//
du läser...
ADHD - NPF

Typiskt ADHD?

Jag fick en kommentar av en tjej om att  det var typiskt för folk med ADHD att sura ihop och hämnas om andra nonchalerar en. Oki, hon sa inte exakt så, men väldigt likt nåt i den stilen. Jag håller inte med om det. Men jag är en obstinat fan så jag kan ha fel (svårt att tro va? *ironiskt flabb*) Nå i alla fall, precis så är det. Jag KAN inte hålla med nån, det funkar inte så. Jag har enorma problem med mig själv för att jag känner mig tvungen att testa motargument, komma med antiteser och väga för och emot egna påståenden. Ifrågasätta. Förhandla. Och sen undrar jag över vafan andra gör detsamma för. Men det är en annan historia för DE veta icke vad de göra – till skillnad mot MIG *pöser av självgod härskarlystnad*

På tal om ”typiskt för folk med (t.ex) ADHD”. Jag brukar ibland likna en ADHD-kriterierna vid en kvinna, en man, en mor, en hundägare eller vad som helst som inte är en ”diagnos” utan en likformigt sammansatt grupp enligt normen. Ja, bara en sån sak – ”Typiskt karlar!” …det säger jag förresten JÄMT hahahaha

Om man liknar vid något ”alla” känner till och har kunskap och förutbestämda meningar om, blir det lättare att förstå spännvidden, tycker jag. Man fattar genast att visst, det krävs psykiska (och/eller fysiska) egenskaper, beteenden etc för att hamna i tex ”hundägar-gruppen” och att det finns massor av både för- och nackdelar. Men det finns sällan identiskt lika kvinnor ELLER män (eller hundägare..), man delar bara en rad väldigt förbestämda kriterier. Men samma kriterier betyder inte att alla har samma problematik att brottas med. Vare sig man är kvinna eller har ADHD. (Eller bägge…)

Och för att vara noga nu
, om det är nån dampskalle (sagt med respekt, givetvis!) som sitter och läser det här med en rynka mellan ögonen nu och har fastnar i ett irriterat tänk att hundar är väl ändå inte detsamma som män;

Skillnaden i det här exemplet är att man ÄR en kvinna eller hundägare, men man HAR adehåde. Och det här exemplet kan man självfallet ifrågasätta på tusen sätt för det ÄR inte samma sak alls! Men jag tycker ändå det är en bra förklaringsmodell till den som vill börja att förstå. Och då har jag inte ens nämnt det faktum är blanddiagnoser är vanliga, tex att ADHD/Tourette/Bipolär/OCD och dyslexi kan göra livet surt för en enda människa och en stor del av dem omkring den personen.

Hm. Översatt till mitt himla bra exempel kunde det kanske jämföras med att en och samma människa är MAN/pappa/telefonförsäljare/fotbollshuligan/frikyrkopastor och delgivningsman. Ja, ni förstår va? Nähä? Nej, jag vet att det inte är en neuropsykiatriskt funktionsnedsättning att vara telefonförsäljare.
Okey okey. Det kanske var ett dåligt exempel.

Hur jag kunde veta att det satt dampskallar som fastnade på detaljer i mina himlart så bra exempel, och därför inte tog till sig det som egentligen sas?

*MUA HA HA HA HA HA HA*

Men det fattar la vem som helst! Jag är ju kattägare.

———————————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

6 thoughts on “Typiskt ADHD?

  1. Själv hade jag stora svårigheter att ta mig igenom hela inlägget…
    😉

    Men nu när jag kommit hit kan jag ju bara konstatera att du är fenomenal i ditt sätt att uttrycka dig, som alltid!

    Gott Nytt År!

    Posted by Birgitta Alvskogen | måndag 29 december 2008, 9:48 e m
  2. Jag är mamma/kattägare/arbetslös/vän/ingens älskarinna/bilägare/husägare/och har kanske adhd, det får vi snart veta, samt är omusikalisk men lösningsinriktad.
    Fattar precis vad du menar med det här inlägget

    Posted by Gullan | tisdag 30 december 2008, 2:46 e m
  3. Underbart! Ha, ha.
    Instämmer helt.
    Fast jag har ADHD och har en hund…. är en alltså hundägare och en adhådeare. Dessutom har jag en man, men jag är ingen man… Kanske en manägare???
    KRAM KRAM

    Posted by Miriam | tisdag 6 januari 2009, 10:55 e m
  4. Åh, vaffö har jag en arg liten gubbe vid min text?????

    Posted by Miriam | tisdag 6 januari 2009, 10:56 e m
  5. Tjenare tjejer. Jag viiiiisste att ni skulle fatta. Och Miriam, det är klart du är manägare. Du har ju häst.

    Posted by Tant Rasch | måndag 12 januari 2009, 8:41 e m
  6. Japp…. Det funkade . Vad i all världen….!? Sura ihop och hämnas om andra nonchalerar en!? Det är ju jag! Vända å vrida på allt jag säger, ska säga å vill säga. Det folk ha sagt (till och med för 20 år sedan), säger och vad dom kan tänkas säga o.s.v…. Lägga in personer i olika kategorier där jag inte själv ingår såklart. Jag själv har den enorma turen att ingå i den, EXKLUSIVT begåvade kategorin av: GRAV ADHD SAMT DRAG AV ASPERGER. Jag har aldrig fastnat i nåt som skrivs om ADHD. Men det gjorde jag nu när jag läste detta inlägg. Redan den första meningen fick mej att tappa andan. Jag som inte ens kan ta mej igenom Kalle Anka p.g.a brist på koncentration. Måste bläddra dom första 4 sidorna fram och tillbaka 5-6 gånger för att fatta vad som står. Men nu fatta jag direkt! Skriv gärna lite till så återkommer jag mycket snart och delar med mej av massa godis om mina skräckår med diagnosen dom säger att jag har. Mvh: Speedrik

    Posted by Speedrik | torsdag 7 januari 2010, 1:00 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

