//
du läser...
Allmänt

Min mor ska bli med mobiltelefon – för jag har inte tid med henne

Jag har precis beställt ett kontantkort från Halebop. Det ska jag sätta i min Nokia 3510i som ligger och dräller i mobilskåpet för gamla mobiler som KAN komma till användning. För nu ska mormor, dvs min mor, bli med mobiltelefon vare sig hon vill det eller inte.  Jag har nämligen inga problem att ha tid med folk när jag tex är ute och går med hundarna eller är på väg någonstans, då brukar jag ofta ringa vänner för sällskapets skull. Därför ska mor min nu få min gamla mobil som inte alls är särskilt svår att lära sig och en operatör som innebär att även barnbarna ringer henne ”gratis”. Liksom hon dem… 😉

Hon vet givetvis ingenting och får heller ingenting veta förrän hon får den, eftersom hon troligen kommer att protestera. Jag har nämligen föreslagit detta för henne förr och då blev hon bara sur. Tyvärr tänker jag inte ta hänsyn till hennes protester vad gäller att ha en mobiltelefon. Jag är nämligen dödligt less på att höra att jag aldrig har tid. Och nu får hon banne mig även lära sig att skriva SMS!

Det är svårt det här med rak kommunikation.
När jag ringer folk frågar jag det första jag gör om jag ringer och stör. Om personen svarar något annat än ett rakt nej, till exempel jag lagar middag, frågar jag igen ”Menar du att jag stör då?”, eftersom jag inte har en aning om det betyder ja eller nej eftersom jag inte själv har några problem med att laga middag och samtidigt prata i telefon medan andra kanske har det.

Och jag önskar sååå att alla (Läs: Min kära mor) kunde fatta att det gäller åt mig med. Hon har en förmåga att ringa när jag verkligen inte har tid att prata med henne. Och ibland har jag inte lust heller. Och värst blir det givetvis när jag varken har tid eller lust. Inte för att hon ringer särskilt ofta så det är inte det, utan för att jag känner min mor och vet att jag är tvungen att direktmarkera med ett; ”Mamma, jag har inte tid, vi får prata sen”, innan hon ens har hunnit säga färdigt ”Hej det är mamma” när jag inte har tid eller ork. För hon låter sig inte stoppas innan jag har fått höra ALLT. I detalj. *sliter mitt hår av tidsstress och panik* Det är liksom inte förhandlingsbart att försöka få en kortare version eller en sammanfattning. Det vet jag eftersom jag har provat. Ja ja ja kom till saken säger jag och trummar irriterat, men det skiter hon i! Iiiiiiiiiii

Missförstå mig rätt.. Det här hade inte stört mig ett dugg om jag bara haft TID och ork för HENNE, de här gångerna när hon ringer, för jag har alltid gillat att höra min mamma berätta. Hon är en sagoberätterska av rang med en underbar fantasi och så mycket inlevelse att det inte är klokt. Hon gör detsamma när hon ska berätta om sånt som händer i hennes liv. Ibland är det förstås totalt ointressant, som när jag fick veta hennes olika tidsarbetsschema i detalj när hon jobbade på hemtjänsten – varje gång vi talades vid. Men har jag bara tid så lyssnar jag och försöker delta så gott jag kan.

Idag har hon ringt 4-5 gånger. Jag har inte ringt upp.  Usch vilka skuldkänslor jag får. Jag håller på med ett projekt och vill banne mig inte vill bli störd av NÅGON för då tappar jag fokus, blir skitjävlaförbannad och får börja om! Jag berättar inte vad jag håller på med alls till moderskapet när jag berättar att jag inte har tid just då, för det ser hon som en inledning till samtalet som jag säger att jag inte har tid med och så blir jag tvungen att bli rent ut sagt otrevlig för att kunna lägga på utan att behöva göra det mitt i en mening. För jag har aldrig haft silkesvantar när jag känner mig pressad. Hå hå jaja.  Jag borde ringa istället för att skriva det här. Nå, visst ska jag ringa. NÄR jag har delat med mig till alla er därute som är lika usla döttrar som jag. *suck*

Stackars mina egna döttrar säger jag då bara, för förr eller senare sväljer man sin mamma och börjar rapa samma saker. Det vet jag, för jag började rapa upp min mor redan när jag fått mitt första barn. Och sen har det fortsatt av bara farten.
Arvegods kommer i så olika skepnader se.

————————————————————
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

One thought on “Min mor ska bli med mobiltelefon – för jag har inte tid med henne

  1. Hej,
    Jag gör precis likadant, men det är första gången jag hör någon annan som också gör så;
    – Stör jag
    – Jag lagar mat
    – Men STÖR jag?
    Nu har jag sagt till de av mina vänner som inte svarar ja eller nej på min störjagfråga, att säga ja eller nej, för annars vet jag ju inte om jag kan börja prata eller inte.

    kram
    Hej då från Gullan!

    Posted by gullan | lördag 17 januari 2009, 11:41 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

