//
du läser...
Okategoriserade

Specialintresse – Tarot

Har inte den blekaste om jag nån gång har berättat om ett av mina specialintressen – Tarot. Jag har hållit på med det, i vad är det nu.. 27 år. Fast jag började med vanliga kort först. Spådde framtid och sånt. Men det är inte så där jätteintressant. (Svor jag i tarotkyrkan nu?) Jag tycker om symbolik.  Jag är visuellt lagd.Metaforer och liknelser är liksom min grej. Det är så jag förstår saker.

Jag hör till de extremt seriösa tarotfantaster som vrider och vänder kring symboler och diskuterar dem med andra tarottolkare. På djuplodande nivå. Vad annars förresten? Varför ge sig in i sig sånt här om man inte djupdyker? Fast nu är det länge sedan jag ägnat mig åt det här på allvar. Jag kände halva tarotsverige dels personligen, dels på webben – förr, när det begav sig som mest. Men nu har jag inte samma driv – även om jag ibland ”tar återfall”.

Om nån timme kommer en av mina bästigaste väninnor och hälsar på. Hon kommer att ha med sig sina senaste kortlekar och så snöar vi in på dem tillsammans som vi brukar. Hon köper bl. annat in och byter till sig tarotlekar från hela världen, för att det är roligt och dessutom hennes specialintresse. Hon åker iväg på tarotmässor och diskuterar på amerikanska och svenska tarotforum om tolkningar. För nåt år sedan blev hon bjuden till USA  (resan betald och allt) av en tjej som hon träffat på ett av de här forumen, 3 veckor på bigga tarotmässor med en annan tarotälskare – waow – fattar ni vad stort!

Anna som min väninna heter, brukar översätta de böcker och texter hon hittar på amerikansk engelska till svenska. Fatta vilket jobb. Jag brukar tjata på henne att fråga om inte de där bokförlagen är intresserade av att få sina böcker översatta, det sitter folk runt om i stugorna som skulle vara myyycket tacksamma över det. Ho tillhör ingen översättningskår eller nåt, jag tror man kanske måste göra det, men spelar roll? Här skulle en variant av Left is Rights idé att erbjuda nogranna och tillförlitliga tjänster behöva komma och anställa Anna. Helt klart.

Nu går jag ut med hunden så är det gjort innan Anna dyker upp. Hon skulle ta hembakta bullar med sig. Gu´vad roligt det ska bli!

About Tant Rasch

"DAMPTANT MED RÄTT ATT PÅVERKA" Lene Rasch är förmodligen en rätt vanlig tant i 50 års-trotsen med hyperaktiva egenskaper.

Diskussion

7 thoughts on “Specialintresse – Tarot

  1. O tarot, vad spännande! 🙂

    Ja du har så rätt, Han var beredd att förlåta mig, för vad vet jag inte men nånting var det. Jag har ju dessutom hängt ut Honom på internet så jag är ett jävla svin. Men jag ska läsa igenom allt jag skrivit, kanske ser jag på det med nyktrare ögon då. Men det är skit och fan. Jag håller på att spy, så jävla ont, aj liksom.

    Men tack för dina ord, dom var grymt uppfriskande! 😉

    Appropå ADHD, är du expert där också kanske! 😀

    Kramelikram!

    Posted by babyborderline | lördag 4 april 2009, 7:03 e m
  2. Åhh vad roligt! Jag har ibland ”svurit i tarotkyrkan” och påstått att tarotsverige mest handlar om flummerier – jag föredrar, som du, att snöa in i symbolik och tankesätt.

    Fast jag har aldrig hittat någon Annakompis – de flesta ler tvunget och börjar prata om något annat om jag nämner att jag är intresserad av tarot, även om jag försöker förklara hur jag använder det. Och jag förstår ju var flumstämpeln kommer från…

    Men du – jag tycker absolut att din väninna borde höra av sig till förlagen och erbjuda sina översättningar, det borde gå att sätta en språkgranskare på dem för finputsning (om de inte är alldeles uppåt väggarna, förstås – ju bättre översättning desto snabbare granskning, så funkar det ju) utan att det tar så mycket extra tid.

    Har hon översatt 78 degrees of wisdom, förresten? Den boken älskar jag, men det tar mig en eon att ta mig genom den.

    Finns det några ”seriösa” forum för tarotister i sverige? Jag hängde på tarotforum.net förr, men… Vi var väl två svenskar där ungefär, och i längden var det tufft att försöka relatera till djupare symbolik på ett språk som inte var ens eget.

    Jag har skrivit lite om tarot här: http://78kort.wordpress.com/ – fast jag är dålig på att uppdatera. Just nu är inte min mest aktiva tarotperiod heller, men det kommer nog igen!

