//
du läser...
Okategoriserade

Grymma Sofie Sundberg – min LåtsasCoach på gymmet

Jag började ju träna i somras som jag tidigare bloggat om. Det går så där. Eller först gick det bra som fan, sen började jag gå ner i vikt så förbannat så nu ligger jag på kanske 57 kg på 168 cm, mot de 60 jag borde ligga på. Sen blev jag allt starkare och så fick jag fan en rumpa! Av träningen. (Jag saknade en sådan) Vilken snäll träning, inte sant!
Min motivation är det inget fel på, jag svarar” snabbt på träningen även om det känns motigt ibland, däremot har det blivit mindre träning än jag planerat av olika orsaker. Men det får bli som det blir för jag VET att jag kommer att kunna träna upp formen gode bra bara jag tar det lugnt och tar ett styrketräningspass i taget.

Sofie Sundberg Body nov-08

Men så hände en grej som blev negativ för min träning. Jag har inte berättat det tror jag, men jag halkade och slog mig utav håvete när jag landade på rumpan/svanskotan och slog i nacke och huvudet,  direkt efter att jag kom hem efter ett bodypump-pass för ett par tre veckor. Före det hade jag varit ordentligt hängig med halsont ett par veckor och fick nu vänta med att träna igen till sjukgymnasten sa okey. Det blev som tur är inga skelettskador men däremot är muskulaturen på vissa ställen illa tilltagna. Och jag måste ”börja om” igen. SHIT!

Nå, sjukgymnasten sa att det var bara att börja träna igen nu. Hurra.
Fast det kommer att göra ont länge, sa han. Räkna med att ligga på lågvarv till efter jul. Inte så hurra.

Jag fick förhållningsorder att träna med ”löjligt låga” vikter i gymmet och på till exempel bodypumpen som är min hare-favorit till i januari nån gång. Det går bra men känns träligt. Till viss del är det en fördel eftersom jag lika gärna kan traska in på muskelpumpisarnas gymsal med fria vikter när maskinerna blir för trista. Upptäckte hantelvärlden förra gången. Och fick kontakt med vänster biceps samtidigt med höger. Herueka! Har haft problem med vänstersidan. Tänk vänster tänk vänster – Jiiiiihaaaaaa! Skitsvårt. Om ni fattar.

Sofie Sundberg

Sofie Sundberg här på bilden (och Body magaxines omslag. Bilderna länkar förresten till olika inlägg på hennes blogg) är min träningsförebild.  Jag måste ha förebilder till det mesta som kräver kraft för en tidslång genomförandesträcka, annars tappar jag motivationen görsnabbt.

Varför Sofie? Ja, varför inte. Men som jag ser det är vi lika långa, med långa armar, lååånga ben och har ungefär samma PERFEKTA kroppsform i grunden..  😉 …och visserligen är jag liiiiiite äldre (ja jag vet, tyst i ledet!) men spela´ roll! Jag har i varje fall en himla bra målbild i form av Sofie Sundberg de där dagarna jag känner att ”jag tror jag skiter i att träna idag och  hellre ligger hemma i soffan och käkar chips”, för då är det hon som stint stirrar mig i ögonen och ryar ”det blir inge chips alls, och nu ska du göra armhävningar” eller nåt annat hemskt som såna där ilskna träningscoatcher brukar vräka ur sig.

****
På tal om att inte åka till gymmet. jag har inte alltid möjlighet till det.
Jag har därför gjort ett eget program utifrån egen kroppsvikt och expanderband på styrkeprogrammet.se

Skrev ut och testade det i onsdags här hemma. Det är på ca 45 minuter i ett svep och jag gjorde det utifrån ett slags BP-schema. Ids inte förklara.  Snacka om att jag blev nöjd över mig själv efter att ha genomfört det.  För faktum var att det gav träningsvärk på de där ställena som jag kände borde få det!  Jag tog bort några övningar nästan direkt. Ska byta och lägga till andra med tiden.  Bröstmusklerna är svåra att hitta bra övningar till utan stång, tycker jag.  Samma med skuldror och rygg. Jag upptäckte också att triceps mot bänk krävde mer uppvärmning med bättre tricepsövningar innan. För ska man göra bänkdips så man smäller av, orkar man fler om de redan bränner tycker jag.

Ett par övningar blev jag glatt överaskad av
De verkade rätt menlösa först men wåttöfack.. jag testade.

En av dem är en magövning som kallas Skjuta rygg
1 Raka magmusklerna
2 Sneda m.
3 Övre rygg

(Finns här: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/265)

Stå på knäna och på raka armar. Låt ryggen svanka och titta upp med huvudet. Böj nu huvudet framåt samtidigt som du krummar med ryggen genom att skjuta rygg. När du nått maxpositionen lyfter du även knäna från marken genom att spänna magmusklerna. ”

Perfekt för mig som har svårt med att ligga på svanskotan på hårt underlag för tillfället och dessutom gärna crunchar fel och lyfter med nacken. Ska jag prova sätta ihop nå pumpapåmusik till det nu. Det är roligare att träna då. Sist lät jag mediaplayer gå med nå mp3 som ligger på burken, men blev förjävla störd när det kom nån slags hjärtasmärtalåt för offerproffs precis när jag försökte göra djupa benböj och behövde tjohejpepp.

Det var nog allt.

——————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Grymma Sofie Sundberg – min LåtsasCoach på gymmet

  1. Hej där! Följde länken från ditt inlägg och hamnade här och läste något som nästan fick mig att bli lite röd om kinderna. Lilla jag som målbild =). Så i fortsättningen får jag väl dyka in här lite då och då och ryta till…hahaha. Skämt åsido, vet hur segt det är att komma tillbaks efter en skada och hoppas du snart blir bättre. // VH Sofie

    Posted by Sofie | lördag 6 december 2008, 12:35 f m
  2. Nu har jag utmanat dig på min hemsida! En lång lång lista med frågor 🙂

    Posted by tristess | söndag 7 december 2008, 4:20 e m
  3. Åh, jag vill också orka komma igång med träning 😦
    Fattar inte när jag skall hinna bara

    Nästa år kanske 😛

    Posted by AtDeHyDi | söndag 7 december 2008, 7:53 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

