//
du läser...
Allmänt

Handifåneri – ringsignaler till Handins telefon

Nu blire ett sånt där långt inlägg igen. Hå hå jaja.


Handitools
(bilder, ljud, musik och anteckningar
från en PC till Handi II och Handifon.)

Överkurs för den som inte har en susning om vad en handifon är för något.
Kort förklaring 1: Ett kognitivt tidshjälpmedel för såna som oss som behöver sådana.
Kort förklaring 2: En att-göra-lista som piper till när det är dags att minnas något man ska göra.
(En lite längre) kort förklaring 3: En handdator som from nu även är utrustad med telefon och sms-funktion av mycket enkelt slag. Programvaran som heter Handi installeras på winOS är bara så bra. Och det är även den som kostar.

Om jag ska använda handifonen som telefon också, vill jag ha fler och roligare ringsignaler än de som ligger default i handiprogrammet, så äre bara. Finns inte en chans att jag kommer att höra nån av dem som man kan välja, för jag måste tycka den är lätt att minnas och de låter likadant allihopa. Skrälliga och anonyma. Jag vill inte ha nån ”gammeldags” ringsignal heller, då blandar jag ihop den med den fasta telefonens. Både hemma och hos andra.

Jag tror att folk i allmänhet numera är noga med vilken mobilsignal de väljer så jag är förmodligen inget undantag. Men kanske ett undertag? Hahahahaha för vi säger att min mobil har en signal som jag inte påverkas av det bittersta så hör jag den inte bara. Minns ni ringsignalen Nokia Tune? DEN var bra. Men hemsk. Det finns de som fortfarande använder den och jag vet att det är på grund av att de annats inte skulle fatta att det är deras mobil som ringer.

Jag ringde såklart Gewa för att fråga om det fick att göra på något vis eftersom handitools inte verkar fixa sånt. Nä, det går inte sade de och förresten behöver jag inte greja på i det operativsystemet på handifonen. Jamen amen,  det är väl klart att det går, det fattar ju tom jag hahaha Och de är korkade om de inte fattar att man vill göra de ändringarna från början. Bara för att jag behöver ett kognitivt hjälpmedel med mycket enkel programvara att sköta så måste den utformas för MINA behov, inte för nån slags normalhandikappad tidsoptimist!

Äh, jag iddes inte bry mig om vad hon på Gewa sa, hon vägrade fatta att den här handifonen kan komma att bli svårt utvecklingsstörd om inte jag förstår vad man kan göra med den och inte. För då blire trial and error. Och så blev det.

Jag kraschade burken såklart. Den slutade aldrig jobba, även om jag startade om den så tickade den på som en galning. Jahaja. Active sync-skitinställningar nånstans. Jag avinstallerade de program jag nyss installerat och ändrade tillbaka lite här och där men det hjälpte inte. Så klart. Jag fick återställa datorn till dagen innan. Sen funkade den igen.

Då kom jag på att jag kanske borde läsa instruktionsboken i alla fall. Men jag blev bara mer förvirrad av det så jag lade ned det.  Och handifonen var jättetrött och ville inte vara med längre.Den hängde sig hela tiden. Usch och fy. Näe, sa jag högt för mig själv. Jag är för fan tekniskt lagd!

Kanske om jag häller lite kaffe över handifonen, tänkte jag, för lite centralstimulerande är aldrig fel i ett sånt läge?

Hahaha, jag letade efter en bild på kaffespill över en mobil men hamnade här, på netdistaster.com, en sida där man kan drälla kaffe eller varför inte dinosaurier över nåns eller sin egen websida.

Nåni. Jag skippade det där med med kaffedrället. När jag väl bestämt mig för att jag skulle kunna använda den här apparaten så tog det mig inte lång stund att fatta hur man tog sig smidigast fram och tillbaka till Handiprogrammet från windowsmiljön utan att behöva göra omstarter så att jag kunde göra det jag ville, dvs lägga in ringsignaler och bilder i handimappen utan att använda handitools. Det funkar med blåtunga men jag har inte det på datorn och förresten tar det för lång tid. Sen var det fixat. Nu har jag en handi med jättecoola ringsignaler. Och en handifon som funkar och en dator som känner sig frisk och kry.

Nope, jag är som sagt var inte intresserad av att hänga i windows på min handifon, hade jag vart det då hade jag skaffat en liten laptop. Det är bara det att jag har en sån oemotståndlig LUST att att kunna använda mig av handins tramsigaste valmöjligheter. Tex den att få välja vilken ringsignal jag vill ha till mobilen. Och helst till alarmen också. Ingenting annat. Nej då. Absolut inte!

Jag hittade en sida, polyphone.se som man kunde ladda ned (och upp) ringsignaler på,
Hamsterdanssången
Baltazar
Den galna gummiankan
Boxerreklamens Dancing time

Den här har varit min favorit rätt länge, hade den på min förra telefon. Man blir glad varenda gång man hör den 🙂

Mössens arbetssång

Dem jag inte hittade (orkar inte sitta här och leta hela dan, kolla länkar till Youtube nedan) var:
Lalehs Snö, ur filmen Arn.
Bad Day med Alvin and the Chipmunks
Fingers med Pink.

Den här däremot, skulle jag ALDRIG ladda ner. Men det finns de som vill så var så goda! 😉
Muskler utav stål – Luleå Hockey

————————————————–
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 thoughts on “Handifåneri – ringsignaler till Handins telefon

  1. man kan säkert göra en hel del med handiprogrammet. Men jag har lämnat in en hel del synpunkter på hur det kan förbättras. Det är utformat för personer med MYCKET svåra kognitiva funktionshinder, och när det sen kommer någon som oss, som faktiskt vill byta signal, och gud förbjude ha olika signaler för olika personer som ringer, eller olika signaler för olika aktiviteter, då blir det STORA frågetecken som svar.

    Jag har också fått liknande svar som du, näää, det GÅÅR inte. Men med lite trixande så GÅR det hör o häpna vad du än vill göra.

    Windows-programmet är min bibel när det gäller almenackan, då den ringer igenom när man har handi uppe. Jag behöver en bättre överblick än vad jag får i handin. Dessutom saknar jag i handin att man kan programmera den att ringa en dag före en aktivitet. Det kan man ju, men då får man lägga in aktiviteten på dagen före, och då blir jag förbannat förvirrad, för då är ju aktiviteten på fel dag?!?!?!?

    Handiprogrammet är min överlevnad varje vardagsmorgon, då den är programmerad med jämna mellanrum att ringa för att uppmärksamma mig på tiden. Dock har den kruppat ihop ordentligt det sista då den ringer när den känner för de. Den hänger sig lite i tid o otid oxå.

    Men dock kan jag starta om den, och den startar alltid upp i handiprogrammet oavsett vilken miljö jag hade uppe senast.

    Har inte orkat fördjupa mig i den mer än jag gjorde i början. Men säkert finns det massor med fler möjligheter än vad jag upptäckt. Vi kanske ska ta en upptäcktsfärd i maskinen tillsammans?? 😉

    Jag har planer på att vilken dag som heslt sätta mig och utforma om mitt dagsschema… vilken dag som helst 😉

    Posted by majsan67 | lördag 18 oktober 2008, 10:59 e m
  2. Tips: internationalen i speldosetappning kanske?
    Och du har en utmaning på min sida. En som får dej att lämna det teoretiska en stund 🙂

    Posted by Raggoparden | torsdag 23 oktober 2008, 10:34 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

