//
du läser...
Okategoriserade

”Tummen upp!” eller ”Gud vare tack för instruktören!”

bodypump
Fotot har jag ärligt stulit från Tumba träningscenters webbsida

0441 Jag hjärtar min träning 0441 (Ja, det är ju Alla Hjärtans Dag, då ska man uppmärksamma det man tycker om) men har haft en downperiod i gymmandet. Jag har haft hjärnskakning men har inte vetat om det förrän förra veckan även om jag fattade att det var nåt mysko med huvudet. Mer mysko än vanligt, vill säga 😉 Tex blev jag jäkligt svag i benen, trots att jag veckorna innan gått flera benpass och hade börjat så smått att öka vikterna. Hela mitt allmänna ”träningstillstånd” tog stryk av den där hjärnskakningen med andra ord. Det var himla tufft att gå på igen förra veckan efter över en veckas uppehåll och en vecka till före det (Jag insåg som tur är att jag var skadad och tog det lugnt).

Jag valde att komma igång med Body Pump*. Det gruppasset fungerar bäst för mig när jag behöver motiveras in i gymmandet igen, men det var svinjävlajobbigt. Fy fan!

Stackars instruktör förra fredagen, säger jag bara, jag drog mer energi ur henne än alla de andra tillsammans under hela den timmen. Kanske under hela min gymtid! Varenda sekund kändes som en evighet och jag orkade knappt igenom utfallen, trots att jag gjorde dem utan viktplattor. För att inte tala om tricepsövningarna (jag hatar Les Mills 68:as triceps), bröst och axlar. Jag surade och orkade knappt lyfta mer än den här tanken jag hade i huvudet hela tiden medan den ekade;  jag orkar inte -går hem, går hem, hem..

Men så någonstans mot slutet av passet fick gruppen två glada utslungade frågor av den engagerade instruktören mitt under det för mig mest svintuffa pass jag gjort både uthållighets- och styrkemässigt; ”Hur går det? Känns det bra?” De brukar alltid fråga, antagligen ingår det i passet. Ingen brukar svara något, vet inte varför, men de flesta verkar nicka le och pusta på lite extra då.

Och då, utan att jag hann stoppa mig själv hann jag svara med ett med det jag alltid brukar göra när de frågar, hur grymt det än känns. Jag visade tummen upp 045 log stort och orkade lite till och sedan ännu mer lite till – trots att jag alldeles nyss i varenda muskel jag (inte) hade tänkte; Jag skiter i det här och går! Mental motivation är tametusan POWER!

Gud vare tack för instruktörerna!

* Body Pump är ett styrketräningspass i grupp som fokuserar på att träna hela kroppen under ett enda pass i uthållighet och lyftteknik. Man lyfter vikter tillsamman till musik (ny release med musikval och övningar var 3:e månad av Les Mills) Man blir inte biffig av det, men självfallet bygger man muskler ändå. Om man ökar på vikterna eftersom, när man fått in tekniken. Kör man på ökar det fettförbränningen för den som satsar på det, ger styrka och balans och en väldigt bra hållning! Varvar man med gymmet så får man väldigt goda resultat byggarmässigt för den som vill ”skulptera” sin kropp.
Det ingår både uppvärmning (5 min där man också får ett hum om hur passet är upplagt) och stretch i slutet. Efter första gången man går ett pass kan man knappt gå på en vecka.. 🙂 Jag personligen anser att Body Pump är ett bra sätt att ta sig ut i gymmet på, eftersom man även lär sig motivationstekniken att stå ut..

Förresten, om du ser det här inlägget och bestämmer dig för att gå och testa; Kör bara högst 2½sida per sida första gången passet igenom. Lovar att det räcker till 🙂 och det är ändå tekniken man måste koncentrera sig på i början, inte att lyfta tungt. Gör så gott det går, alla har varit nybörjare, men lyssna noga på instruktören, kom ihåg att spänna magen för att inte ryggen ska få stryk – och se glad ut (Det hjälper. Promise 😀 )
Orkar man inte igenom sina pass pga att man alltid lägger på för mycket vikt på så ska man nog inte bodypumpa tycker då jag, då är det bättre att man går ut i gymmet…

Nu ska jag iväg och träna, det blir 3:e passet den här veckan. Två BP-pass (måndag och onsdag) avklarade för att komma igång. Idag tänker jag köra ett benpass och mage där jag maxar magen, vaderna och baksida lår. Imorr´n har jag planerat för att ha en fruktansvärt grym och underbar träningsvärk.

—————————————————————————

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

