//
du läser...
Okategoriserade

Påskris-kris?

RAW-varning

Ischa.. har ni sett att påsken kommer redan nästa vecka?! Den skulle ju inte komma förrän på nån månad eller två! Vi har i allafall planerat ha påskpyssel om nån vecka och nu fick jag veta att man har återkallat miljontals påskfjäderspack för att färgen de doppat dem i visat sig innehålla små giftiga gulkroppsäggsporer. Och att de dessutom fortfarande fortfarande lever. Det tycker jag verkar konstigt. Även om jag lever när frisören, hur oempatisk hon än är, klipper av mitt hår – betyder det väl inte att hårklippet fortsätter att tjorva som om ingenting hänt. Och inte lider jag av det själv heller. Visst, livet måste gå vidare, men det gäller väl ändå inte färgade hårtoppar eller påskfjädrar? På vilken yr höna de än sitter?

Äh, jag är inte vidare bra på att ljuga ihop aprilskämt, jag vet. Men mitt i luret som ändå inte var vidare bra, hände det nåt.
De torterar höns (och gäss) – för att dunfjädrarna tydligen blir extra fina och fräscha då, och sedan exporterar de dem till svenska sängfabrikanter och andra tillverkningsfabriker för att användas till madrasser, duntäcken, kuddar och jackor. Och till råga på allt i realtid – i MIN hjärna!

Usch, jag måste nog sluta att skriva såna här morbida grejer va?. Folk måste väl ändå kunna köpa påskfjädrar utan att se skrikande höns torteras framför sig?

Okey okey, jag SKA lägga ägg – lägga av menar jag, för jag ville inte BARA tortera er… 😉
Och det ÄR fruktansvärt alltihopa, men även om den kanske är liten så finns en chans även för dig och mig att att påverka. Djurskyddet jobbar aktivt för den här frågan och har gjort det mycket enkelt för oss.
Skriv på namninsamlingen.
Namninsamlingen pågår till den 1 juni 2009 och kommer sedan att lämnas över dels till jordbrukminister Eskil Erlandsson, dels till branschorganisationen Svensk Handel.

påsk påsketi påskdun på er alla

——————————-
Läs även andra bloggares
intressanta åsikter om , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

