//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

Pennalismen frodas i Sävast. Barnen ber själva om prygel

clipboard01
(resten av artikeln hittar ni här längst ner och via länken)

Jag har fortfarande bloggallergi.
Men det är det här med att jag gillar att skriva provocerande rubriker…
Mirre Ji kommer att mörda mig för den men men..

Läs den här artikeln från NSD
lämna en kommentar där direkt om du har tid

Viktigt: Miriam Jaakola bad inte mig att blogga om detta, men jag kommer inte riktigt på vad jag ska skriva för kommentar i artikeln just nu utom ”heja heja, låt oss slippa uppfostran genom fler lappar från fröken”. Det lät för ogenomtänkt.
Givetvis kan man tycka till här också.
Min personliga åsikt
i frågan är att den här typen av kontrakt kan jämställas med prygel eftersom kontraktet går ut på att bestraffa eleverna som dessutom själva har ”bestämt” det. Vad kan det annars kallas än pennalism? (Artikel fran SvD om pennalism)

Minns att detta INTE handlar om en enskild elev i Annexets klass 4-5 i Sävast, trots att det är en enskild förälder som reagerar mot metoden som skolan använder sig av. Miriam Jaakola kommer dessutom med lösningar som hon verkligen har kunskap om.

Jag hade inte lagt in detta om jag inte hade velat det själv. Jag känner Sebastian som inte bara är rolig och smart, han är även världens snällaste och mysigaste lilla kille som jämt och ständigt gör sitt bästa och mycket mer för att räcka till och duga och vara en duktig elev och vän (…son och storebror)
Han har ADHD, precis som Mirre berättar i artikeln, och jag tror inte att hon tar illa vara när jag berättar att Sebbe även har Tourettes syndrom. (länken går till Annelies sida som jag hittade nu, som har en son i samma ålder med ADHD och TS, precis som Sebbe har) Jag kopierar för övrigt helt fräckt in hela artikeln här. Jag har ”fetat” och kursiverat texten lite här och där.


”Bestraffning är fel”


En
femteklass i Sävast är för stökiga på lektionerna tyckte deras lärare. Föräldrarna uppmanades att skriva på ett kontrakt om kvarsittning.
– Bestraffningen är helt fel, säger föräldern Miriam Jaakola.

Efter höstlovet hade det varit ”mycket prat, spring, kommentarer och miner” både till andra elever och lärare i klassen på annexet i Sävast. Lärarna beslöt därför att de och barnen skulle ha ett klassråd och besluta om vilka regler som skulle gälla för att få arbetsro. Det handlade om att eleverna ska sitta still i sin klass, räcka upp handen och vänta på sin tur och inte prata förrän de har fått frågan och ta ansvar för sitt arbete.

Ordning och reda
– Jag förstår att de vill ha ordning och reda i klassen, för speciellt barn som min son Sebastian som har ADHD behöver ha ordning och reda. Men det ska inte ske genom bestraffningar utan skolan behöver anpassa lärmiljön till alla elever. Nu blir det en indelning i klassen att hålla reda på vem som skött sig, eller de stökiga mot de lugna, säger föräldern Miriam Jaakola.
Hon är också ordförande i Attention Norrbotten, en förening för barn med ADHD, damp och andra neuropsykiatriska hinder. Jaakola tycker att det är fel att eleverna skuldbeläggs och ska bestraffas för att skolan inte klarar av situationen.
– Min son Sebastian kommer aldrig att ha en chans att följa kontraktet. Då skulle han få sitta kvar varje dag. Eller han kanske inte behöver göra det och vad tycker då hans klasskamrater om det.

”Fel väg”
– Om eleverna inte sköter sig får de 20 minuters kvarsittning. Jag tycker det är fel väg. Skolan skulle jobba med uppmuntran i stället. Det är inget fel i att klassen måste ha arbetsro. Men det kan aldrig åläggas barn att ta beslut om bestraffning när det dessutom är problem i pedagogiken som brukar föda dessa problem. Man måste givetvis samverka hem och skola för att lösa problem, säger Miriam Jaakola.

Anita Texwall, rektor för Morängs rektorsområde, säger att det var elevernas eget förslag med kontrakt och kvarsittning.
– Jag har däremot full respekt om inte alla föräldrar vill ha kontraktet men ingen har kontaktat mig eller lärarna. Kontraktet som gäller terminen ut kunde givetvis ha behållits på skolan men lärarna valde att skicka hem det till föräldrarna för barnen ville det. De flesta föräldrar är positiva och säger att det blivit så mycket lugnare i gruppen.

Elevinflytande
Enligt Texwall så följer skolan skollagen vad gäller kvarsittningen.
– Vi kan enligt ordningsreglerna hålla kvar eleverna en timme för att få ordning. Om barn har särskilda behov ska vi professionellt ta hänsyn till det även vad gäller kvarsittning. Vi inom skolan vill ju att barnen tar mer ansvar och de har själva sagt vad som ska hända om de inte håller avtalet. Så det här är verkligen elevinflytande, säger Anita Texvall.

