//
du läser...
ADHD - NPF, Damptanterna

NPF-forum del tre (resumé)

Okey, resumé av NPF-forumet 2009. Årets tema var Metoder och möjligheter.

Kom in med tåget vid 7-tiden på morgonen. Travade iväg till mitt hotell, First hotel Plaza och hade tur, jag fick ett rum på momangen som var städat. Snacka om coolt hotell. Och supertrevlig personal. Ni bara måste bo där om ni åker till Västerås. Hissarna var visserligen en hel vetenskap att ta sig upp och ner i, men men..

Torsdag, första föredraget ”Satsa på människor – det lönar sig, var långdraget. Ingvar Nilsson, nationalekonom, Institutet för Socialekologisk ekonomi talade mest om narkomaner tyckte jag. Om hur viktigt det är att gå in tidigt med hjälp och ekonomiskt stöd, inte bara för den enskilde utan även för att förebygga kostnaderna för samhället. Men det blev för många siffror för mig på den stora skärmen som man inte skulle läsa eller så och var mer en fingervisning om hur man överkomplicerar processer och inte samverkar mellan olika instanser i samhället och vad det kostar i jämförelse med att låta en person knarka på som den vill, ett halvt liv. Jag höll på att somna flera gånger. Eller om jag faktiskt gjorde det? Då ber jag hemskt mycket om ursäkt. Usch.. tänk om jag satt där och snarkade? Iiiiii, vad skämmigt!

Andra föredraget direkt efteråt, av Olle Öberg vd, om konsulter med unik kompetens, var helt fantastiskt bra. Företaget Left is Right anställer bara personer med diagnosen Asperger. Han berättade ett par anekdoter om olika anställda, hur de hade kommit dit. Tex genom en mammas oro för sin son som sat och spelade dataspel och hade snöat in på dem så pass att han tom satt igång och lärde sig japanska för att kunna läsa manualterna – och så vidare. Och om hur det kom sig att de numera har fika- och lunchraster inskrivna som obligatoriska (annars jobbar folk tills de är klara med vad de är ålagda och… tja, det vet tom en adehådeare vad det innebär… :-))

Dessutom hade Olle Öberg en annorlunda presentation, ett slags bokuppslag, där det på höger sida stod [All viktig information står på vänster sida]. Inte vet jag vad de andra tyckte, men JAG tyckte det var hilerous!
Och trots att föredraget som ändå varade en timme, just innan lunch, var jag hur vaken som helst hela tiden.Kanske för att det faktiskt stod viktiga saker på vänster sida! Vad vet jag.. 😉

http://www.nwt.se/multimedia/dynamic/00056/20081111174730_mahag_56043img468.jpg
Går plöstligt inte att sätta in bilder av nån anledning just nu, men så där ser Olle Öberg vd för Left is Right ut.

Sen vart det lunch. Kyckling. Den var jätteäcklig tyckte jag. Men pastan var god. Över huvud taget tyckte jag inte att serveringen var vidare bra även om jag nu inte iddes sitta och gnälla över den. Men flera stycken klagade till oss andra om att personalen uppträtt mycket snorkigt mot dem.

Efter lunch var det dags för Gunilla Brattberg. ”Värktyg för långsiktig hållbarhet”. Hon var så där tyckte jag. Men hon var mycket uppskattad av de flesta åhörarna förstod jag av deras applåder och frågor efteråt. Hon har skrivit tonvis med böcker och håller även massor av kurser via internet (se länk till hemsidan) för folk med oerhörda bekymmer som kommer till henne när de mår som värst. Det intressantaste med hennes föredrag var hennes liknelser och metaforer. De var enkla men man förstod ”poängen”. Hållfasthetslära enligt Gunilla Brattberg (som själv har asperger och ADHD), säger jag bara, håll utkik efter den 🙂 Jag höll mig vaken under hela föredraget men tänkte avundsjukt när hon talade om innehållet, att alla de där böckerna hon talar om, har ju även jag!!! skrivit under de här åren på webben. Tyvärr är det hon som gett ut dem. Hon är modig hon.

Efter det så blev det paneldebatt. Ämnet var, ett öppnare samhälle – hur fåt vi det. Å herreminje, vad tråååkig. Gert Andersson, Attention Örebro och LÖSA-projektet och Stefan Lahti, Misa var de enda som sa något tyckte jag. Och en snubbe, en psykolog som hette Lars Ahlin hade vi alla kunnat börja använda som insomningstabletter. Jag mindes inte ett ord vad han sa, utom att det var väääälddigt intetsägande.

På kvällen vart det middag och skönsång av Leneh, det var mycket uppskattat. Jag kom i säng vid tolvtiden ungefär. Somnade gott i mitt hotellrum.

Tyvärr blev jag ju illsjuk på fredagen (se tidigare inlägg) och kunde inte vara med under fredagen, men jag förstod att alla var mycket nöjda med dagen.

Under bägge dagarna fanns där en massa utställare. Allt från Gewa som visade lite kognitiva hjälpmedel som tex handifonen – till Stockholms Socialdemokrater. Ja just det ja, måste komma ihåg att sätta ut en motion här som Anna Kettner(S) har skrivit, om ”inrättande av familjemottagningr för neuropsykiatriska diagnoser”! Jag fick den men min scanner är hur knäpp som helst. Anna Kettner gick självfallet omkring i en damptantströja – det ni! (Anna K; om du ser detta; skicka den till mig så ska jag lägga in den här!)

Jag är jätteglad att jag for så jag fick träffa alla de där härliga människorna och i alla fall hinna lyssna på några av föredragen. Jag ska inte säga att det var några stora AHA:n som jag drabbades av eller så, men jag hade inte velat vara utan dem. På lördagen hade vi förbundsstämma, dvs årsmöte för Attention. Det har bara bytt namn till stämma från årsmöte numera, ifall nån undrar.

Årets ljus gick till: ADHD-center i Stockholms läns landsting. Motiveringen till valet av pristagare är:

”ADHD-center har via ett brett, flexibelt och lösningsfokuserat arbetssätt hjälpt många pressade familjer. Med gedigen kunskap som grund och konkreta råd har personalen byggt upp en välkomnande mötesplats. Ett stort extra plus är att de genom ovanligt många gruppaktiviteter för föräldrar och ungdomar kunnat undvika köer och främjat erfarenhetsutbyte mellan familjerna.”

———————————————–
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

