom förra veckan, han var så glad över det. Lektionerna som sätter igång i slutet av oktober igen med en annan lärare kommer aldrig vara densamma. Han kommer verkligen bli saknad.

    Posted by Daniella | fredag 10 oktober 2008, 4:13 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

