//
du läser...
Okategoriserade

Kategoristruktur gör blogglivet enklare

HURRA!
Jag iddes sitta en massa timmar vid bloggen idag. Utan att få dåligt samvete alltså.
Vad jag gjort? Rätt ointressanta grejer faktiskt, det märks knappt. Men det är pilligt om man inte har nån pejling på vad man egentligen har tänkt sig i slutänden.

KATEGORINYTT
Jag drog ner alla kategorier till ett fåtal (enligt mig) så jag får lite styrsel på dem. Jag är visserligen tvungen att kolla igenom flera hundra inlägg, tex under Allmänt, för att se ifall det blir fler underkategorier – men ÄNDÅ. Det kändes rätt bra att börja få ordning på tiden som gått.

LÄNKTRÄSKET
Jag beslutade att börja om med varenda länk. Jag lade alla utom pingplejsen och musiken på bloggrollen så länge. När jag får lust ska jag rensa upp bland dem. De måste också gås igenom.  Jag har tappat kontrollen över länkarna för över ett halvår sedan. Faktum är att jag mest hittar till andra genom kommentarerna eller att någon länkar HIT. Det känns som viktig information om mitt beteende som jag bör använda mig av.

Fundering om WP-funktioner
Jag skulle vilja ha en funktion på wordpress som den i kommentarerna isnåg jag nu, dvs att jag såg de första stroferna i varje inlägg redan bland alla länkar eftersom jag visserligen är Rubrikernas Gudinna men de är en smula missvisande ibland.. Eller är det det man använder det här fältet ”Utdrag” till? Det här under WYSIWYG:en? Nån som vet?

(edit: Bara därför att jag började skriva det här mitt i allt, gick jag tillbaka till panelen och kollade.. jamenvisst fanns den funktionen redan. Det var bara det att jag inte använt den utökade listvyn förr. Men nu så! 🙂

Fortsatt BLOGGFIXHjälp önskas
Min plan är att få upp motivationen genom att organisera strukturen för att idas börja fixa med det där jäkla CSS:et.
Jag behöver hjälp med det känner jag. Har inte samma tålamod, ingen alls faktiskt, med att skriva kod som förut.
Ska man ha nån riktig glädje av ett CSS kontra WordPress ska man egentligen använda sig av Sandboxtemat men just nu får det räcka med detta och att jag vet att jag vill ha tre kolumner fördelade på det här viset.

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 thoughts on “Kategoristruktur gör blogglivet enklare

  1. Vad är det med CSS-filen som vill bli som du vill?

    Posted by Björn | lördag 27 december 2008, 10:17 e m
  2. Hej Björn.

    Jag köpte en uppgradering men har inte haft motivationen att gräva ned mig i kunskapen om hur jag verkligen stylar om. Jag har gjort en slags skiss över hur jag tänkt mig slutresultatet. Sen körde det ihop sig pga att jag inte får ändra i html också. Det är inte så att det ska bli nån superladdad tung sida, med tonvis med jox på, men jag vill kunna fatta vad jag kan ändra och hur jag gör det.

    Så för att försöka förklara:

    Jag tänkte att jag skulle använda sandbox med 2 menyer till höger som nu. Jag behöver jag lägga sidorna och en del länkar i menyer med utfällningsbara undermenyer uppe direkt under headern eller i någon av menyerna.
    Jag behöver göra en bakgrundsbild i bakgrunden uppe till vänster som ligger fast med en färgad bakgrund tonad nedåt och en fast något genomskinlig header som ska ligga fixerad i mitten. Jag vill kunna lägga boxarna bredvid varandra och hade det gått, så hade jag velat kunna skrolla textboxen som en iframe.

    Huvudtextfältet ska vara inramat med inläggen i boxar, synliga mellanrum et. Menyerna ska ligga med rundade hörn i boxar för varje rubriksättning/widget med en bakgrundsfärger och jag vill kunna dela upp länkfälten med andra lösningar, tex med nedtryckbara knappar. Kommentarsfälten vill jag också kunna styra mera designmässigt.

    Typ.

    Herregud, när jag läser detta så inser jag att det här kanske är helt fel svar till dig, men å andra sidan så märker jag att jag nog måste göra en ännu tydligare skiss för att få till resultatet om jag ens ska kunna börja ta tag i det alls.

    Har du koll på sånt här?

    Posted by Tant Rasch | lördag 27 december 2008, 11:25 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