(Artikel och foto av Lena Leffler lena.leffler@nsd.se 0920-362 32)

PS. Hittade en länk om morängsskolan, annexet i sävast etc

edit: Jag lämnade en kommentar, men har inte tid att sitta och kolla ifall den godkänns, skrev typ nåt sånt här:

Om nu ingen har hört av sig och klagat, hur kan då lärarna eller Anita T veta att de flesta föräldrar är positiva till kontraktet?

(Mm, ni som känner mig vet att jag retas såklart, en artikel är en artikel och, men det lät så kul och KAN faktiskt misstolkas…) Lämnade givetvis länken till detta blogginlägg.
Godkänns inte min kommentar får jag välan skriva det där med heja heja då.

TANT RASCH – skrivklåda trots bloggallergi


———————————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 thoughts on “Pennalismen frodas i Sävast. Barnen ber själva om prygel

  1. Till Mirre Ji direkt.
    Antar att du hittat hit. Om inte annat av självbevarelsedrift, jag messade ju och allt 🙂

    Kan vi få information om punkterna på det där kontraktet?

    Det räcker med att du skriver in punkterna här via en kommentar om du ids. Annars kan du ju alltid mejla mig på tantrasch lever! (i sverige)
    Det är ju så populärt att förvanska sin emailadress för att slippa spam.. ovanstående är en damptants fritänkande tolkning av den idén 😉

    Ps, Jag kan ändra rena sakfel, jag är inte den som är den. Sakfel i artikeln däremot, kan jag inte göra något åt. Förresten är det aldrig någon som läser dementier hur som helst.

    Posted by Tant Rasch | fredag 21 november 2008, 12:30 e m
  2. Jag blir upprörd när jag läser vad våra barn måste vara med om, och det i skolan. Jag brukar undvika att svara på såna här inlägg, får så svårt för att vara klok och saklig, jag känner bara och då blir det error.

    Jag är så starkt emot detta kontraktsskrivande i skolorna. Man ska inte behöva komma hem med ett sådant kontrakt som liten. Många av dessa barn är mkt medvetna om att de inte kommer att klara det, och föräldrarna också. Vad ger det för signaler till barnen? Både de vuxna och eleverna vet att det kommer att bli omöjligt att leva efter kontrakten. Varför kan inte de vuxna se på sitt eget agerande i skolorna istället för att lägga allt ansvar på de små, när det går snett i klasserna. Det är väl ändå ett vuxenproblem när det går illa.

    Det här är en fråga om ekonomi, lärande och sunt bondförnuft, inte en fråga för de små. Mera resurser till skolan. Utbilda lärararna i funktionshinder och lär de konsten i bemötandet, så se inte skuldtrippar våra små, och kräver det som kan vara omöjligt för de!! Det som är roligt fungerar, men sen tar det stopp, och det handlar om att orken ínte räcker till när det blir ointressant, fokuset blir suddigt liksom. Och vem ser utan sina glasögon?

    Min äldsta son kom också hem med ett kontrakt och jag blev jätteledsen. Det här med kontrakt är gammalt, och vi borde ha lärt oss att det inte fungerar. Ännu ett misslyckande att leva med pga. okunskap! Vi visste ju att det inte skulle gå, impulskontrollen fanns inte, eller så är var det för lång startsträcka. Jag tycker synd om de barn som också tar på sig ansvaret att kolla upp sina klasskamrater och slussa all information och alla misslyckanden vidare till lärarna, för det gör de. Barn behöver bekräftelse och de behöver höra att de är bra, och att de gör bra saker, och då blir det ett säkert kort. Men det vet vi ju alla!

    Det finns specialskolor som arbetar uteslutande med barn som lever med funktionshinder, som det bara är att kontakta och få goda råd av. Vi måste våga prova nya saker, våga se vad som saknas och inte bara tro att vi redan har svaren, och att ”ungarna” är små huliganer som bara vill djävlas och som kan om de bara vill. De vill så innerligt mkt, det får vi aldrig ta ifrån de, för då förlorar de upptäckarglädjen. Det kan vara svårt att genomföra det de vill, för deras svårigheter ligger som ett filter och bromsar, och de måste vi hitta nya vägar som de kan förkovra sig i.

    Det är många barn som aldrig blir utredda, eller får den hjälp de behöver, det beror också på vuxenvärldens brister.

    Jag menar inte att barnen inte ska behöva ta ansvar. Jag menar att de ska ta det ansvar de utifrån sin person klarar av. De ska inte ta det ansvar vi vuxna inte klarar av.

    Nu babblar jag bara så nu räcker det!

    Posted by tristess | torsdag 27 november 2008, 5:13 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

