//
du läser...
Allmänt

Röda Korset avspisar panka välgörare

Varning för jättelångt inlägg. (vad konstigt)
Kan kännas lite kymigt att behöva träla sig igenom all text – men å andra sidan håller jag mig till ämnet för en gångs skull! 🙂

Bakgrund:

1. Jag är pank.
2. Jag ”mättar munnen efter matsäcken”.

Så här äre:

Röda Korsets secondhandbutik i Luleå, den som ligger i samma hus som Willys, har blivit dyrare att handla på. Punkt och slut. Med det menar jag att jag som är stammis har, under de senaste besöken, stått och funderat  på om varan jag tittar på är felmärkt . Det har jag aldrig gjort förut, dvs förvånats över prissättningen i den här typen av butik, utan varit glad över att jag faktiskt hittat något jag verkligen behöver till ett pris som min ekonomi tillåter eller åtminstone inte havererar den i förlängningen.

Bara som en sån sak som att förra veckan så hittade jag ett par vinterstövlar som kostade 35.00 kronor. Trodde jag. Gissa om jag blev förvånad över att de kostade 350 kronor när jag kom till kassan. Jag blev tvärhäpen! Inte för att jag läst fel på decimalerna, min dyskalkyli gör som sagt var en massa bus, utan för att ett par dojor kunde kosta så pass mycket på Röda Korset! Hon i kassan förklarade för mig att de var nya och att det var därför att de var så dyra. Jag iddes inte argumentera. Jag gick bara tillbaka och ställde tillbaka dem. ALDRIG att jag skulle betala 35o kronor för ett par år gamla vinterdojor, trots att de var oanvända. Då kan jag lika gärna beställa ett par trendriktigare dojs från lågprisbutiker som säljer nya skor skopunkten eller åka ut på skokanonen.

Jag bryr mig inte om jag går i årets skodesign och handlar därför gärna begagnat, men är det fullpris som gäller, handlar det inte längre om Röda Korset för mig. Och för att va´ den som är den… jag fyndade flera par  nya ”high heels” i somras för mellan 35-60kr styck.  Bra kvalitet, men inte var det årets hetaste mode precis. Men jag tycker de är snygga. Och sommarens skomode var ju inte precis snyggt ändå.

1_fullsize

Det visade sig att det inte bara är jag som har upptäckt att prisnivåerna förändrats. Väninnan som dräller oftare än mig på RK gapade stort när hon såg priset på en soffa som hon funderade över. Den gick på 750 kronor. Det kan låta billigt, eller hur? Men på Röda Korset har den sortens soffor i bra mycket bättre skick än den, gått för 300-400 kronor tidigare. Samma med TV-apparaterna.
Jag har haft koll på priserna ett bra tag på dem. Det är därför jag trodde (se förra inlägget) att jag skulle kunna komma över en minitv för 50-100 kr om jag har tur och hinner innan någon annan hinner före 🙂 Ha haaa haaaaaa *torrt skratt*

(Fotot är inte taget på Röda korset)

(Fotot är inte taget på Röda korset)

Idag fanns inte en TV för under 200 spänn när vi kollade. Det är helt okey tycker jag,  att man kanske inte hittar det man söker för det pris man vill ha… men när man plötsligt undrar om man hamnat på nåns egotrippade garagerea så blir det fel.
Det fanns flera stycken från 400 kronor. Okey 400 spänn.. Jättebra pris absolut, men de där tv-apparaterna (inte just de här men liknande märken och samma årgång)  har gått på ca halva priset upp till 350kr för inte alls så länge sedan.

För förresten.. för ett par veckor sedan stod jag i valet och kvalet och funderade över om jag inte borde slå till på mellantv-modell som var till salu för 75 spänn, likadan som den jag stod och tittade på idag, som gick på 200 kronor. Men den var för stor som köks-TV tyckte jag,  så jag avstod. Jag ångrar inte beslutet utan jag poängterar en skillnad som jag inte begriper varför den uppstått bara mitt i allt. Minns jag fel?  Nope, det tror jag inte eftersom jag är rätt så prismedveten när det kommer till mina utgifter nuförtiden – så jag undrar fortfarande VARFÖR.

