//
du läser...
Allmänt

Adventspyssel på Svartöstan

dsc00010

tös1, tös2, tös2:s pojkvän och tös3

Igår kväll var det alltså dags för årets julpysselinsats vad gäller familjens 1: a adventstradition. Vi hade laddat upp med Grinchen (tack grannen), glögg, Tindras choklad & pomerans (alkoholfri – givetvis!) bullar och kakor och pepparkakor och blåmögelost som inte smakade något(borde ha köpt den vanliga gräddädel men den var slut..)

Tös2 hade bakat lussebullar, pepparkakor, jag hade mest virrat omkring och pillat lite här och där till julmusiken som vi spelade så högt vi orkade! Och sjöng med i också, för den delen. Jag hade ungarna (=tös 2 och hennes kompis Maja som kom förbi en sväng innan hon skulle på dejt) att klä om granen 3 gånger innan jag tyckte att det dög, samma visa varje jul.. 😉  Vi hade dekorerat ljuskronor, köksgardinerna var uppe och det hängde glitter och adventsstjärnor och glimmade lite här och där.

Medan jag försökte få undan det sista i köket när kvällen kom (det lyckades INTE, jag håller fortfarande på . Lite då och då), satte jag ALLA ungarna (tösernas pojkvännerna inräknade – oavsett ålder…) att göra mandelmassafigurer (mandelmassa är godare än marsipan tycker jag, men svårare att jobba med). Här ser ni dem i aktion, äldsta dotterns sambo gömde sig tyvärr bakom sin adventsljusstake i mandelmassa så han slapp vara med på bild 😉  Som ni ser är de mycket koncentrerade. Konstnärligt skapande gör sådant med människor, har ni också märkt det?

De gjorde verkligen jättefina grejer som nu står på en rosa bricka med vita prickar (har jag nämnt att jag är förtjust i rosa?) Jag ids inte fota dem nu, men här står alltså en gris, en snögubbe, en krokodil, ett par krumelurer, en snölykta som egentligen skulle ha blivit en björn (eftersom den är brun och vi smälte choklad i chokladsmältarmojutten) en adventsljusstake med 4 ljus (som tyvärr trillade av) en ros, en snögubbe, en julgran, en gubbe med hår och hatt och några grejer till. Jag gjorde inga, jag hann inte. Men jag gör ändå så morbida figurer så det var nog lika bra.

Det blev allt som allt en jättelyckad kväll. Vi såg Grinschen och drack mängder med julmust, kaffe och glögg till fikat , och ni ser bullfatet? – vi åt upp varenda smula! Fantastiskt goda lussebullar.

Vi bakar nästa lass till Lucia. En mycket viktig jultradition i den här familjen. Sen får den tycka vad den vill om det! (Visst har jag sagt att jag är mycket förtjust i julen?)

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Adventspyssel på Svartöstan

  1. Jisses så mysigt! Vi hann inte göra nåt i helgen. Det var ju födelsedagsgratulanter här och för att lilltösen inte ska förväxla adventsfirande med sin födelsedag så spar vi kreativiteten till nästa helg.

    Aha! Lustigt att du sa det där med mandelmassa/marcipan. Marcipanen är ju betydligt billigare än mandelmassan på WILLYS. Typiskt, för vi gillar mandelmassan bäst.

    …och nu kom jag på att jag glömt köpa pepparkaksdeg. Typiskt!

    Posted by Frk Forster | torsdag 4 december 2008, 8:07 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

