//
du läser...
Okategoriserade

Min symboliska dröm talar sitt tydliga språk


En bild säger så mycket. Om man lyssnar.

Brukar ni tolka era drömmar? Det brukar jag. Om jag minns dem tydligt och känns verkliga. För det mesta minns jag inte vad jag drömt, vet bara att jag gjorde det. Det finns två genrer klarsynta drömmar som då och då återkommer för mig. Låt oss kalla dem Bussdrömmen och hållplatsen. Låter som samma sak va? Nej det är det inte. I bussdrömmen befinner jag mig alltid på samma plats, jag åker Varvsleden här i Luleå och det finns alltid en massa andra passagerare med. Ibland samtalar jag med någon om något som känns trivialt men som blir det avgörande. Det handlar nästan alltid om livsavgörande saker.

När jag drömt den vet jag alltid exakt hur jag går vidare med något trots att utgången är oviss. Det känns alltid väldigt spännande även om jag vet att det kan bli hemskt. En hållplats däremot, ligger i nuet och ingenting annat. Inatt befann jag mig i den senare, min vardag i nuet.  Och jag är rätt så säker på mitt DRÖMJAG berättar för mig själv;

Stopp, stanna! Ingenting blir bättre av att gå på i 190. Sätt dig ner, strunta i det där nu. Planera ordningen och ta en låda i taget, märk den och ta nästa i tur och ordning. (För)kasta sådant du känner dig osäker på om du behöver. Då behöver du det troligtvis inte.

Du vet ju inte vart du ska säger du, men spelar det nån roll just nu? Att veta vart du ska förändrar ingenting, du kan fortsätta packa på i lugn och ro, ungefär som man brukar inför en flytt.  Och eftersom inte resten av mänskligheten är i kaos som du ser, pågår det tydligen inget där utanför  dörren som bevisar på att jorden håller på att gå under.  Andas, skit i det där nu och bara var. ”Ett pass i taget” kom vi ju överrens om, det minns du väl? (Mitt motto för min träning)

Det är inte så lätt att förstå kanske, hur jag kom fram till det eftersom det bara är jag som befinner sig i mina göranden i vardagen. Men jag förstår. Man brukar säga att man ska lyssna till sitt hjärta – även om folk oftast menar att man ska lyssna till vad man vill (inte vad man verkligen behöver). Så uppfattar jag det åtminstone. ”Men vad VILL du då? Känn efter”. Egodravel. Känslor man bör lyssna till behöver. Ingenting annat.

Det gäller alltså för mig att fånga fatt känslorna jag i en dröm som känns viktig på något vis. Jag kände mig verkligen orolig i min dröm, men hade inte börjat stressa upp mig hysteriskt ännu. Den var alltså lätt:
Jag felfokuserar, nu behöver jag backa. Ungefär som man gör när man inte minns vart man lagt sina nycklar. Man går tillbaka i sina egna fotspår och letar sedan sig metodiskt framåt på exakt samma väg men nu mer uppmärksamt. Stressar man i det läget hittar man inte dem om de så hänger framför näsan.

Nå, vad drömde jag då som var så märkvärdigt?

 Jag drömde att jag var på väg att flytta och höll på att packa. Jag bodde i nåt slags bibliotek, i varje fall fanns det massor av böcker i hyllorna som stod placerade som i ett sådant. Det fanns nån korridor också.. och stegar upp till avsatser som hörde till mitt boende, rum utan dörrar kan man säga. Som ett slags dockhus i ett hus. Vita kalkade väggar och trasmattor(?). Strikt men välkomnande mao.

Det kom och gick en massa detaljer, bland annat skulle jag tydligen sortera en fruktansvärt massa musikcd:s med olika grupper. Det var någon som visade mig dem. Jag kände igen några av dem, men jag lovar – jag har aldrig haft så där många skivor så jag undrade vad jag skulle med dem till. Jag skulle ändå aldrig komma att lyssna på dem.

I alla fall, jag skulle flytta. Problemet var att jag inte riktigt visste var. Jag mindes inte varför heller. Jo, det var nåt med ett jobb som lät intressant. Ett projekt. Men det var sekundärt. Att inte veta vilken kommun jag skulle till däremot,  var ett problem, men inte så att jag lade ned jättetid på det medan jag höll på att packa. Och det fanns några där i periferin som hjälpte till, de gick lugnt däromkring och gjorde sitt liksom. Jag tänkte att kanske de vet och att jag skulle fråga dem sen när det började närma sig.

Sen blev jag orolig. Jag försökte leta reda på nåt papper som kunde hjälpa mig få fram vilken kommun det gällde. Ett välkomstbrev från kommunen, såna brukar man väl få? Eller en räkning på nästa hyra eller nåt. Jag vet att jag visste vilket län det var, har jag för mig. men jag kunde intge komma ihåg vilka städer det fanns i den. Snacka om tilt. Jag visste verkligen inte!

Vad jobbigt, där satt jag i en massa oreda och hade inte den blekaste aning om vart jag skulle. Jag förstod att det borde ordna sig, jag har ju flyttat förr. I värsta fall fick jag väl ringa runt till alla kommuner tänkte jag men fortsatte leta bland papper och jox i alla kökslådor och skrotskåp.

Och så vaknade jag. Och nu blev det verkligen tilt, jag var helt säker på att det här var sant! Att jag skulle flytta n å g o n s t a n s och var tvungen att packa medan jag försökte lista ut var. Jag klev upp satte på kaffe och började plocka fram bröd och pålägg. Det kändes verkligen jättekonstigt,  jag befann mig i två verkligheter i säkert 3-4 minuter innan min hjärna bootade om och det blev nu.

Det finns många sätt att tolka den här drömmen men det här kändes rätt – för jag har redan glömt detaljerna. 🙂

————————————————————
Läs även andra bloggares intressanta åsikter om , , , , , , , , ,

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

Inga kommentarer ännu.

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