    GLAD blev jag för det här inlägget – jag är visst inte det enda tarot-ufot i sverige ändå! 😉 Hoppas att ni får en mysig kväll – en del av mig hade SÅ gärna velat vara en fluga på väggen och fått höra extremt seriösa och djuplodande diskussioner om tarot, jag har aldrig hittat nån att ha såna med. Men nu känner jag att lusten att fördjupa mig i sånt igen börjar glöda någonstans där långt inne…!

    Posted by Jenny | lördag 4 april 2009, 7:20 e m
  3. Mm, joådå, jag är tvärexpert på allt! Allt allt allt, jag är skitvis – ta mig tusan allvetande!

    Men det är tyvärr därför som jag vet hur lite jag egentligen vet…
    Det hade mao helt klart vart bättre om jag inte hade fattat ett jota 😉

    Kolla gästboken, jag svarade dig där på din fråga om adehåde igår.

    Posted by Tant Rasch | lördag 4 april 2009, 7:21 e m
  4. När jag försökte mig på tarot, att spå, sa jag bara precis vad som dök upp i huvudet till min vän. Hon sa att allt stämde, jag sa sedan efteråt att jag hittat på med flit men hon vidarehöll sina ord. Scary!

    Posted by Fröken Å | söndag 5 april 2009, 2:15 e m
  5. (Alltså, jag sa givetvis inte saker som jag visste om. Vete sjutton om jag tror på det där.. Ren slump skulle jag vilja säga. Eller ja, jag tror lite att man kan vända allt till sanning om man tror på det? Hm. Lite trist är jag kanske, men så är jag skeptiker uti fingerspetsarna.)

    Posted by Fröken Å | söndag 5 april 2009, 2:17 e m
  6. Ja inte vet jag. Det spelar ingen roll om man är skeptisk. Det kanske bara är bättre? Och det är roligt ändå. Om du ska få en uppfattning din förmåga att tolka kort så kanske du är tvungen att försöka på ett antal pers som du inte känner? Och som vågar vara försökskaniner. Andra tarottolkare tex.

    Såna som inte baxtnar när du säger saker som å herregud – vad ligger här på sånt som hindrar dig? Hm.. kan det vara en frontalkrock!!!! Blodigt som attan, nä nu ser jag, det var bara ett litet missfall – PHU. (jag vet, jag borde sluta skämta om detta! Men folk går till spåkärringar, dvs för att de vill veta att det kommer att ordna sig, det blir inte så farligt som man tror.. Sagt med respekt, jag bara överdrev exemplet för att skrämmas lite.. 😉 )

    Fast jag är säker på att har man en bra psykologisk blick, livserfarenhet, förmåga att koppla många likheter och olikheter till ett samband – så kommer man långt med bara känslan som du sade. Det är när an kommer in på mer detaljerade grejer som det brukar kännas mer wierdo för ebn själv och för andra när man får ”rätt”.

    Typ som att säga att om ett år har du köpt ditt drömställe och till råga på allt för ett riktigt skambud – och så blir det så. (kan bli självuppfyllande såklart, om man bara börjar lägga skambud på allt!) Eller att på torsdag då nästa vecka har din favoritbutik extrapris på extrapriset på de där byxorna som du trånar efter 😉

    Okey det sista var ett skämt. Men inte för den klädgalna fanatikern som inte kunde köpa några den dagen eftersom hon/han inte tänkt på att fråga den mer viktiga frågan; finns de i min storlek? 😉

    Men som sagt, jag tycker det är det filosofiska i symbolerna som är det intressanta för mig!

    Posted by Tant Rasch | söndag 5 april 2009, 2:47 e m
  7. Hej Jennie, Så kul att du skriver, tänkte just ifall det skulle drälla in några tarotmänniskor här. Det finns ju liksom ett antal…

    Jag har inte en aning om hon översatt just den. Ska fråga.

    Och nu ska jag besöka din sida 🙂

    Ps. Vill även passa på att förtydliga för folk som undrar över vad jag menar med tarotsverige; svenska tarottolkare i allmänhet. Från professionella yrkesutövande till nyfikna köksbordsläggare.
    Alltså inte att förväxla med Tarotsverige som är en helt annan sak och som inte jag kan förespråka.

    Posted by Tant Rasch | söndag 5 april 2009, 3:04 e m

Jag blir himla glad om du tar dig tid för en kommentar

TANT RASCH ÄR SÅKLART EN HELT UNDERBAR

Månadsarkiv

Jag smygkollar

RSS Tarot . En del av mig

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Rebecca Rasch

RSS luleadf (bildblogg om Luleå damfotbolls A-lag)

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

RSS Marre och Jacki

  • Ett fel har uppstått; flödet är troligen nere. Försök på nytt senare.

Min tama lillfirre Sushiann

David, Krokodilmördaren, Max och Maxine har fått sällskap av det bedårande nytillskottet

Besökare på sidan just nu

VARENDA TAGG :-)

