//
du läser...
Okategoriserade

Jag behöver filmtips av dig

Jag fick ett presentkort på två månader med kostnadsfri hyrfilm direkt hem i brevlådan på nåt som heter lovefilm.se av min äldsta dotter. Hon förklarade noga hur det går till att göra det här, men jag är ju tvungen att prova innan jag fattar.

Och nu kommer jag plötsligt inte på en enda ”ny” film jag har lust att se. Jag vet att jag bara kommer att bli så där tråkig och hyra såna jag sett förut så jag säkert vet att jag gillar dem.

Detta går inte får sig!
Så snälla – OM du råkar komma förbi här den närmaste tiden,
var gullig och lämna ett filmtips.

Jag vill veta vad filmen handlar om, genre såklart och hur många pluspoäng du ger den och varför. Det behöver alltså inte va nån höjdare, den kanske är så dålig så den är bra – vem vet hahahaha

Det enda jag inte ser är skräckfilmer. Det törs jag inte längre.
Annars gäller nog allt mellan blödig barnfilm till blodig kampsport.

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

10 thoughts on “Jag behöver filmtips av dig

  1. Burn after reading – Cloney – bröderna Cohen. Rätt roligt och ganska blodigt – när man tänker efter. En massa folk dör, så där av en händelse som det faktiskt händer, faktiskt av misstag.
    Men den är oxå rolig.

    Häxorna i Eastwick

    Wall-E

    Mamma Mia

    Sex and the City

    Posted by Mammamumrik | söndag 28 december 2008, 11:32 e m
  2. Allt om min mamma! Almodovar.

    Den bästa film jag sett, utan tvekan. Inte blodig, men kanske lite blödig på valda ställen. Rolig och underhållande, med en massa ansvar och fördomsfria fördomar. Störtsköna personligheter och en film du aldrig glömmer.

    Posted by tristess | söndag 28 december 2008, 11:44 e m
  3. Oh yeah, Häxorna i Eastwick! Den är underbar. Och så ”En hondjävuls liv och lustar” med Meryl Streep och Roseanne Barr. Den handlar om en kvinna som hämnas på sin man, som lämnar henne för en rik författare. Fantastisk. Men den kanske inte finns på DVD? Minns att jag var tvungen att köpa den på VIDEO!!!!- hallå!!! Jaja. Du har nog sett den. Du har ju koll. JA, det har du!

    På spåret finns väl annars som DVD? =D
    Värsta språket finns iaf.

    Posted by Psyk | måndag 29 december 2008, 6:39 f m
  4. Jane Austen Book Club!!!

    Posted by elvisanslagstavla | måndag 29 december 2008, 9:47 e m
  5. De här filmerna har jag gett fyra eller fler stjärnor på Lovefilm:

    IdiotRepubliken – typ komedi:
    ”Efter att ha glömts bort i ett regeringsexperiment vaknar Joe Bowers plötsligt upp år 2505 – och upptäcker att samhället är så totalt fördummat att han har blivit den smartaste på planeten! Nu är det plötsligt upp till en helt vanlig snubbe att försöka få evolutionen på rätt bana igen.”

    The Constant Gardener – dramathriller:
    ”I en avlägsen del av norra Kenya hittas Tessa Quayle, en engelsk frivillig hjälparbetare, brutalt mördad. Hennes reskamrat, en läkare från trakten, verkar ha flytt från brottsplatsen och allt pekar på att han skulle vara gärningsmannen. På The British High Commission i Nairobi, där Tessas make, den stillsamme Justin Quayle är anställd, försöker man tysta ner historien. Men Justin, som inser att allt inte står rätt till, börjar själv undersöka fallet.”

    Amelie från Montmartre – dramakomedi? Feel good-film iallafall…
    ”Amelie bor i Paris och lever i sin egen lilla värld. Hon arbetar på ett café och hyr en lägenhet. Livet verkar vara OK, men lite tråkigt eftersom hon är väldigt ensam. Men en dag förändras allting… Efter den chockerande nyheten att prinsessan Diana omkommit tappar Amelie en flaska i golvet. Under sökandet av den finner hon ett skrin fyllt av barndomsminnen, som hon bestämmer sig för att hitta ägaren till. I all hemlighet lämnar hon tillbaka asken och ser hur det muntrar upp den nu medelålders mannen. Upplivad av sina framgångar bestämmer sig Amelie för att göra det till sin uppgift att förbättra även andra människors liv. Hon börjar med sina grannar. En dag ser hon hur en ung man, Nino, i jakt på sönderrivna passfoton vid en fotoautomat, tappar sin dagbok. Hon tar upp jakten på honom för att lämna tillbaka albumet och inser under tiden att han är den perfekte för henne. Men hur ska de någonsin hitta varandra?”

    300 – historisk action/krigsfilm:
    ”Detta epos av Frank Miller (Sin City) är en våldsam och dramatisk skildring av det 2487 år gamla historiska slaget vid Thermopylae. I de effektfulla och våldsamma scenerna som är en kombination av like action och CGI-animation skildras hur Kung Xerxes persiska armé med hundratusentals soldater utmanas av 300 dödsföraktande män från Sparta. Under ledning av kung Leonidas försöker de desperat försvara sin stad från ett smalt bergspass.”

