//
du läser...
Allmänt

Budgetplanering a´la Lyxfällan

budgettavla2

Så var det dags att planera månadens budget igen. Den här gången har jag gått igenom kontoutdragen från förra månaden noga. Skit! Handlar jag verkligen käk (och sånt där man köper på mataffären) för så mycket pengar? Okey, det KAN ha att göra med att jag gjorde några riktiga storpacksinköp eftersom allt var slut. Hade en post med hämtkäk/restaurang också. Familjepizza med sallad a´130 spänn. Och dessutom hade vi födelsedagskalas.
Samtidigt vet jag att varje månad har sin ”charm”. Alltid är det något extra som ska ut.

Jag funderar över om jag skulle ta och lära mig ett bokföringsprogram. Bara för att. Har hittat ett par gratisprogram på webben som man även kan göra enklare budgetar med. Det ska jag testa när jag får tid. Det viktiga är att man tänker +-0, det har jag lärt mig via Lyxfällan. Jag följde det programmet tom säsong 4 och tyckte att det var superinspirerande. Jag tror på Lyxfällans tv-koncept som sådant eftersom det har ett budskap som handlar om ens inställning till att hamna på obestånd som man begriper och kan överblicka och därför kan göra något åt även om det tar många år för många.  Nu går säsong 6. Igårkväll såg jag det senaste programmet. Och sen såg jag flera andra avsnitt på webben (Tv3 play). Bara för att. Nu känner jag mig taggad igen. Det är faktiskt kul att greja med sin ekonomi tycker jag. Även om min dyskalkyli ställer till lite emellanåt.

Deltagarna i programserien känner förmodligen att det är skämmigt att behöva göra det här i tv. Det skulle då jag ha kännt. Men man fattar ju att de är i desperat behov av en sista utväg när de skriver på för att ställa upp och sen lämnar en fullmakt. Jag tycker att de blir behandlade med respekt i programmet men jag gissar att det är bra mycket mer turbulens i programmet som vi inte får se. Gråt, ilskna förtvivlade föräldrar och barn och att folk vägrar att gå vidare när de ska till att klippa kreditkorten och inte har tillgång till en spänn av sin kredit mer innan de har hunnit bunkra pga av programdeltagandet… Kanske att de är tvungna att sälja huset, ungarnas sprillans nya överdyra cyklar eller lägga ner sin dröm om att starta eget och börjar bittert ångra att de skrivit på. De flesta av deltagarna skulle blivit av med allt det där i alla fall efter en tid pga av sitt struts-beteende. På exekutiv auktion. Men det vill de inte fatta, det hör man på dem från början.

Jag har läst på ett par ställen på webben att det finns deltagare som känner sig lurade och uttnyttjade efter att de har varit med i programmet. Någon har tom försökt att hindra reprisen.
Jaha. Så de fick inte den hjäp de hade hoppats på fullt ut? Och i nåt fall hade det blivit värre för en deltagare om jag minns rätt. Om programmakarna hade fullmakten över deras ekonomi när de grejerna skedde så går de grejerna att lösa i efterskott, lika väl som att man kan ansöka om att ompröva beslut om det finns särskilda skäl till att problemet uppstod. Råkar jag veta. I deras fall finns de särskilda skälen dokumenterade.

Jag har givetvis en egen åsikt om varför de här deltagarna känner sig felaktigt bemötta och gnäller som fan över att de kan bli dömda till kontraktsbrott om de ”avslöjar” hur programmet gjordes. De följer bara det mönster de alltid gjort, dvs lägger energi på fel grejer och försöker hitta på argument för att de hade klarat det bättre utan Lyxfällans inblandning. Jo schååår. Radera erfarenheterna av det som skedde mentalt och praktiskt under och efter programinspelningen. Spola tillbaka och tryck på play för det ”egna” programmet…

”Men har ni sett, del 123.456 av Tankefällan går i repris!”

Enligt min mening gör de här människorna som ställer upp inte bort sig ett dugg i förlängningen. Även om man kanske undrar varför de prioriterar så knepiga grejer. Som den där mamman som sökte och fick skuldsanering. Hon  försvarade sitt röka för 1500 spänn i månaden. Hon blev svinsur när jag kommenterade det en gång på ett forum där hon också befann sig där man tog upp det här och menade att jag inte fattade. Det gör jag visst. Jag har nämligen också misshandlat min ekonomi pga av mitt missbruk av nikotin.Men det var åratal sedan. Hon hakade fast sig på att jag nämnde ordet missbruk och jämförde rökare med alkoholister.  Hon ville hellre prata om hur jag hade kallat henne för nåt så förolämpande som en alkolist (hur hon nu fick till det) än att fundera över varför hon valde att satsa 1500 kronor i månaden på sitt (fina?) röka. Undrar om hon fixade det? Jag tror inte det men jag hoppas såklart för hennes skull.

