//
du läser...
Allmänt

Synergisterna gör förjobbet

Jag erkänner direkt, det är lika bra: Jag for aldrig på gymmet igår.
Men det gjorde inget, jag var så himla trött att det hade varit raschplågeri att träna. Istället åkte jag iväg idag.

Det var ett rätt virrigt pass. Gick och kollade lite så jag fick in olika övningar för samma muskler. Översida rygg hittade jag bara en av som verkade okey just idag, och körde lite stångrodd på det.

Jag försökte hålla mig till det en kille som verkar ha koll på vad som är vad när det gäller styrketräning, skrev och förklarade för mig igår, efter att jag frågat honom om nåt som kallas pre-exhastion (föruttröttning) , att det går ut på att trötta ut synergisten för att få agonisten att jobba.
Idag blev det alltså en hel del triceps och mer axlar än jag brukar utifrån det han berättade, för att få bröstmusklerna att jobba ”ensamma”. Få se om det kommer att hjälpa, för jag är hopplös på att koppla in axlar och triceps vid tex bröstpress, precis som jag gör med nacke och axlar vid sit-ups och crunsches.

Testade även en maskin för bröst som man även jobbade triceps och axlar i andra hand, som jag blev helt slut av! Vet inte vad den heter. Jag måste nog börja ta med mig en liten träningsdagbok att ha på plats. Det har jag sett flera stycken som gör. Jag glömmer jämt att räkna repetitionerna också. Men jag håller mig för det mesta till tre set och tänkte att jag ska börja köra lite pass där jag *maxar istället, när jag rent tekniskt (äntligen!!!) fått kontakt med musklerna som ska jobba och inte de där wannabeesisarna 😉
*När man maxar kör man tungt och bara det man orkar. Så vi säger att man normalt kör 3 set med 12 repetioner med sina ”vanliga” vikter, så kör man istället 3 set riktigt tungt i kanske högst 5 rep.

Passade på att lägga mig på den där roliga magjobbarbänken som jag testat en gång förut i slutet på passet. Den som jag inte kunde skratta efteråt av, utan att kvida under tre hela dagar.

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Synergisterna gör förjobbet

  1. Heja heja…det blir ett måste till slut…själv kör jag roddapparat, cykel och nu har jag börjat med hantlar:-))

    Posted by Anne-Sofie | fredag 19 december 2008, 6:51 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

