//
du läser...
ADHD - NPF, Damptanterna

Tant Rasch Psykbryt DAMPTANT eller Sökmotoroptimering när den är som bäst

Varning: Nu följer ett mastodontinlägg.

Psyk har en utmaning på sin blogg som inte är av det vanliga list-slaget enligt mig. Den ger mer en tankeställare – om än inte världens djupaste. Den handlar om marknadsföring på webben av sin blogg (och annat där det krävs sökoptimering)Psyk tar upp rubriksättningen som EN viktig parameter för att lyckas få många besökare och förhoppningsvis – återkommande läsare (det är två skilda saker faktiskt…)

Psykbryt är förresten inte bara en blogg, den har helt klart vuxit till en webbtidning vare sig det var meningen eller inte. psykbryt.com är en sån där sajt som förmodligen skulle kunna generera en hel del cash i annonsintäkter och jag är den sista som skulle ha protesterat mot det för det för man blir fan inte rik på att vara ett psykfall (ett fall för psykiatrin) även om jag kan tänka mig att man måste tänka till mer om vilka som skulle tänkas kunna få göra reklam för sin vara. Fast hade det inte varit svinkul på en skala om Gilette gjorde reklam för sina senaste rakblad bredvid nån av Psykbryts gästskribenter när denne beskriver våndan i sitt blodiga skärprojekt? (Ja, jag vet. Jag är morbid)

Jag har jobbat en hel del som säljare i mitt liv. Mitt senaste arbete som säljare, marknadsförareoch datorsupporter för alla inblandade, vilket innebar resor i Norrbottens alla 14 kommuner. Jätteroligt jobb, men trögjobbat pga av att det var en helt ny idé som skulle sinnesförankras hos en massa upptagna företagare(köparna), konstnärer(leverantörerna) och kulturpolitiker(kulturivrarna). Projektet gick inte vidare bra och vi lade ned det tre-åriga projektet och webbportalen som kostat projektet en, eller ett par miljoner, när projekttiden var slut. (Det inga fel på varorna det var alla överrens om enligt utvärderingen, det var samordnandet och för olika många aktörers olika krav, som var det största problemet)

Idag har jag sett att det projektet har gett spinnoff-effekter från leverantörerna i första hand. Jag och många andra inblandade vet att det beror på att projektet som gjordes inte var förankrat i dem själva från början utan kom ”uppifrån”. Det var ingen bra ide att komma på vad de där leverantörerna behövde, de ville behöva det själva! Inuti sig. Sen fick det vara en hur bra idé som det ville från början. Det var lite astroturfing över alltihopa från början, kan man säga 😉

Jag har inte kommit ifrån ämnet om nån trodde det. Inlägget handlar fortfarande om marknadsföring och nu kommer jag antagligen att låta som värsta experten här och det är jag givetvis inte. Skulle jag vara det skulle jag sitta med ett framgångsrikt sökoptimeringsföretag eller en reklambyra eller något liknande. Eller?

Nå i alla fall, en sak har jag lärt mig om framgångsrik marknadsföring, det är rätt så smart om man har gjort en del research om kunden innan man kommer med sitt himla bra erbjudande. Det är större chans att kunden tar erbjudandet då, men det bidrar också till att jag som säljare är tvungen att sälja in det kunden själv påstår sig vilja ha om jag inte kan övertyga kunden om vilka behov denne egentligen har. Och som de flesta vet innebär ju inte att bara för att alla vill ha en sak så innebär inte det att varan eller tjänsten eller vad fan det nu är frågan om – är något att ha. Och framför allt behöver det ju inte betyda att man faktiskt BEHÖVER det man vill ha. Och visst är det sant att det är efterfrågan som styr. Men det är också sant – hör och häpna – att efterfrågan är det man faktiskt kan påverka!

Det är det här med hur man smartast och sanningsenligast erbjuder det man som säljare/bloggare önskar ska locka en återkommande läsare och dessutom generera fler som Psyk funderar över i korthet (och jag vältrar ur mig i långhet. Se där, Tant Rasch hittade ett snöre att börja knyta ihop säcken med!)

Jag citerar ur Psyks inlägg idag:

Den senaste tiden har jag funderat en del på det här med rubriksättning, och inte minst ur perspektivet rubriksättning och bloggande. Rubriken för ett inlägg har större betydelse än vad de flesta kanske tror. Rubriken är vad som ska fånga en läsares intresse, den ska vara catchy och inbjudande, men bidrar också till att fler kanske hittar ditt inlägg via sökmotorer- det vill säga om du skriver en rubrik som innehåller ord som avspeglar din texts innehåll och aktuella sökord på ett bra sätt

Så innan jag skickar dig vidare , min kära läsare som orkat tragglat sig igenom min svada för att anta Psyks utmaning eller fundera över utmaningen i själva konststycket att sätta en säljande rubrik vill jag tipsa om följande:
Kolla din statistik. Det finns flera olika möjligheter.

