//
du läser...
ADHD - NPF

Vi måst´ju berätta HUR för lärarna ju!

Innan man gör en npf-utredning på en unge/ungdom ska man ha provat ALLT! En av de ”allt” som prövas är en personlig handlingsplan i skolan. Det ställer i trubbel för många lärare. ”Men jag gör ju redan det här” säger de.

Jo, schåår. Jag snackade med en lärare om det här. När jag killade läraren lite för att få henne ge några egna exempel över den handlignsplan hon beklagade sig över eftersom hon redan gjorde allt det där som hon sade.. så visade det sig att hon faktiskt inte förstått. Och det var ju synd då, att hon inte har den här trevligt påträngande ADHDn som många av oss har hahahahaha För då hade hon kanske frågat och frågat och frågat och FRÅGAT – tills hon förstått! Och sen frågat igen, när hon använde sig av den, för att få veta om det fungerar 😉 och sen kanske kommit på en massa fler bra lösningar och börjat använda dem även för elever som inte hade handlingsplaner men som hon faktiskt tyckte borde ha en. Vi diskuterade lite olika situationer som hon inte fixade och det visade sig att det var en hel del som hon inte tänkt på att hon kunde göra. Eller inte göra – just då 😉

Ett av de största problemen lärare (och vi föräldrar 😉 ) verkar ha när det gäller NPF, är att de inte vet HUR. Speciellt när det gäller vanliga ungar med normal begåvning eftersom man inte är utbildad för att hantera funktionshinder alls som ”vanlig” lärare, på vilken vanlig skola som helst.

De vill lära sig säger många av dem. Senast igår berättade en kille i föreningen att han brukar få den frågan när han föreläser på skolor. Men HUR gör man? HUR ska man bete sig i olika situationer när en unge med adhd, asperger eller tourette (eller den härliga blandningen av alltihopa!)….
Man vill ha EXEMPEL. Ska jag göra si, så, allt eller ingenting? Själv tycker jag mera att det handlar om att skaffa sig massor av både praktisk och teoretisk kunskap om, och på det följer styrkan och säkerheten i att bemöta. För man måst´ liksom vara sig själv med ”oss”, fejkat spel är lönlöst. Äkta vara, om än inte alltid så korrekt eller medhårs, har liksom förtur. Om ni fattar?

Men tills dess att kunskapen och äktheten har landat har vi en del grejer att göra.

Så hörni, vi måste bli bättre på att berätta på hur också, inte ”bara” ta exempel på beteende och varför. Problemet är ju ofta att det som gäller för en kanske inte gäller för en annan, men någonstans måste vi väl börja?

TANT RASCH – kan minsann – om hon vill.

——————————————
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , ,

Annonser

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

%d bloggare gillar detta: