//
du läser...
ADHD - NPF, Allmänt, Damptanterna

Vad är väl en bal på slottet? I teorin alltså?‏

En väninna till mig sitter i denna stund på trafikskolan och skriver ett teoriprov. Hon har kämpat i månader med att skaffa sitt högt åtrådda körkort. Dels på grund av sina problem med att hinna pga barn och familj, dels pga att teoretiska ämnen inte är hennes grej. ADHD (japp, hon är en damptant) minnet(hon är 40+ ;-)), stressen över att det kostar otroliga summor med pengar som hon lägger ut på sig SJÄLV istället för något av barnen (känns igen?) och läsförståelsen är hennes mentala hinder, kan man säga.

Sent igår kväll kom jag på att jag ville muntra upp henne, peppa henne inför hennes prov även om jag visste att hon inte skulle hinna läsa mailet förrän efteråt. Men ändå. Kanske att peppen a´la Tant Rasch hjälpte. Jag hoppas det! 🙂 Här följer mitt oerhört peppande mail i sin helhet, till min väninna…

Ämnesrubrik som ovan:
Vad är väl en bal på slottet? I teorin alltså?‏

…Så vad är då ett teoriprov på trafikskolan? Inte något särskilt alls faktiskt. Det är mest frågan om lite teorier om hur man samsas med andra i trafiken – typ.

Den viktigaste är kaosteorin. Den som säger att det skulle bli kaos om inte alla körde åt samma håll, som i en rondell till exempel. Än så länge är det ju faktiskt bara en teori att det skulle bli totalkaos om folk började köra omkring som de gitte, men jag kände personligen flera stycken som vägrade godta kaosteorin och absolut skulle pröva sin antites, på lite olika vis i praktiken. Som tex Tommy*, han körde RÄTT ÖVER den stora rondellen på Örnäset när den var nybyggd eftersom han alltid hade gjort det förr, när den inte fanns. Alltså borde han ju kunna fortsätta med det, det kan förstår ju vilken idiot som helst att han tyckte. Men han var å andra sidan gode full, annars hade han säkert inte fått för sig att börja motbevisa trafikteorier vilka de än hade varit. Dessutom kom han inte riktigt hela vägen över, om jag minns rätt.. eftersom det fanns ett stort hål i mitten då.

Själv har jag flera trafikiska teorier om Tommys misslyckade antitestest. Kanske att han plötsligt blev miljömedveten till exempel? På den tiden fanns inte tanken på blyfritt i en amerikanare, och en V8 spyr ut mängder av giftiga avgaser! Men kanske att han var den förste som trotsade oljebolagens anknytning till vägverkets påbud om att alla ska göra likadant?! Det säger ju sig själv att det går åt mindre soppa från punkt a till b om man inte ska snurra omkring först. och tänk så mycket tid man sparar sen! Så tänkte säkert Tommy, tror inte du också det? Ja a, ecodriving a`la -84 säger jag bara – DET var ecodriving det.

Jänkaren blev det bara mos av. Det minns jag. Så på sätt och vis motbevisade Tommy sin egen anti-tes till kaosteorin, eftersom han befann sig i chocktillstånd i flera dagar efteråt. Det fanns visserligen de som ansåg att han gjort en egen cocktailmix genom att försöka sammanlänka kaosteorin med krocktestteorin, men så många som två kunde han nog inte räkna ihop. Fast han var väldigt charmig.

Ja jo..alltså, tänkte att det kunde vara på sin plats att berätta om just det, att kaosteorin existerar i praktiken. Och att det är DÄRFÖR alla följer samma regler på det där långa grå som plötsligt ger sig till att snurra motsols (alltid motsols), eller plötsligt lurar en att svänga åt höger eller vänster(särskilt om man glömt glasögonen hemma) så att man får uppleva platser man inte visste att man ville till.

Du hinner ju knappast se det här innan du gör teoriprovet, men jag önskar dig lycka till med teorin ändå! I praktiken 🙂

Kram

———

*Tommy är ett fingerat namn

———————————————-
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

3 thoughts on “Vad är väl en bal på slottet? I teorin alltså?‏

  1. Jag klarade det inte förrens jag tog en intensivkurs… Tre dagar intensivt klickande på datorn gav mig en uppskrivingstid veckan efter. Klarade den och fick sen köra upp.
    Frågade inför uppsk om provet var uppbyggt på samma vis som alla testen man gör på datorn och det var dom sa han…
    För hade dom formulerat frågor på annat sätt, anävnt andra ord, bilder så hade jag aldrig klarat det!!!!!!!!!!!!

    Så många gånger jag påbörjat teorin men loosat det för en gång i veckan…tjena! Då had jag ju glömt allt redan. Så missa man nån lektion och då blir det aldrig ava tt man går dit igen… Körningen ska vi inte prata om!!! Var bara ett fåtal människor jag klarade av att köra med, annars fick jag panik och vansinnesutbrott eftersom det bara är ett fåtal som ”får” klaga på mig och vara bättre än jag! Haha!!!

    Så när jag fick tillgång till pengarna så satsade jag på en tvåveckors och det var det bästa jag gjort. Nu med facit i hand förstår jag ju varför jag aldrig fixade det innan….

    Posted by Den LillaSvarta | tisdag 17 mars 2009, 12:39 e m
  2. Den Lilla Svarta: Det du berättar om detta kunde lika gärna ha handlat om min vän. Hon började faktiskt en tvåveckors intensivkurs men fick avbryta efter en pga akut sjukdom i familjen och sen vart det bara tjorv på den intensivkursen när hon kom tillbaka.

    Jag fick ett mess i förmiddags, ”Jag klarade inte teorin”.

    Shit, jag ringde genast upp och svor så det rykte å hennes vägnar. Hon hade missat med TVÅ poäng. Fy FAAAN!
    Och i morgon är det uppkörning! Och hon är piskad att klara den eftersom hon måste klara ett av delmomenten för att slippa gå under reglerna för körkort som kommer 1 april tydligen. Då tillkommer nämligen delkurser – för ännu mer pengar.. Håll tummarna nu för henne imorgon alla medsysterdamptanter där ute!

    Posted by Tant Rasch | tisdag 17 mars 2009, 2:45 e m
  3. hahaa, underbart peppmail 😉 Det är såååå fisigt när man missar med så lite. Kom själv ihåg min första teori, ETT satans fel för mycket. Gaaaaah va sur jag var. O jag missade på en för alla självklar fråga: Vad gör du om oljelampan lyser? Ja självklart så kör jag väl till närmaste bensinstation eller nåt, för va fanken om jag är mitt i bushen o inte en jävel så långt lilltån når, varför ska jag då stanna där? Där kan jag ju inget göra ju….. Jaja, till nästa prov svara jag självklart att jag stannar så snällt genast o väntar på att Jesus ska uppenbara sig….

    Ang rökningen, så är jag inte med i nån grupp eller nåt. Har försökt med det förut, men jag är en sån där motvalskärring, så säger dom att man ska göra en sak, så måste jag göra tvärsemot bara för o kolla vad som händer. Jag har bara bestämt mig alldeles själv, jag ska ALDRIG mer röka i hela mitt liv… 😉

    Och sen så ska jag göra som du säger, jag ska minsann skärpa till mig, inte är det jobbigt i vardagen. Nä… jag måste ha drömt de nån sömnlös natt.. haha
    jadu, men fan vet ändå om inte vi gnäller mindre än många andra, vi gnäller nog åtminstone mindre över småsaker… inbillar jag mig i alla fall 😉

    kram till dig…

    Posted by majsan67 | onsdag 18 mars 2009, 6:42 f m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

