//
du läser...
ADHD - NPF

Tant Rasch – en kännigendis med ADHD

jag_i_kuriren
KOLLA! Jag blev intervjuad igår. Tyvärr kom inte damptantströjan med,
men det kanske inte behövs om man redan har en skräcködla med på bild?

Foto: Roland S Lundström

Jag hamnade i Norrbottens-Kuriren idag. Eller inte bara jag. Utan Bengt Westling också, en av adehådegrabbarna i föreningen (för visst är man väl fortfarande en grabb om man är 55 år va?)

Igår gick alltså seminariet ”ADHD som diagnos” av stapeln i Landstingshuset här i Luleå. 175 föranmälda deltagare hade anmält sig och satt som tända ljus under hela dagen och ställde jättebra frågor vid frågestunderna.
Jag tycker att Malin Carlborg, redaktör för NLLs webbsida har skrivit så bra om dagen så jag skickar er till hennes artikel där ni kan läsa hennes sammanfattning om dagen!

Här är ett axplock av Malin Carlborg:

”Det som präglade samtliga föreläsningar under dagen var den personliga kopplingen till hur det är att leva med neuropsykiatriska funktionshinder. Humoristiska exempel med en allvarlig underton illustrerade hur omgivningen både kan förenkla och försvåra tillvaron för en person med ADHD. Det samtliga föreläsare återkom till gång på gång var vikten att få en fastställd diagnos, för att få en förklaring och ha en utgångspunkt i arbetet för att förbättra sin tillvaro.”


Malin Carlborg har fångat delar av åhörarna med sin kamera.
Här finns fler kännigendisar i kommunen som ni ser 🙂
…och bara för att jag inte kan låta bli så kan ni få veta att Örnässkolans rektor Per Lindberg och Anna Sandstén, en av de många engagerade lärarna som jobbar där sitter i publiken ett par bängrader upp. Per i mörkt hår ljus jacka och glasögon och Anna till höger om honom i mörkt hår och rosa tröja. Ser ni?

Lasse Andersson diplomerad coatch som själv har ADHD med asperger-drag gjorde en superbra föreläsning. Delar av den finns på hans hemsida. P4 gjorde en intervju med honom 16:15. Den kan ni lyssna på HÄR.

Leneh som sjöng låtar ur sitt debut-album som kom till efter hennes ADHD-diagnos för drygt ett år sen, var helt UNDERBAR. Hon berättade också mycket om sin ADHD mellan låtarna. Hon och jag lyckades komma i tid både till bussen och till tåget. Inte illa va?  Bussresan tänker jag för övrigt skriva om en annan dag. Det är ju helt knäppt hur LLT:s chaufförer lärt sig att tolka regler. (7:ans buss Svartöstan-Centrum kl 17:47  tisdagen den 27 januari).

Vi hade en slags frågestunds-panel det sista vi hade – en hel (smått ostrukturerad men ändå väldigt kul) timme. Härligt nog var publiken fortfarande engagerad och allert trots att klockan var sen eftermiddag. Jag och Bengt satt i panelen tillsammans med Miriam Jaakola, ordförande i Attention Norrbotten, som var den som höll i trådarna.
(Hon får inte vara med på bild för hon såg fär jävlig ut på bilderna faktiskt. Så kan jag bara inte göra mot en medsyster..) Alla tre är hyperaktiva så då fattar ni va?

Jo förresten! Det fanns en sån här volymknapp som man kunde stänga av och på till micken. Det ni!
Men det gick bra ändå och både vi och publiken överlevde. 😉

————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

2 thoughts on “Tant Rasch – en kännigendis med ADHD

  1. Godmorgon sköna dam!
    Hoppas allt är väl med dig, flickor, Roffe, och katter. Själv städar jag för fullt, över och under skåp, spis och allsköns skit. Jag gillar verkligen inte att städa, men jag gillar när det blir rent. Jag börjar som smått nu så blir det inte så mkt sen. 🙂

    Nu blir det lunch! Fil, blåbär och frukt. Mumsfilibabba!

    Kram

    Posted by tristess | lördag 31 januari 2009, 12:59 e m
  2. Glömde! Vilket fint reportage, och så har jag hört att det var en riktigt bra dag denna. Men vad kan det annat bli med Tant Rasch i farten?

    🙂

    Posted by tristess | lördag 31 januari 2009, 1:01 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