    Allt är upplyst – drama:
    ”Vissa människor samlar på frimärken, maggördlar från cigarrer eller på tekoppar. Jonathan sparar på familjeminnen: foton, vykort, löständer, grus från fickor – allt noga undanstoppat i olika påsar och uppsatt på väggen. Men nu letar Jonathan efter ett minne som inte låter sig fångas så lätt. Han reser till Ukraina för att hitta kvinnan som räddade hans farfar undan nazisterna 1942. Liev Schreiber (Scream, RKO 281) gör sin debut på andra sidan kameran och regisserar denna gripande roadmovie som bygger på Jonathan Safran Foers roman. Elijah Wood spelar den tillknäppta Jonathan och Eugene Hutz spelar hans ukrainska guide som kämpar på det engelska språket så gott han kan. Följ med på deras resa och se kulturer krocka… och färdas längs vägar som leder dit ingen hade väntat sig. Och då men först då kommer det att visa sig att – allt är upplyst.”

    Tristram Shandy – komedi?
    ”Filmen pendlar mellan 1700-talet och en filmproduktion i modern tid och bidrar med ett nytt perspektiv på Tristram Shandy samtidigt som den berättar en historia om Steve Coogan – en fiktiv Coogan såklart – skådespelare, stjärna, pappa och älskare. Filmen inleds med Tristram Shandys säregna berättelse om sin egen födelse.”

    Kinsey – drama:
    ”Människans sexualitet var på 1940-talet i det närmaste ett mysterium för de flesta amerikaner inom alla samhällsskikt – även för den nyfikne professorn Alfred C. Kinsey, som beslöt sig för att forska i ämnet. Mot bakgrund av tusentals intervjuer om mäns och kvinnors sexvanor, publicerade han en rapport som spräckte USA:s moraliska mödom med buller och bång.”

    The Fountain – romantiskt drama:
    ”Denna episka resa börjar i 1500-talets Spanien där Tomas på uppdrag av drottningen söker efter källan till evigt liv. Resan fortsätter i modern tid där Tommy desperat försöker finna ett botemedel för den cancer som sakta bryter ner hans älskade fru Isabel. Århundraren in i framtiden börjar sedan Tom långsamt greppa det mysterium som tagit upp hans väsen under ett helt millennium.”

    Finding Neverland – drama:
    ”Filmen utspelar sig i London 1904 och vi får följa James Barrie under hela den kreativa resan när han skapar den klassiska sagan Peter Pan. Barrie lär känna fyra barn som har förlorat sin far och med utgångspunkt från tiden han spenderar med dem skriver han en berättelse om barn som inte vill bli vuxna. Vi följer honom från det han får den första idén till premiärkvällen på Duke of Yorks theatre. En kväll som inte bara kommer att förändra hans eget liv utan också livet för de som står honom nära”

    Children of Men – Sci-fi/drama:
    ”Jordens invånare klarar inte längre av att föröka sig. Världens yngste medborgare har precis avlidit, endast 18 år gammal, och mänskligheten tvingas inse att den är på väg att dö ut. Byråkraten Theo har förlorat tron på framtiden men när mänsklighetens sista hopp, en gravid kvinna, plötsligt dyker upp bestämmer han sig för att hjälpa henne. Men även andra är intresserade av att få tag i kvinnan och Theo tvingas till en gastkramande flykt för att föra henne i säkerhet …” (fast den kan du få låna av mig om du vill).

    Andra bra filmer som du kan få låna av mig: Min granne Totoro, Det levande slottet, Tim Burton´s Corpse Bride.

    Posted by Martina | tisdag 30 december 2008, 5:21 e m
  6. De här filmerna har fått fyra eller fler stjärnor av mig på Lovefilm (och jag skrev en kommentar med utdrag ur handlingen från varje film, men det försvann och jag ids inte skriva om det):

    IdiotRepubliken – komedi
    Amelie från Montmartre – feel good-dramakomedi
    Kinsey – drama
    300 – action/krigsfilm
    Wolfhound – rysk fantasy
    The Constant Gardener – dramathriller
    Allt är upplyst – drama
    Tristram Shandy – komedi
    The Fountain – (romantiskt) drama
    The Darwin Awards – komedi
    Finding Neverland – drama
    Ghost World – drama
    Little Miss Sunshine – komedi (gav jag visserligen bara tre stjärnor, men jag tror att du skulle gilla den mer än mig)

    Andra bra filmer som du borde se men som du kan få låna av mig är Min granne Totoro, Det levande slottet och Tim Burton´s Corpse Bride.

    Posted by Martina | tisdag 30 december 2008, 5:29 e m
  7. Har du inte sett Mamma Mia så borde du göra det. Det är en film för riktiga tanter, såna som du och jag. Själv var jag väldigt skeptisk, jag avskyr musikaler och minns bara Abba från avlägsna tider. Döm om min förvåning, jag blev sååååå jädrans glad av den filmen!

    Posted by Frk Forster | tisdag 30 december 2008, 6:56 e m
  8. Värst vad fint du har fått det härinne förresten! Vem är råttan? Jag tycker jag känner igen honom!?

    Posted by Frk Forster | tisdag 30 december 2008, 6:58 e m
  9. Frk F:
    Råttan? Det är ju Professor Råttigan (Ratigan) Världens tuffaste bov!

    Tack för tipsen hittills, jag har lite diskussioner med Lovefilm bara, de försöker få min inloggning att funka. Men det ger sig väl under nästa år…

    Gott slut på det gamla året.

    Posted by Tant Rasch | onsdag 31 december 2008, 1:31 e m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Something´s got to give « Mammamumrik - måndag 5 januari 2009

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

