//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt

En debatt om damp är inte detsamma som en dampdebatt

Som sagt, det är dags för dampfika.. (se förra inlägget)

NPF-kafet som vi först kallade för ADHD-kafet börjar jag alltmer inför mina ”egna” själv kalla  för det (damptantiga?) ”Damp-fiket”. Men det skulle jag såklart ALDRIG säga under mer förfinade omständigheter, det förstår ni väl? 😉

För huvva för att nämna ordet damp som ett vardagligt samlingsnamn! Då får man sig kring skallen av ”skamskallarna”, de där som inte vill ta en diskussion för att kunna föra fram andra åsikter och argument till attitydförändring. Oftare än man tror finns de där skamskallarna i våra egna led. Tex, föräldrar till barn med npf-diagnos och som känner att det ligger en så negativ klang i ordet eller uttrycken att vi borde utrota dem. Uttrycken alltså, inte npf-ungarna 😉

Personligen anser jag att det är wierdo att försöka gömma undan ett så bra PR-uttryck som tex DAMP. Det är precis som benämningen NÖRD en beskrivning för något.  Det behöver ju för den delen inte betyda att det är bra eller så, man fattar bara lite bättre vad det är frågan om. Och visserligen är DAMP en diagnos som man sätter som tillägg till de övriga npf-dioagmoserna om man har motoriska svårigheter och hiskeliga problem med perceptionen också (googla 😉 ) men se DET, är en annan sak.

Dem ar er som har hängt med här på bloggen vet att jag, utan att göra nån politiskt korrekt bizniz av det, gärna använder de skällsuttryck om oss med neuropsykiatriska funktionshinder och som var menade att vara nedsättande från början. Jag gör det inte för att distrahera eller utan att tänka mig för, nej tvärtom – jag vill inte att vi ska gömma problemet gemom att förgylla det och bara använda det i högtidliga sammanhang. Jag tycker helt enkelt att det är ett utmärkt sätt att skapa debatt. Och numera är jag väldigt stark i den debatten. Särskilt när det gäller att ta den direkt, de gånger jag väljer att göra det.

Folk har i allmänhet skapat sig en åsikt om npf och tex vad ADHD är. Och vad man kan göra åt det.  Det är lite som att höra när folk har problem med sin dator när de ringer supporten. De har inte en susning om vad de snackar om. Eller ens frågar.

Och att ha sin nästintill dumhet osusade åsikt klar över vad adehåde är, gör ju egentligen inte något så länge som de människorna inte jobbar med andra människor på något vis. Men sätt dem i positioner där de kan påverka,  ja då hinner de förstöra många människors liv. Det kan jag lova. Och det utan att begripa att de gör det.

Nånslags slutkläm bidde det inte, för jag fick annat att göra och det blev ändå så långt. Men det finns säkert andra som tänker når om det här och kanske har nån om det behövs 🙂

Ha`re!

🙂

——————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “En debatt om damp är inte detsamma som en dampdebatt

  1. Så här var det ju med skällsordet ”bög” för några år sen. När de homosexuella själva tog det till sig och började använda det regelrätt, så försvann det mesta av den negativa klangen.

    Det är väl bara att jobba vidare. Damp är ett skitbra ord!

    Posted by Birgitta Alvskogen | tisdag 16 december 2008, 8:08 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