Personalen sätter priserna själva vad jag har förstått. En del är bestämt sedan innan. Alla handdukar, alla långklänningar etc. kostar så och så mycket. Men ”prylavdelningen” funkar inte så. Där sätter man pris efter vad man tycker. Det har jag hört dem göra massor av gånger. Men nu tycker de tydligen att Röda Korset ska bli vinstdrivande och idga välgörenhet exklusivt från dem som har råd att spendera.. 😉

Jag har en rätt krass inställning, cynisk som jag är, så jag kom genast fram till att enda logiska anledningen till de här plötsliga prishöjningarna måste vara att det kommit ny, mycket bitter personal vilka tidigare arbetat på landets finaste och dyraste designbutiker, men som varit utestängda från arbetsmarknaden i åratal. Och därför  sätter priser i tron att varans pris höjer deras eget personliga värde, vilket de själva bestämt till -417. Ja, kanske anser personalen på det här ”nya” Röda Korset att deras egenvärde behöver höjas en hel del? På min ekonomis bekostnad.

(Jaja, jag vet. De gör ett jättejobb. Jag kritiserar inte arbetsinsatserna som sådana, jag bara mejar ner dem till små blodstänk för att jag är förbannad. So what?!)

Sen kan det ju förstås vara så att de tycker att de sätter billiga priser. Kanske att frivilligarbetarna har svindlande årsinkomster och inte ens har en aning om vad NÅGONTING kostar och prissätter lite så där i det blå, vad vet jag? Men helt klart är att jag sett en en förändring. Oavsett orsak.

Jag frågade förstås. Tro ingenting annat. Jag gick fram till en dam som verkade jobba där eftersom hon hade en sån där liten knapp på tröjan, och frågade om det har kommit mycket ny personal. Och jo, det hade ju varit en del som gått i pension och så hade det tillkommit lite frivilliga arbetare och några som arbetstränade.. men varför undrade jag? Så jag berättade det.

Jag försökte verkligen, så tydligt och pedagogiskt jag kunde, att berätta vad jag uppfattat som en negativ prisförändring för jag visste att det inte var någon idé att låta henne bära vare sig hundhuvud eller bud genom att få ta del av min kritik.
Och jag visste ju inte hur den skulle landa i henne heller, eftersom hon kanske själv var en av alla de där nya som känt sig som en samhällsparia utan värde tills man satte en prismärkningsapparat i händerna på henne.

Näe, bäst att hålla inne med brandtalen och spara energin till ett tillfälle där man kanske KAN elda upp massorna, tänkte jag.  För hon kanske skulle trava iväg till personalrummet och så där mitt i två-fikat översätta det jag försökt förmedla till ett:  ”Fy fan vilka snåla jävlar det finns”.

budgettavla2
Röda Kors-Damen… (som jag förresten aldrig sett förut. Vart är hon den där glada mörka kvinnan som alltid var så positiv och vänlig med alla? Blev hon utmobbad av den nya RK-tidens prismärkarmaffian?) …hade givetvis inte märkt något alls och började så smått att ta det jag sade personligt och försvarade sig.

Å herreminje förresten, vad less jag blir på såna där som inte begriper när det är frågan om sak och inte person. Jag ÄR en snäll människa. Jag vill (nästan) ingen något illa. Hade jag inte varit snäll hade jag faktiskt avrättat henne på direkten. Välgörare eller inte. Men det kunde ju inte hon veta förstås.

Prislapp i guld från Platina Shop

(Prislapp i guld från Platina Shop)

Nåni..
Tvärtom hade det börjat komma mycket mer folk, berättade damen och hon fick minsann höra att det är så billigt. Och det var fortfarande billigare än på stan.  Och att det faktiskt handlar om välgörenhet att handla på Röda Korset. Sa hon.

Då protesterade jag så snällraschiskt jag kunde, inte ironiskt alls – jag lovar!!! för jag TYCKER faktiskt det här;
att jag faktiskt är tvärsäker på att de flesta inte alls handlar på RK i välgörande ändamål och att välgörandet i så fall består i att man SKÄNKER grejer till RK för att de ska komma folk som inte har det så fett till godo. Och hon svarade (bla bla bla…)

Jag iddes därför inte säga att slutsatsen av alla dessa nya besökare, på helt sant kunde bero på att fler människor än tidigare hade fått det sämre ställt pga av arbetslöshet och försämringar i allmänhet (nån som missat det?) och kanske fått ställa kosan till den här typen av inrättningar. Särskilt nu när det nalkas juletid.


Flickan med svavelstickorna ( The little match girl)

Varför gnälla? frågar du kanske mig.  Borde inte jag vara lycklig över tanken att få hjälpa medmänniskor i nöd? Det handlar ju ändå om välgörenhet, eller hur?

