//
du läser...
Allmänt

Himlen kan vara en kork

Jag har ju skrivit en del om trosuppfattningar den senaste tiden, därför tänkte jag att det kunde va på tiden att berätta om mina egna funderingar kring tro. Och det man sammanknippar med religiös tro, nämligen andlighet.
Jag gör det lätt för mig (vad annars?) och lägger helt sonika in en av mina gamla skriftligheter som sedan länge ligger under OM.

ANDLIGHET

Idag skulle jag som vanligt intressera mig för det mesta som gör livet glatt, typ kultur, ekonomi och bantning. Men så slog det mig att andlighet verkar mer stabilt. Typ själavårdande på nåt vis.

Andlighet som intresse spänner över en så bred linje. På ena sidan linjen har vi den mörka sidan och på den andra den ljusa. Det tyder på att andlighet som sådan är baserad på verkliga händelser i den verkliga världen. Jag är däremot inte riktigt säker på att religion hör till andligheten ännu.

Eventuellt skulle man ju kunna rita upp en slags graaf, där man kunde pricka i ungefär vart på skalan själva religionerna ligger. Eller man kanske borde göra tvärtom? Pricka in andligheten? Om man lyckas pricka in den, slutar andligheten på själva linjen då? Eller går den över till den andra sidan. Kanske åt bägge håll?

Det kan eventuellt vara det där tvåpoliga som ligger till grund för himmel och helvete, har jag kommit fram till. På bägge sidor EFTER själva slutet på andligheten i detta livet, vare sig det är på den mörka eller den ljusa sidan, existerar den där baksidan av andligheten.

Vidare funderar jag på varför i hela friden den där linjerade andligheten beskrivs på ett vågrät vis, då den i själva verket borde vara horisontell. Tar den inte onödigt mycket plats på det högt stående viset?

Tänk om andligheten bara är ett slags kosmiskt provrör placerat bland en massa andra i en sån här förvaringskorg? Och korken representerar himlen?

Hur det än förhåller sig med svaren på mina frågor är jag i allafall helt säker på att det viktigaste i andlighetens blodfyllda provrör är innehållet. Inte vad som finns ovanför korken eller nedanför provrörsstället.

Nåni. De här andliga grubblerierna är förmodligen överkurs för er som inte har en mytologisk labyrint i huvudet, vilket jag har. Men tro för den delen inte att jag är en tvivlare. Jag har ett sånt där provrör jag med, precis som alla andra, men mitt ligger i en sån där vippskål för att andligheten inte ska koagulera och ge felaktiga provresultat.

Jamen Amen.

—————————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 thoughts on “Himlen kan vara en kork

  1. För mig är det mesta du skriver om överkurs, skulle önska jag hade mer av din förmåga att uttrycka mig… 🙂 Men jag tjuvar och lever av din klokskap så länge!

    Provrörsbilden låter bra för mig. Tror liksom vi får fylla på röret för egen hand, och med hjälp av andra. Som en gammal lärare till mig sa om dopet. Att rören och systemet redan är dragna/draget inom oss, och iom dopet så slås ljuset på, iom den helige anden. Det köper jag inte helt, men jag förstår hans tanke. Han är för övrigt en stor pedagog. När han beskrev de olika religionerna och trosuppfattningarna, så gav han oss recept på olika maträtter. Du skulle ha gillat honom! För övrigt så gick det att strida med honom, en vågade liksom blotta sin osäkerhet i de kristna och andliga frågorna. Han hittade alltid något med substans i det en sa. Vi bollade och bråkade tamejtusan allt mellan kork och provrörsslut. Nog om han nu, fastnar i allt idag.

    Jag plockar lite här och där vad gäller min trosuppfattning, och övertygelse. Jag tar till mig det jag tycker om och låter resten vara. En ekumenisk röra.

    Det har tagit mig åratal att våga ifrågasätta vår skapare, men nu gör jag det allt som oftast. Min andliga resa började med att jag var tvungen att förlåta Gud för att han inte hade skyddat mig mer. Jag vet att det vänder sig i magen på alla bokstavstrogna, men jag är ingen ingen intellektuell utövare, och ingen Gud heller för den delen.

    Go girl!

    Posted by tristess | fredag 17 oktober 2008, 11:40 f m
  2. Det vart dubbla ”ingen” på slutet, råkade upprepa mig, och jag undrar om det har någon mening!Garvar gott, och tänker på mina många och långa diskussioner, med både dig och andra om alltings mening.

    😉

    Posted by tristess | fredag 17 oktober 2008, 11:43 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