Jag vill tipsa om denna: Bland sökmotorstatistiken (hos WordPress i synnerhet) kommer du att hitta sökorden som folk har använt olika perioder, ja även hela din bloggs existens för att komma till din blogg. DÄR får du ett hum om det du skriver är relevant för dina besökare. Jag menar har du taggat och eller skrivit porr, sex och en massa könsord i rubriken till ett inlägg som handlar om ditt sprillans nya fiskespö för att du vill ha många besökare blir du nog rätt förvånad över att ordet fiskespö har högre ranking än ”porr” på just din blogg om det nu inte är huvudämnet för bloggen förstås.

Om man likt mig har flest sökträffar på sitt nick eller sitt namn (dvs där folk har använd en söktjänst för att söka en direkt) kan man förmodligen räkna med att ens besökare gillar att läsa det man har på hjärtat för dagen. Man har dessutom, utan kanske att ha tänkt på det blivit ett ”varumärke”. Och varumärken säljer.

När jag gjorde Damptantsloggan och marknadsförde den som en möjlighet att våga berätta för andra att man har en diagnos och dessutom vara glad för att man vet det, gjorde jag det ur en gräsrotsnivå. Jag visste mycket väl att behovet att hitta likasinnade och dessutom själva få äga det där skamliga skälluttrycket ”DAMP” var viktigt för oss. Många är rädda för att få ”en stämpel” när man får diagnosen ADHD, eller något liknande NPF (neuropsykiatriskt funktionshinder). Men nu jävlar tänkte jag. Ska jag ha en stämpel så vill jag få användning för den så att den kan komma till gagn för alla! Så hade jag plötsligt bara så där skapat ett varumärke som blev ett begrepp och som nu finns över hela webben. I mitt namn. Snacka om stolt jag är för det! Och det är ändå inte det bästa, det bästa är faktiskt och nu får man tycka vad fan man vill att jag säger det här, det bästa och finaste som jag tycker har hänt på grund av att Damptanterna gjorde sitt uttåg i världen är att alla dessa damptanter mer och mer börjar få NAMN och det inte bara på webben. De skäms inte alls över sin diagnos, eller försöker gömma undan den. Tvärtom. Man vågar informera på ett sätt som inte försvarar utan förklarar. Och dessutom kan man skratta åt eländet… ”Lyteskomik” är riktigt kul när den används av den som äger lytet.

Det var offtopic: et: Tillbaka till ämnet:

Jo – just det, det gäller ju att känna rätt bloggare 😉 Det kan hjälpa om man vill ha många besökare hahahaha

Men att spamma kommentarer hos folk man inte ens läser vad de skrivit hos för att få läsare till sin egen blogg är ingen hit. Det är nätverk med ungefär samma typ av bloggar som man själv som gäller. Precis som i större städer IRL, där man hittar alla restauranger – på samma gata.

Sist men inte minst:

Tänx!

till alla mina läsare. Gölle er!

—————————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
—————————————————–

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

9 thoughts on “Tant Rasch Psykbryt DAMPTANT eller Sökmotoroptimering när den är som bäst

  1. Joa nu hade du till och med optimerat mig hit, så funka gjorde rocken. De eh la soul.

    Posted by P-O | lördag 14 februari 2009, 9:58 e m
  2. I love you! Det här var fan det bästa jag läst på länge. Och inte förvånar det mig heller att vi har liknande erfarenheter med tanke på allt det där med försäljning-marknadsföring-kundbehov-nytta-principer-behov-rubriker-SEO-damptant-psykbryt-och allt det där andra som också är livet.

    Bra tips där med sökningar på namn. Jo, psykbryt.com leder, tillsammans med Lyrica och litium, vill jag minnas. Jag är dålig på att kolla statistik och så. Men ibland går jag in för att kolla läget.

    Mm, vi har diskuterat det där lite med reklam och så, men jag vet inte. Problemet är att då får vi massa skitig Google-reklam om att man ska må bra med té och tänkterapi från terrornästet. Haha. Men det hade kanske varit roligt. Vad vet jag.

    Nej, jag har varit tillräckligt långrandig idag som det är i en kommentar på bloggen om hela min existens och om Psykbryt.
    Så jag slutar här.

    Och säger KRAM

    Posted by Psyk/Bippo | söndag 15 februari 2009, 8:11 e m
  3. Jag älskar idén med damptanterna som ett riktigt motjuck här i tillvaron. Och jag älskar hur ni tagit tillbaka ordet damp med stolthet. Det enda tråkiga, apropå Damtanterna är väl att det inte händer något på bloggarna.

    Posted by genrep | torsdag 4 februari 2010, 5:58 e m

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: Tant Rasch Psykbryt DAMPTANT eller Sökmotoroptimering när den är b…/b | inmybra.com - lördag 14 februari 2009

  2. Pingback: Mina bästa rubriker « Frk F - lördag 14 februari 2009

  3. Pingback: Får man säga könsbyte utan att vara allvarlig? « trollhare - söndag 15 februari 2009

  4. Pingback: JobBlogg eller Blowjob? « VendettanBettan - måndag 16 februari 2009

  5. Pingback: Mina bästa rubriker « Florsocker - måndag 8 juni 2009

  6. Pingback: Mina bästa rubriker - torsdag 30 juli 2009

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