Jajamensan, vem begriper inte det? Det är därför jag skänker dem grejer som jag inte behöver längre. Men ska jag skänka grejer som nån annan tar ut överpris på så kan jag lika gärna själv lägga ut grejerna på Blocket, då slipper jag även omaket med frakten dit.
(Har därför en svart mc-jacka för en femhundring till salu på tal om det. Dessutom en jäkligt cool skinnväst med snörning i sidorna också.. men den vill jag egentligen inte sälja för såna går fan inte att få tag i längre, så den ska jag ha en 5hunka för att skiljas från.)


För övrigt gillar jag att gå och fika med väninnan på Kupan, dvs Röda Korsets mötesplats i lokalen. Det sitter alltid en massa andra tok där så vi är i gott sällskap! 🙂


Nu har jag vart sné tillräckligt för idag.
Röda Korset är bra, men de får fan se till att komma ihåg att det är lika mycket välgörenhet att låta folk som är panka att handla
bra grejer billigt som attan.
Utan att behöva stå och skrapa med foten och mössan i hand.

Här kan du köpa kramar via SMS av Röda Korset,
för de ensamma i jul


——————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

5 thoughts on “Röda Korset avspisar panka välgörare

  1. Jadu kära vännina du är inte ensam om att tro att lite av personalens vett och sans passerat ut med missnöjda investerare.
    Dotter Jenny fick inga skor köpta eftersom ena var borta i över en månad, priset var 250:- högt men enl personal nytt (vadå nytt, jag är en ny Inger varje morgon jag kliver upp, inte f.n får jag mer från förskassan för det).
    Hmm… borde kanske låta Rk personal jobba på Fsk.
    Åter till skorna, som för övrigt är ett hett objekt på Rk. De hade halva priset ett tag och vi sökte andra skon vid flera besök den veckan. En dag kom vi dit och då hade sko f.n kommit fram, men till ordinarie pris. Jag fick höra att eftersom jag inte var in på fredagen hon lagt undan skon som vi inte visste kommit fram, och då gällde fullpris igen. ??????

    Posted by Inger B | fredag 12 december 2008, 10:04 f m
  2. Glömde för övrigt att berätta en sak. Rödakorsets priser har alltid dubblerats inför julen.

    Glad Jul / Inger

    Posted by Inger B | fredag 12 december 2008, 10:07 f m
  3. Hej Inger. Va? Gör de? Men varför berättar de inte det så folk som har råd (eller tyvärr är helt desperata) förköper sig i sin jakt på kristlig medmänsklighet? (Kan berätta att Inger är en nära vän som är expert på att hitta pärlor på second hand-butiker)
    Jag har aldrig märkt av nåt strul som det ni haft med din dotras skor tidigare. Men å andra sidan har jag inte haft några krav på Röda Korset på det viset. Eller så är det faktiskt så att det är den nya/nytänkande? personalen som är fenor på att hålla i en prismärkningsapparat, kanske inte vill ha med själva varorna att göra? (Till den som undrar varför jag går på…jag är faktiskt en mästare i sarkasm och har fortfarande inte ens börjat värma upp…)

    Jag passade förresten på att köpa två grejer trots att jag borde ha väntat några dagar pga utgiften. Men jag tänkte att det är nog lika innan de börjar om-prismärka den avdelningen också 😉

    Posted by Tant Rasch | fredag 12 december 2008, 10:26 f m
  4. Ja du, jag tänkte på Blocket när jag började läsa. Det verkar inte riktigt som de har hängt med där. HALLÅ! En jävla TV- idag hittar man ju rätt så nya modeller för schyssta priser på Blocket. Folk som vill bli av med skit ids inte lämna in det på Röda Korset (tyvärr, får jag väl säga, men jag vet ju samtidigt hur jag funkar [så JA, tyvärr])

    Och dojor och sånt. Visst det är väl bra att det finns där men 350 spänn är fan mycket. Nåväl. Jag hoppas de sitter fint.

    Kram!

    Posted by Psyk | fredag 12 december 2008, 11:12 f m
  5. Det är inte bara Röda Korsets second hand som blivit dyrare. Jag har lagt märke till samma fenomen på Emmaus i Halmstad. Här är det bara Amnesty som håller ”stilen” med samma priser som tidigare. Jag har för mig att jag läst någonstans om att hjälporganisationer inte längre skulle få vara momsbefriade, men det tror jag inte har trätt i kraft ännu. Det är ”marknaden” som börjat styra. Dessvärre.

    Posted by Surkärringen | fredag 12 december 2008, 4:40 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