Hur som helst. Jag är glad att de vågat ställa upp allihopa, för mig har de då hjälpt i alla fall. Det var pga det programmet jag faktiskt vågade att aktivt ta tag i min egen krassa inställning till mig ekonomi och börja ordna upp den från scratch. Snacka om att det är ROLIGT! Men inte är det så kul precis.  Plus minus noll – med andra ord.

—————————————————

Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

6 thoughts on “Budgetplanering a´la Lyxfällan

  1. Det här var himla bra skrivit. Har också gått igenom en ordentlig sanering av ekonomin. När det väl är över så känner man sig friare än någonsin. Det ÄR INTE roligt att ta sig genom den tiden, men gud så mycket man lär sig. Framförallt lär man sig att tänka rätt.
    De där människorna som beklagar sig över Skuldfällan i efterhand har verkligen inte lärt sig någonting.. De är riktigt otacksamma i mina ögon. De kommer snart att befinna sig i samma sits igen.

    Jag slutade röka på stört när jag såg sanningen i vitögat och hur mycket det frestade på budgeten. Tilläggas bör att jag är en ADHD-skalle och har väldigt svårt för att bryta beroende. Men det gick.

    *Klappar mig själv på huvudet*

    Angående pingandet till vendettisbettis. Det beror inte på dig. Det ligger bortom din magiska påverkan. Pingandet beror på WP och google som jag misstänker håller på att ändra analysen av länkar. Det försvinner nog snart. Har varit så hos mig också ett tag.

    Men om det är så att du ompublicerat, eller som jag – ändrat författare till inläggen så kan det börja pinga bakåt i tiden.

    en tredje orsak kan vara om man t.ex publicerar ett rss-flöde i sidomarginalen. Det kan ge inkommande länkar till andra, men ger inga pingbackar.

    Hoppas jag inte snurrade till det nu?

    Snipp snapp, snut…hejdå!

    Posted by Frk F | fredag 20 februari 2009, 3:32 e m
  2. Hej!
    Jag hittade dina skrivning: Jehovas Vittnens tidning VAKNA om Aspergers syndrom. Kan du skicka den här artikeln för mij?
    Jag måste göra presentation om Asbergers syndrom och jag är jätteintresserad av den.
    (förlåt att jag är dåligt med svenska, jag har finska som modersmål)

    Posted by Riitta | fredag 20 februari 2009, 10:39 e m
  3. fRK f: hOPPAS DU HAR RÄTT. nU HAR JAG I ALLAFALL FÅTT DET SENASTE DAMPTANTSFLÖDET AF PSYK.
    OJ.. CAPS lock. (Stort avslöjande: Nu vet du att jag inte kollar på skärmen när jag skriver)

    Det är nog inte vanligt att man slutar röka pga att man INTE har råd tror jag. Men har man ett mål med det så lyckas man. Och för den delen kan det vara en fördel att va en dampskalle när man ska sluta. Lika lätt som man började kan det bli att sluta för evigt. Däremot det där med att testsluta kan nog de flesta utan problem. (Man brukar kalla det för ”uppehåll” efteråt 😉 )

    Jo snacka om att man känner sig motiverad nä man ser att det går att ha koll på cashen för det mesta även om det är jääääkligt jobbigt. Det är tur att jag är så resultatinriktad 🙂

    Riita:
    Jag måste nog leta reda på dem. Jag har städat mapparna och vet inte riktigt vart de hamnat. Men de ska ligga någerst, det vet jag. Om det verkar dröja så säg till igen!

    Posted by Tant Rasch | lördag 21 februari 2009, 7:08 e m
  4. Tant borde SkäMMas övER sin taskiga TangentborDSovNsam….vilkET Avslöjande!

    Posted by Frk F | lördag 21 februari 2009, 10:07 e m
  5. Jag tycker att du ska vara glad över att du har en ekonomi att sanera.
    Det kan man inte säga att jag har.
    Men så är jag ju en dampfarbror förståss.
    PD.

    Posted by PD. | torsdag 26 februari 2009, 8:26 e m
  6. PD:
    Nu ska vi inte va såna.. 😉
    Alla har en ekonomi på något vis, de blir tilldelade oss att förvalta redan när vi föds..var och en efter förmåga. De märks sällan från början. Och en del är mycket mycket mycket små – men alla har växtkraft! 🙂

    Om man inte umgås med den på ett kärleksfullt och konkret vis börjar den må jättedåligt och kan tom börja jävlas, bita och spotta.
    Allt handlar om ens inställning till hur man umgås med den. Och i ditt fall kanske du uppfattar det som att du drar omkring med ett stinkande lik. Och det gör du kanske i nuläget. Men det är bara att börja återuppliva det. En dag i taget!
    Så det så.

    🙂

    Posted by Tant Rasch | fredag 27 februari 2009, 9:23 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

